Artykuł miesiąca: Pracowniku pamiętaj o 1% dla Fundacji Opiekuńcze Skrzydła

AktualnościWiadomości

Kierunki rozwoju ERP

 

Pandemia COVID-19 mocno wpłynęła na zachowania konsumenckie i relacje usługodawców z klientami, a konieczność dostosowania się do nowej rzeczywistości spowodowała, że obszary, które do tej pory oparte były na bezpośrednich relacjach interpersonalnych, zostały przeniesione w przestrzeń cyfrową

Utrzymanie lub nawet zwiększenie wydajności podczas pracy zdalnej, a także przyspieszenie procesów w środowisku online i związane z tym oszczędności zmieniły sposób myślenia o funkcjonowaniu biznesu. Obecna sytuacja przyspieszyła procesy zmian w obszarze automatyzacji czy digitalizacji i wpłynęła na pojawienie się nowych trendów, również w obszarze ERP, które mogą utrzymać się nawet po zwalczeniu koronawirusa. Oto kilka z nich.

Wdrożenia na odległość

Do czasu pandemii dostawcy usług przyzwyczajeni byli do instalacji systemów w siedzibie klienta oraz bezpośredniego prowadzenia szkoleń i nadzoru nad projektem – chociażby podczas spotkań komitetu sterującego. W celu zachowania ciągłości pracy w trakcie obowiązywania zakazów związanych z COVID-19 obie strony zdecydowały się na wdrożenia zdalne. Pod względem prawnym pomogły w tym tymczasowe regulacje KNF. Dzięki nim firmy mogły nadać usługodawcom dostęp do serwera przez VPN. Przedsiębiorstwa, szczególnie z sektora finansowego, udostępniają alternatywnie komputer przesiadkowy i często nagrywają sesje. Choć nic nie zastąpi bezpośredniej relacji z klientem, wdrożenia na odległość mają wiele zalet: przebiegają sprawniej i efektywniej, łatwiej ustalić kalendarz spotkań i diagnozować błędy. Obecnie firmy zmieniają swoją filozofię dotyczącą sposobu pracy – wiele spółek rezygnuje z wynajmu dużych przestrzeni biurowych, pozwalając części pracowników pracować z domów. Jeśli ta tendencja się utrzyma, to wdrożenia na odległość również staną się normą. Wymaga to jednak odpowiednich regulacji prawnych.

Chatboty

Inteligentni asystenci kojarzą się przede wszystkim z zakupami internetowymi lub obsługą klienta. Software oparty na Machine Learning lub AI symuluje konwersację z użytkownikiem, wyręczając konsultantów w odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jednym z nowych kierunków wykorzystania chatbotów, który obecnie zyskuje na popularności, jest funkcja asystenta biznesowego, np. w procesach kadrowo-płacowych. Przykładem takiego software’u jest Wanda, oferowana i rozwijana przez Unit4. Jej obecne funkcjonalności i planowane kierunki rozwoju mają służyć wsparciu organizacji pracy, wypełnianiu wniosków lub kontroli efektywności pracowników podczas pracy zdalnej. Doskonałym przykładem funkcjonalności chatbota-asystenta jest planowanie podróży służbowych. Wycenia on potencjalne koszty delegacji, kieruje wnioski o zakup biletów i rezerwację hoteli do odpowiednich pośredników czy przypomina o godzinach transportu. Ułatwia też rozliczanie kosztów – po sfotografowaniu faktury czy paragonu podsumowuje koszty delegacji i przyspiesza proces rozliczenia. Chatbot taki jak Wanda dostosowany jest do transkrypcji słowa mówionego i dostępny jest w takich komunikatorach jak Skype, Slack, MS Teams czy Messenger. Te wszystkie zalety mogą spowodować, że w niedługiej perspektywie chatboty zastąpią portale pracowniczo-managerskie.

Mikroserwisy

Serwisy będące architektonicznym monolitem przestają być wydajne, a przy rosnącej ilości przetwarzanych danych ich modyfikacja staje się coraz trudniejsza. Dlatego podczas tworzenia nowych modułów lub całych systemów popularne staje się dzielenie ich na mniejsze, wyspecjalizowane do kilku funkcjonalności elementy, w których wprowadzanie zmian nie będzie wymagało ingerencji w całą strukturę. Opieranie architektury na mikroserwisach jest istotne przede wszystkim z punktu widzenia dewelopera i administratora. Każdy z mikroserwisów może być pisany w odrębnym języku programowania, dostosowanym do procesów, które ma realizować. Moduły czy systemy zbudowane w ten sposób dostępne są tylko w modelach SaaS, co niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim continuous delivery. Wszelkie aktualizacje i zmiany są wprowadzane na bieżąco, bez udziału klienta i potrzeby ingerencji oraz wyłączania aplikacji ze wszystkich procesów. Dla klienta to oszczędność wysiłku i czasu. Dodatkowymi zaletami mikroserwisów jest bezpieczeństwo, które gwarantują rozwiązania chmurowe, oraz dostępna opcja autoskalowania – dodawania zasobów w momencie przeciążenia serwisu, np. podczas składania wniosków urlopowych w grudniu.

Minusem mikroserwisów jest większa trudność diagnostyki błędów. W monolicie szuka się go tylko w jednej aplikacji jako single point of failer. W mikroserwisach błąd może znajdować się w większej liczbie miejsc. Nie zmienia to faktu, że dziś mikroserwisy są wyraźnym trendem w projektowaniu nowych systemów i modułów.

Wspieranie efektywności przez software

Każde działanie biznesowe zmierza do optymalizacji produktywności pracowników. Procesy te wymagają przetwarzania dużej ilości danych, dlatego powstają rozwiązania mające na celu wsparcie użytkowników na każdym etapie ich pracy, takie jak TETA WorkForce Management. Pomagają one zarządzać zespołami w oparciu o ich kompetencje, planować czas pracy i cele do zrealizowania. Tego typu narzędzia również zyskały na popularności podczas pracy zdalnej chociażby ze względu na możliwość weryfikacji efektywności pracowników na odległość. Zakres funkcjonalności jest jednak znacznie większy. Pozwala zarządzać kompetencjami i ułatwiać decyzję o skierowaniu pracowników na odpowiednie szkolenia. Managerowie, mając dostęp do szerokiej bazy raportów i analiz, a także możliwość zestawienia efektów pracy z kluczowymi wskaźnikami KPI, mogą dokładniej planować czas i zakres pracy zespołów.

Digitalizacja procesów

Największymi beneficjentami digitalizacji są firmy, które nie boją się inwestować w cyfryzację kolejnych swoich obszarów. Jednym z takich obszarów są procesy HR, które jeszcze w wielu aspektach opierają się na działalności analogowej. Przykładem są teczki pracowników, w większości prowadzone w formie papierowej. Jeszcze do maja 2020 r. istniały dwie poważne przeszkody, które zniechęcały firmy do zwiększenia inwestycji w cyfryzację HR: niejasność przepisów i brak możliwości cyfrowego podpisywania dokumentów przez wszystkich pracowników. Te wątpliwości rozwiała interpretacja MRPiPS, która określiła wymóg prowadzenia dokumentacji pracowniczej w jednakowej formie dla poszczególnych pracowników, co oznacza np. możliwość prowadzenia akt pracowniczych w formie papierowej dla archiwum pracowników zwolnionych i e-teczek dla osób aktualnie zatrudnionych. Drugi problem rozwiązała firma Unit4, producent oprogramowania TETA, która we współpracy z Asseco jako pierwsza w Polsce wprowadziła w swoim systemie podpis kwalifikowany – taki, jaki do tej pory wykorzystywano głównie na linii pracodawca-państwo. Wdrożenie tego rozwiązania pozwala na składanie wniosków oraz podpisywanie dokumentów i umów za pośrednictwem urządzeń mobilnych i całkowitą rezygnację z obiegu dokumentów papierowych dzięki wyposażeniu wszystkich pracowników w mobilne podpisy kwalifikowane. Pakiet oferuje jednak jeszcze jedną funkcjonalność: mobilne punkty weryfikacji tożsamości w firmie decydującej się na pełną digitalizację. Punkty weryfikacji wydające podpisy są obsługiwane przez wyznaczone osoby z firmy. Pracodawca wskazuje osoby, które odbędą szkolenie online i dostaną uprawnienie do przyznawania podpisów kwalifikowanych pozostałym pracownikom w firmie.

Tomasz Dobrzański, dyr. wsparcia sprzedaży, Unit4 Polska

Od ponad 20 lat związany z grupą kapitałową Unit4 Polska. Jako Dyrektor Produktowy przez wiele lat odpowiedzialny za merytoryczny rozwój szeroko rozumianych aplikacji Teta. W szczególności współtwórca merytoryczny rozwiązań Teta 2000 oraz Teta ERP w obszarach Finanse oraz Majątek Trwały oraz Teta Business Intelligence. Obecnie silnie wspiera sprzedaż produktów tej marki jako leader zespołu Presales. https://www.linkedin.com/in/tomaszdobrzanski/

***

Piotr Chrobot

Prezes Zarządu UNIT4 Polska

                                                                               https://www.linkedin.com/in/piotr-chrobot/

Wspieranie procesów przez nowe technologie przestaje być alternatywą, a staje się koniecznością. Należy jednak pamiętać, że to człowiek musi być stawiany na pierwszym miejscu, a narzędzia mają służyć pracownikom. Z takiego też założenia wychodzimy jako firma Unit4, a najważniejszą ideą naszej działalności jest People Experience.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

UseCrypt Messenger przetestowany przez globalnych ekspertów

AktualnościWiadomości

Współczesny przywódca, czyli kto?

AktualnościWiadomości

W czasie pandemii wzrosty obciążenia sieci sięgają 50 proc.

AktualnościWiadomości

Ryzyko pełnego lockdownu na razie słabnie

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: