Rozszerzenie ruchu bezwizowego do Chin

Bez kategorii

Ostatni Boeing 747 opuszcza fabrykę

Czy linia lotnicza miała pojęcie przy zamawianiu, że będzie to historyczne przekazanie? Za kilka tygodni Atlas Air Worldwide ma otrzymać nowego Boeinga 747. Jest to ostatni nowo zbudowany egzemplarz jumbo jeta.

Bo po ponad 50 latach to już koniec: ostatnia maszyna typu 747 opuściła we wtorek wieczorem dużą fabrykę Boeinga w Everett koło Seattle. Oznacza to koniec klasycznego samolotu, który kiedyś był nazywany »Królową Niebios«.

 London Heathrow lot do New York, 14 kwietnia1971

Ten niegdyś największy pasażerski odrzutowiec na świecie odbył swój dziewiczy lot w 1969 roku, a mniej więcej rok później pierwszy egzemplarz wszedł do regularnych lotów ówczesnych amerykańskich linii lotniczych Pan Am. Dzięki najnowszemu wariantowi 747-8, który ma dłuższy górny pokład, nowe skrzydła i bardziej ekonomiczne silniki oraz oferuje miejsce dla ponad 600 pasażerów, Boeing był w stanie zdobyć punkty tylko z kilkoma liniami lotniczymi.

Menedżer Boeinga, Kim Smith, opisał ostatnią dostawę legendarnego jumbo dla amerykańskiego nadawcy CNBC jako „bardzo surrealistyczny”. „Po raz pierwszy od ponad 50 lat w tej fabryce nie będzie 747.” Boeing wyprodukował łącznie 1574 egzemplarzy gigantycznego samolotu.

Oczywiście ten typ samolotu nie zniknie z nieba wraz z końcem produkcji, ale i tam 747 staje się coraz rzadszy. Duże amerykańskie linie lotnicze United i Delta wycofały maszyny ze swoich flot wiele lat temu.
Po tym, jak pandemia korony sparaliżowała międzynarodowy ruch lotniczy w 2020 r., Qantas i British Airways również wycofały odrzutowiec.

Jednym z najważniejszych klientów 747 była Lufthansa. Otrzymali 19 z zaledwie 47 egzemplarzy najnowszej wersji pasażerskiej, 747-8, którą Boeing chciał konkurować z jeszcze większym Airbusem A380 po przełomie tysiącleci. Amerykański producent przekazał Lufthansie ostatni samolot w grudniu 2015 roku. Niemieckie linie lotnicze mają również w swojej flocie kilka starszych Boeingów 747-400.

Dla Boeinga jumbo nie ma już większego znaczenia. Ostatecznie został zbudowany praktycznie wyłącznie jako samolot transportowy – poza specjalną wersją jako rządowy odrzutowiec USA »Air Force One«.

Polecane artykuły
Bez kategorii

Airbnb chce wynająć Koloseum na walki gladiatorów – Rzymianie są wściekli

Bez kategorii

Wycieki i utrata danych kosztują firmy coraz więcej

Bez kategorii

Pojedynek zegarowy Bulgari z Piagetem

Bez kategorii

Tui spodziewa się dużego popytu podczas jesiennych wakacji

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *