Według badania wakacje z domami mobilnymi lub przyczepami kempingowymi wygenerowały w ubiegłym roku sprzedaż krajowej gospodarce o wartości około 18,1 miliarda euro. To o około 20 procent więcej niż w 2021 r. i rekordowa wartość – podało w piątek stowarzyszenie branżowe Caravaning Industrie Verband (CIVD) podczas otwarcia targów Caravan Salon w Düsseldorfie. Stowarzyszenie zleciło badanie Niemieckiemu Instytutowi Ekonomicznemu Turystyki (DWIF) na Uniwersytecie w Monachium.
Stwierdzono, że około 5,9 miliarda euro trafiło bezpośrednio na obszary wakacyjne i przyniosło korzyści regionalnej gospodarce. Na kempingach odnotowano ponad 52 mln noclegów turystycznych, co oznacza wzrost o 11,5 proc. w porównaniu do 2021 r. Liczba noclegów poza kempingami wzrosła o 10,9 proc. do 17,6 mln. W pojazdy i inny sprzęt kempingowy zainwestowano 6,6 miliarda euro. Koszty podróży osiągnęłyby kwotę 5,6 miliarda euro.
Ponad 750 wystawców zaprezentuje swoje innowacje podczas 62. edycji największych, zdaniem firmy targowej, targów domów mobilnych i mobilnych na świecie. W 2022 roku targi odwiedziło około 235 000 osób. Ostatni dzień targów to 3 września. CIVD jest koncepcyjnym sponsorem Caravan Salon. Pomimo stagnacji w łańcuchach dostaw i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, branża caravaningowa patrzy optymistycznie w przyszłość. „Księgi zamówień producentów są nadal dobrze wypełnione, a popyt we wszystkich sektorach jest wysoki” – oznajmiło CIVD przed rozpoczęciem targów. „Mimo wszystkich kryzysów zainteresowanie kamperami i przyczepami kempingowymi jest nadal duże, a potencjał naszej branży jeszcze się nie wyczerpał” – powiedział dyrektor zarządzający stowarzyszenia Daniel Onggowinarso .
Wraz z postępującą cyfryzacją zmieniły się wymagania dotyczące wielu zawodów. Wymagane umiejętności są znacznie bardziej dalekosiężne niż te, które można by zdobyć na czystym „szkoleniu IT”. Podnoszenie kwalifikacji odgrywa tę rolę. Według stowarzyszenia w pierwszych siedmiu miesiącach 2023 r. zarejestrowano nowo zarejestrowano aż 63 000 przyczep kempingowych i samochodów kempingowych, o 2,4 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Podczas gdy liczba nowych rejestracji przyczep kempingowych była o około 11 procent niższa od poziomu z poprzedniego roku, wynoszącego dobre 15 000, liczba przyczep kempingowych wzrosła o 0,7 procent, do dobrych 48 000. Na początku roku w Niemczech zarejestrowano prawie 1,6 mln pojazdów rekreacyjnych.
Zdaniem stowarzyszenia branża produkuje w trudnych warunkach. Zablokowane łańcuchy dostaw i niedobory kadrowe w dalszym ciągu wpływają na produkcję producentów i dostawców. Istnieją również wąskie gardła w logistyce. Inflacja i wysokie ceny energii również pogorszyły ogólną sytuację przedsiębiorstw. „Minie trochę czasu, zanim nasz przemysł będzie mógł ponownie produkować w stosunkowo normalnych warunkach” – powiedział Onggowinarso. Ponad 63 000 nowych rejestracji to zatem wynik więcej niż imponujący.