Planujesz założyć własną szkołę językową? W takim razie masz dwie opcje: samodzielną działalność lub dołączenie do franczyzy. Co ciekawe, to właśnie ta druga opcja jest coraz bardziej popularna i zachęca nie tylko nowych przedsiębiorców, ale również osoby, które już prowadzą własne szkoły językowe. Jednak, czy na pewno warto postawić na współpracę z dużą siecią? Podpowiemy Ci w tym artykule!
Czy franczyza edukacyjna to dobry wybór?
O franczyzie narosło wiele mitów. Możesz usłyszeć, chociażby, że jest ona nieopłacalna finansowo, ogranicza Twoją decyzyjność do absolutnego minimum i w praktyce kompletnie nie wygląda jak prowadzenie własnego biznesu. Jednak nie jest to prawda, szczególnie gdy mówimy o szkołach językowych.
Franczyza edukacyjna charakteryzuje się przede wszystkim tym, że jest franczyzą miękką. Oznacza to, że umowa franczyzowa pozostawia Ci wiele swobody w prowadzeniu biznesu. Oczywiście zakres tej samodzielności zależy od konkretnej sieci, z którą współpracujesz, jednak ciężko tu znaleźć przykłady franczyzy twardej.
Równocześnie fakt, że franczyza w edukacji jest o wiele „luźniejsza”, nie sprawia, że idzie za nią mniej korzyści. Wręcz przeciwnie – ten model wciąż daje Ci mnóstwo powodów, dla których warto na niego postawić.
Własna szkoła językowa jako franczyza: korzyści
W poprzedniej części zdementowaliśmy kilka mitów na temat franczyzy w edukacji, jednak nie jest to wystarczające uzasadnienie, dlaczego warto wybrać franchising. Istotą tutaj są korzyści płynące ze współpracy z dużą marką, takie jak:
- Dostęp do know-how – jako franczyzobiorca korzystasz z bogatej wiedzy i doświadczenia franczyzodawcy;
- Niższe koszty początkowe – franczyzodawca zapewnia Ci projekty materiałów marketingowych, niezbędne do pracy narzędzia i prowadzi za Ciebie część działań promocyjnych. W efekcie otworzenie biznesu jako franczyzy często jest tańsze, aczkolwiek sporo tutaj zależy od wymagań konkretnej marki – niektóre sieci pobierają wysoką opłatę wstępną, inne nie pobierają jej w ogóle;
- Sprawdzone metody i materiały – kolejnym plusem franczyzy edukacyjnej jest dostęp do sprawdzonej i dobrze opracowanej metody oraz skutecznych (i często autorskich) materiałów edukacyjnych. Dzięki nim możesz od samego początku prowadzić jakościowe lekcje;
- Rozpoznawalną markę – taką, która sama w sobie przyciąga klientów;
- Gotowe współprace z dostawcami – to pozwoli Ci zamawiać niezbędne materiały marketingowe i gadżety w korzystnych cenach.
Wszystkie te korzyści przychodzą za niewielką cenę – pewien procent z wpłat od rodziców uzależniony od sieci, z którą współpracujesz i wielkości Twojej szkoły językowej. Dzięki temu taka franczyza opłaca się niezależnie od tego, czy prowadzisz ją w pojedynkę, czy zatrudniasz rozbudowany zespół lektorów.
Czy franczyza edukacyjna to zawsze najlepszy wybór?
Na pytanie, czy w każdej sytuacji franczyza będzie najlepszą opcją do prowadzenia własnej szkoły językowej, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W większości wypadków korzyści płynące z takiej współpracy rzeczywiście przeważą minusy. Niemniej, w niektórych sytuacjach prowadzenie szkoły samodzielnie również może być dobrym pomysłem.
Jakie warunki dobrze jest spełnić przed rozważeniem samodzielnej działalności? Przede wszystkim musisz mieć:
- doświadczenie w nauczaniu,
- doświadczenie w prowadzeniu biznesu,
- większe środki finansowe na początkowe inwestycje,
- wiedzę na temat działań marketingowych na szeroką skalę,
- doskonałą znajomość lokalnego rynku szkół językowych,
- pomysł na skuteczną metodę nauczania.
Franczyzodawca zazwyczaj dzieli się swoją wiedzą i zasobami w powyższym zakresie. Dlatego jeśli nie jesteś pewny(-na) swoich umiejętności i wiedzy w zakresie prowadzenia własnej działalności gospodarczej, to polecamy postawić na franczyzę edukacyjną i aktywnie korzystać ze wsparcia franczyzodawcy!