Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościHRWiadomości

Jak proces rekrutacji i onboarding wpływają na motywację pracowników?

Więcej niż 1000. Tyle osób na pracuje obecnie we wrocławskiej firmie IT – Trans.eu. Co miesiąc organizacja powiększa się o kolejnych 10-20 pracowników, a 94% z nich decyduje się na przedłużenie umowy po okresie próbnym. Na takim samym poziomie plasuje się poziom motywacji oraz zaangażowania w okresie adaptacyjnym (0-3 miesięce). Takie wyniki to efekt dobrze zaprojektowanego oraz zrealizowanego procesu rekrutacji i onboardingu.

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz

W procesie rekrutacji powinien je zrobić oczywiście kandydat, ale nie mniej ważne jest ono w przypadku pracodawcy. Już od pierwszego telefonu i kontaktu z rekruterem, potencjalny pracownik zbiera swoje doświadczenia związane z firmą. Te mogą przełożyć się nie tylko na to, czy taka osoba przyjmie ofertę, ale też na jej zaangażowanie i motywację w pierwszych miesiącach pracy.

Dobrze przygotowany proces rekrutacyjny powinien budować pozytywną relację z kandydatem tak naprawdę już od pierwszego telefonu. Zależy nam na tym, aby niezależnie od tego, czy dana osoba dołączy do naszego zespołu czy nie, wywoływać pozytywne emocje i zostać dobrze zapamiętanym. Zwiększa to szanse na to, że taka osoba zdecyduje się do nas wrócić w przyszłości lub po prostu – będzie nas pozytywnie wspominać – mówi Katarzyna Poręba, Recruitment & Onboarding Team Leader.

Pierwszym etapem rekrutacji jest telefoniczna rozmowa z kandydatem, podczas której następuje wstępna weryfikacja. Już w tym momencie rekruter przechodzi z na „ty”, skracając dystans i budując relację. Dzięki temu drugi etap – spotkanie z kadrą menadżerską – przebiega w luźniejszej, swobodnej atmosferze. To w tym momencie sprawdzana jest wiedza merytoryczna. Kandydaci są także zachęcani do poznawania firmy i sposobu pracy zespołów. Ponadto w naborach na kluczowe stanowiska wykonuje się także test kompetencji DISC D3, który pozwala ustalić wartości, jakimi kieruje się kandydat, jego predyspozycje czy potencjalne ograniczenia – tak, aby jak najlepiej dopasować go do zespołu.

Zależy nam na tym, aby przed samym zatrudnieniem budować ekscytację i zaskakiwać przyszłych pracowników. Nasz zespół liczy już ponad 1000 osób, a mimo to robimy wszystko, aby każda nowa osoba poczuła się wyjątkowo. W momencie składania oferty kandydat otrzymuje spersonalizowany list intencyjny zawierający między innymi opis stanowiska, przysługujące benefity, oraz informacje o zespole. Ponadto każda nowo przyjęta osoba, jeszcze przed rozpoczęciem pracy, otrzymuje od nas prezent-niespodziankę – mówi Patryk Józefowicz, Communication and Employee Experience Team Leader w Trans.eu.

Dni, które wpływają na zaangażowanie pracowników

To pierwsze dni najczęściej decydują o tym, czy pracownik utwierdzi się w przekonaniu, że trafił we właściwe miejsce i zwiąże się ze swoim pracodawcą na dłużej. Dlatego także ważne jest, aby obietnicę złożoną na etapie procesu rekrutacyjnego przełożyć na pozytywne doświadczenia na początku przygody z firmą. Kluczowy jest w tym proces onboardingu. W Trans.eu to tzw. Welcome Days. Są to trzy dni, podczas których nowi pracownicy poznają strukturę organizacji, jej produkt, kulturę, ale i siebie nawzajem. Pomagają im w tym warsztaty kulinarne zorganizowane przez partnerską Fundację „Polskie Dzieci” zajmującą się edukacją z zakresu zdrowego odżywiania w szkołach. Organizowane są także zajęcia z pierwszej pomocy. Każdy nowy pracownik przechodzi test Gallupa®.

Ewaluacja programu szkoleń pokazuje, że onboarding w takiej formie jest wysoko oceniany przez pracowników wrocławskiej firmy. W 2022 roku ta nota wyniosła 4.7 na 5-punktowej skali.

Efekty mierzone w liczbach

Taki sposób wdrażania pracowników w nowe środowisko pracy przynosi wymierne rezultaty.

Regularnie mierzymy zaangażowanie za pomocą nowoczesnej platformy Peakon Employee Voice. Dzięki platformie możemy porównywać się do innych firm IT na świecie, korzystających z tego narzędzia. Dziś wiemy, które czynniki stanowią o naszej sile i są swojego rodzaju propozycją wartości dla pracownika i kandydata. Jak pokazują wyniki „True Benchmark”, tylko 5% firm na świecie osiąga tak wysoki wynik czynników Rozwoju (NPS=58), Autonomii (NPS=82) i Relacji ze Współpracownikami (NPS=72). To naturalnie przekłada się na stopień motywacji i efekty osiągane w pracy – dodaje Patryk Józefowicz.

Efektywność opracowanego systemu rekrutacji i onboardingu znajduje także odzwierciedlenie w procencie przedłużanych umów po 3-miesięcznym okresie próbnym. Ten w 2022 roku wyniósł aż 94%.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Zatrzymajmy seniorów na ich stanowiskach pracy

AktualnościWiadomości

Inflacja zapewnia silny wzrost sprzedaży w sektorze rzemiosła

AktualnościWiadomości

Złoto z kolejnych rekordem! Wszystko przez rozpoczęcie obniżek stóp w USA

AktualnościWiadomości

Google na razie uniknął wielomiliardowej kary nałożonej przez UE

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły