Check Point wykorzystuje sztuczna inteligencję do walki z oszustwami

AktualnościITWiadomościZarządzanie

Jak napisać strategię komunikacji

Umiejętność stworzenia trafnej strategii komunikacji dla firmy lub organizacji, stanowi jedno z podstawowych i zarazem najtrudniejszych zadań, z którymi muszą zmierzyć się młodzi adepci public relations. W myśl zasady – praktyka czyni mistrza – często sama wiedza teoretyczna nie wystarczy by tuż po studiach odpowiedzieć trafnie na rosnące wymagania branży PR. Instytut Monitorowania Mediów przygotował specjalnie dla uczestników konkursu „PRaktykuj za granicą” oraz wszystkich początkujący PR-owców krótki poradnik praktyczny „Jak pisać strategię komunikacji” – by ułatwić im ten start.
Profesjonalna strategia komunikacji składa się z czterech podstawowych części: analizy wstępnej, strategii, realizacji i ewaluacji, które zawierają po kilka istotnych elementów. Poznanie struktury jednak nie stanowi jeszcze klucza do sukcesu. Eksperci i jurorzy trwającego obecnie konkursu „PRaktykuj za granicą”, organizowanego przez IMM, podpowiadają uczestnikom i wszystkim studentom zainteresowanym tematyką PR i marketingu, na co warto zwracać uwagę w przygotowaniu adekwatnych treści.
Jak zacząć?

Wiedzieć o czym mowa, czyli nie tylko zrozumieć zadanie, ale także poznać problem, jego uwarunkowania, otoczenie i dopiero wtedy można zacząć pisanie. Następnie należy sprawdzić realia by mieć pewność, czy to, co proponujemy, jest możliwe do wykonania – nie tylko z punktu widzenia budżetu, ale i organizacji. Nie warto zawsze ślepo ufać trendom komunikacyjnym, wyjście poza obowiązującą modę często przynosi świetne, odkrywcze rezultaty. „PR to nie prosty marketing polegający na reklamie i promocji. Każdy potrafi powiedzieć „kupujemy bilboardy”, ale nie każdy potrafi posłużyć się intelektualnymi narzędziami komunikacji.” – przypomina Piotr Czarnowski, prezes FIRST PR. Wyobraźnia i nieszablonowe myślenie jest zatem zdecydowanym atutem każdego PR-owca.

„Faza badawcza to element niewidzialny, ale nieodzowny. Analiza i badania pomogą nam zdobyć wiedzę, która wzbogaci nasze doradztwo. Odpowiednio przeprowadzone, pozwolą nam też uniknąć tzw. wyważania otwartych już drzwi.” – mówi Magdalena Grabarczyk-Tokaj z IMM. To właśnie solidny SWOT ułatwia ustalanie celów i planowanie działań. Opisując część badawczą nie należy przepisywać dostępnych podręczników, czy badań, tylko skupić się na kilku głównych, najświeższych wnioskach, które są kluczowe dla zrozumienia tematu. Natomiast te ciekawe i ważne dla budowanej strategii dane – zawsze opatrywać swoim komentarzem. Konieczna jest także wnikliwa analiza zastanej sytuacji firmy, a także staranny dobór działań i mediów.

W trakcie pisania…

W życiu niczego nie możemy być pewni i tak właśnie powinniśmy podchodzić do budowania strategii – unikajmy utartych zwrotów typu „jak powszechnie wiadomo”, „oczywiście”, „na pewno” oraz przedstawiania niepełnych lub niesprawdzonych informacji. Połączenie tych dwóch błędów to mieszanka piorunująca.

Chociaż głowa pełna pomysłów – warto skupić się na jednym – tym najlepszym. Doskonałym sposobem na prezentację swojej wiedzy i kreatywności jest właśnie umiejętność wyboru. Poza tym, dana firma, czy w przypadku „PRaktykuj za granicą” – fundacja, oczekuje konkretnych propozycji działań, więc zawsze zyskają ci autorzy, którzy potrafią w szczegółach „udowodnić” swoją koncepcję.

Zakończenie

Każde działanie ma swoją przyczynę oraz skutek i właśnie nad tym drugim trzeba się dokładnie zastanowić, kończąc pisanie strategii komunikacji. Te działania, które nie rokują dobrze – należy odrzucić i pozostawić tylko wartościowe. Jak to zrobić? Postawić się w roli wykonawcy projektu i odpowiedzieć sobie na pytania: czy czujesz się komfortowo ze wszystkimi propozycjami? Czy dasz radę je zrealizować i co najważniejsze – czy będziesz zadowolony z osiągniętych wyników?

„Dobra strategia komunikacji powinna być syntetyczna, przejrzysta i skuteczna. Warto już na początku zaplanować sposoby mierzenia efektów działań PR na każdym etapie strategii, by na bieżąco śledzić, czy realizowane działania przynoszą rezultat. Polecam także, by zwrócić uwagę na jakość zaplanowanych narzędzi PR – niekoniecznie to, co spektakularne – jest najskuteczniejsze.” – radzi Eliza Misiecka, Dyrektor GENESIS Public Relations, dr nauk humanistycznych, założycielka i szef agencji GENESIS PR, posiada 21 lat doświadczenia w branży PR.
Ważne!

Kreatywność i oryginalność nie musi oznaczać szokowania i właśnie te najprostsze rozwiązania są istotne także w sferze języka. W konkursie PRaktykuj za granicą cenione są wszelkie osobiste inicjatywy, np. przeprowadzona własna ankieta, analizy statystyk internetowych, czy analizy monitoringu mediów itd.
Takie działania bowiem dają jurorom informację, że dany autor myśli samodzielnie, twórczo, rozumie istotę problemu, który chce zbadać, ma dobre wyczucie kontekstu i odpowiednią wrażliwość społeczną, a w komunikacji to nieodzowna umiejętność.
Życzymy powodzenia wszystkim startującym w konkursie „PRaktykuj za granicą” i studentom rozpoczynającym swoje pierwsze doświadczenia zawodowe! – Instytut Monitorowania Mediów.

Polecane artykuły
AktualnościChinye-commerceWiadomości

Nowe pozycje z Chin na liście UNESCO

Aktualnoście-commerceWiadomości

Niemiecki eksport ponownie znacząco spada

Aktualnoście-commerceWiadomości

Nie martw się pokoleniem Z – czytają książki i wcześnie chodzą spać

Aktualnoście-commerceWiadomości

6 miejsc które poleca swoim klientom organizatorka luksusowych podróży

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *