Czy pozyczka pod  zastaw może uratować firmę przed upadłością

AktualnościWiadomościZegarki

Rolex dokonuje zamachu stanu w branży luksusowych zegarków

„To dla nas zaszczyt ogłosić, że Rolex przejmuje firmę Bucherer” – powiedział w czwartkowy wieczór genewski producent luksusowych zegarków. Podobnie marka sprzedawcy zegarków Bucherer pozostanie i będzie mogła niezależnie kontynuować swoją działalność. Nie ma mowy o cenie przejęcia. Rolex przejmuje ponad sto sklepów jubilerskich na całym świecie. Wobec braku bezpośrednich potomków Jörg Bucherer (87 l.) podjął decyzję o sprzedaży swojej firmy – podało. Marka Bucherer będzie nadal działać niezależnie i zachować swoją nazwę.

Sprzedaż nie dojdzie jednak do skutku, dopóki Komisja ds. Konkurencji nie wyrazi na to zgody. A to nie jest pewny sukces: po pierwsze, Rolex, łącznie ze swoją marką zależną Tudor, generuje sprzedaż o wartości ponad 10 miliardów euro przy około milionie zegarków rocznie. Według Morgana Stanleya Rolex jest niekwestionowaną największą marką luksusowych zegarków na świecie. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się Cartier i Omega, każdy z roczną sprzedażą na poziomie około trzech miliardów euro. Po drugie, Bucherer, posiadający ponad 100 butików w Europie i USA , jest największym sprzedawcą zegarków i biżuterii na świecie. Z pisma, które Bucherer wysłał do swoich oddziałów i marek partnerskich, wynika, że ​​straże konkurencji uznają to za formalność. W końcu Rolex i Bucherer działają na różnych rynkach – Rolex w produkcji, Bucherer w handlu detalicznym.

Jörg Bucherer, prezes i jedyny właściciel, wraz ze swoim dyrektorem generalnym Guido Zumbühlem kontroluje zaawansowaną sieć oddziałów zatrudniającą łącznie 2400 pracowników w centrali w Lucernie. Obrót i zysk to prywatna sprawa panów, wiadomo, że patronem jest nie tylko numer jeden w UE, ale także w Szwajcarii z aż 40 markami zegarków w 15 butikach . Są reprezentowani w Austrii, Wielkiej Brytanii i Danii, a także we Francji, gdzie prowadzą największy na świecie sklep z zegarkami w Paryżu.

W samych Niemczech działa 13 lokalizacji, w tym butik Rolex w Monachium. W portfolio znajduje się także producent zegarków Carla F. Bucherera, a przede wszystkim Tourneau jako największy sprzedawca zegarków w USA – według Swiss Watch Association FHS, największy na świecie rynek szwajcarskich zegarków warty 3,89 miliarda franków (około 4 miliardów euro ), przed Chinami i Hongkongiem. Krótko mówiąc, Rolex konsoliduje swoją siłę rynkową w UE, Szwajcarii i USA.

Nawet znawcy branży są zaskoczeni małżeństwem dwóch gigantów branży. Rolex podaje powód, dla którego „to przejęcie jest najlepszym rozwiązaniem zarówno dla jego marek własnych, jak i dla całej gamy zegarków i biżuterii innych marek partnerskich”. Konkurujące umysły niekoniecznie powinny się uspokoić. W przypadku przejęć przekazywane są również długotrwałe dokumenty i metody biznesowe. Rolex ma ich w swoich rękach, w tym swoich największych konkurentów: Nick Hayek (68 l.), dyrektor generalny Swatch Group, utrzymuje bliskie relacje biznesowe z Buchererem w zakresie dziewięciu jego marek. Przede wszystkim z Omegą, która w porównywalnym segmencie podoba się tym samym nabywcom, co Rolex – sportowe zegarki z manufakturowym kalibrem i certyfikatem chronometru do 10 000 euro.

Podobnie jak w przypadku grupy Richemont, której przewodniczącym jest Johann Rupert (73 l.), której sześć domów jest powiązanych z Buchererem, w tym Cartier, IWC i Vacheron Constantin . Ponadto marki informują swoich dealerów o nowych produktach na długo przed dowiedzeniem się o nich opinii publicznej i konkurencji. I nie tylko to.

Zarówno Hayek, jak i Rupert mogą być teraz zmuszeni do modyfikacji swoich strategii koncesjonariuszy. Z jednej strony, czy chcą kontynuować współpracę z Buchererem, czyli Rolexem. Z drugiej strony, czy nadal będą przerzedzać siatkę koncesjonariuszy, tak jak to miało miejsce w ostatnich latach. Przeważnie stawali po stronie większych detalistów, takich jak Bucherer, Wempe czy Rüschenbeck, otwierając jednocześnie własne butiki i sklepy internetowe. Mniejsi jubilerzy zostali w tyle. Nawet Wempe, posiadające ponad 30 oddziałów znajdujących się w pierwszej dziesiątce dealerów zegarków o najwyższych obrotach na świecie, w zeszłym roku firma Rolex anulowała koncesję na sprzedaż w Londynie i Madrycie. Wraz z obecnym rozwojem motywy stają się coraz wyraźniejsze.

Frank-Michael Müller widzi to w podobny sposób : „Jeśli marka tak lojalna wobec handlu specjalistycznego, jak Rolex, o takim znaczeniu gospodarczym i wizerunku, teraz sama stanie się dealerem, może to spowodować znaczące zmiany w perspektywie średnioterminowej”. Od 2015 roku dyrektor zarządzający Responsion dokładnie analizuje, jakie zmiany zachodzą na rynku zegarków w Niemczech, szczególnie za sprawą marki Rolex. Obawia się, że szczególnie mniejsi handlowcy, nawet w średnich miastach, tym bardziej martwią się o swoją licencję i byt. Zegarki z koroną są często największą atrakcją w stajni i mają wpływ także na słabsze marki. Często Rolex, na który czasami trzeba czekać latami, sprzedawany jest wyłącznie w zestawie z innym zegarkiem lub biżuterią.

Z punktu widzenia firmy Rolex transakcja jest mądrym posunięciem, mającym także na celu rozszerzenie walki z fałszerzami w szarej strefie. Już w grudniu ubiegłego roku rynek zegarków wybrał Bucherera na swojego najbliższego sojusznika i uruchomił wspólny program dla certyfikowanych zegarków Pre-Owend. Znawcy branży zakładają, że około trzy czwarte sprzedawanych modeli zabytkowych nie jest całkowicie oryginalnych, dlatego Bucherer jest jedynym sprzedawcą na świecie oferującym modele z certyfikatem Rolex z gwarancją autentyczności.

Rolex podkreśla, że ​​Bucherer jest towarzyszem od ponad 90 lat. Ponadto Jörg Bucherer jest ostatnim biznesmenem, który osobiście znał założyciela firmy Rolex Hansa Wilsdorfa i z nim współpracował. Wilsdorf pochodzi z Kulmbach we Frankonii, już w 1945 roku przekształcił swoją firmę w fundację, był sierotą, nie miał dzieci i postulował, że udziały w zyskach powinny być przeznaczane na krzewienie „wiedzy i dobra ludzkości”. Bucherer wspierał Wilsdorfa w tym przedsięwzięciu i pozostał wierny marce nawet w trudnych czasach, takich jak II wojna światowa czy kryzys kwarcowy w latach 70. Jörg Bucherer również nie ma potomstwa.

 

Polecane artykuły
Aktualnościataki cyberCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoWiadomości

Hakerzy atakują polskie firmy wykorzystując malware FakeUpdates

AktualnościWiadomości

Tesla ogranicza prawa akcjonariuszy

AktualnościITWiadomości

Nvidia najwyraźniej chce zainwestować w PsiQuantum

AktualnościWiadomości

Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *