Artykuł miesiąca: Praca w IT nie tylko dla programistów. TOP 3 zawody z gwarancją zatrudnienia i dobrą pensją

AktualnościGospodarkaWiadomości

Krakowski Port Lotniczy w Balicach lubi przepłacać za wozy strażackie

 

Krakowski Port Lotniczy w Balicach był bliski rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego w listopadzie 2019 roku na dwa lotniskowe pojazdy ratowniczo – gaśnicze typu 6×6 i drabinę pożarniczą o wysokości ratowniczej min. 30 metrów z łamanym przegubem. Łączna kwotę za wszystkie pojazdy to około 12 mln złotych.

Ciekawostką jest, że cena za drabinę która miała trafić do obsługi lotniska czyli na wyposażenie Lotniskowej Straży Pożarnej, w ofercie złożonej przez jednego z oferentów – firmę Rosenbauer była o 1,4 mln złotych droższa od ceny tej samej firmy Rosenbauer za podobne drabiny o wysokości 30 metrów łamane, zaoferowane w niedawnym przetargu prowadzonym przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu.

Co spowodowało tak duży, skokowy wręcz wzrost kosztu tej samej drabiny: z 2,4 mln zł w Toruniu do 3,8 mln złotych w Krakowie?

Polskie Porty Lotnicze (PPL) w Balicach, w ramach ogłoszonego przetargu, tak określiły parametry techniczne zamawianych maszyn, że mogła je spełnić tylko jedna firma – Rosenbauer. To ciekawe, bo od wielu lat Państwowa Straż Pożarna w Krakowie korzysta z usług innego światowego potentata – firmy Magirus. Konkurencyjna firma Magirus prowadzi dla Krakowa również wyspecjalizowaną bazę serwisową dla lokalnych drabin pożarniczych Magirusa.

Specjaliści zwracają uwagę na fakt, iż bardzo podobna drabina firmy Rosenbauer, która okazała się preferowana przez PPL w Balicach i została wyceniona w ofercie na 3,8 miliona zł, kosztowała zaledwie 2,4 mln złotych w ramach oferty dla KW PSP w Toruniu na jesieni 2019 roku. W ramach otwartego postępowania, Straż Pożarna w Toruniu ogłosiła przetarg na 20 drabin pożarniczych w tym 7 drabin o wysokości 30 metrów z łamanym przegubem jak w Balicach, pokrywając dużą część zakupu z budżetu UE (85% kosztów jest refinansowane z budżetu unijnego).

Jak zatem jest możliwe, że drabiny tej samej klasy 30 metrów i tego samego typu, gdyż obie należą do grupy drabin łamanych, krakowski PPL chciał kupić o tyle drożej? Komu zależało na takim zawyżaniu kosztów?

Magirus starał się oprotestować przetarg i złożył szereg zarzutów na warunki ustalone przez PPL w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej. Bez skutku. – Złożyliśmy stosowne pisma do PPL w Balicach, zwracając uwagę na bardzo mało przejrzyste i niezrozumiałe warunki przetargu, które praktycznie uniemożliwiły jakiejkolwiek innej firmie udział w przetargu. Niestety bez skutku. Teraz okazuje się, że oferta na drabinę dla Krakowa była znacząco wyższa niż w dotychczasowych ofertach. To zastanawiające, gdyż nasza firma jest obecna od wielu lat na rynku, a nasz serwis wielokrotnie mniej kosztowny od serwisu naszej konkurencji – podkreśla dyrektor przedstawiciela firmy Magirus w Polsce.  Należy dodać, że oferta firmy Magirus dla Krakowa była kalkulowana na kwotę 3,145 mln złotych. To o około 650.000 złotych mniej niż Rosenbauer.

Okazuje się, że zawyżony koszt ceny ofertowej firmy Rosenbauer na drabinę dla portu lotniczego w Krakowie to nie jedyny wątek. Drugi, to koszty serwisowania. Otóż okazuje się, że koszty przeglądu wozu strażackiego po 10 latach użytkowania są ponad 10-krotnie wyższe w Rosenbauer niż w serwisie Magirus.

Koszty przeglądu drabiny pożarniczej Rosenbauer po 10 latach eksploatacji wynoszą przykładowo około 380.000 zł netto. Pytano o to samo przedstawiciel Magirusa wycenił koszty swojego przeglądu 10 – letniego drabiny pożarniczej na około 25.000 zł netto dodając, że są to koszty wzięte z rzeczywistych ofert serwisowych składanych w 2019 roku.

Jak dalej potoczą się losy przetargu? Na razie okazuje się, że pomimo preferencyjnych warunków, firma Rosenbauer spóźniła się ze złożeniem oferty w wyznaczonym czasie, co uniemożliwia jej otrzymanie zamówienia w tym postepowaniu. Czy przetarg zostanie powtórzony – tym razem na warunkach otwartego przetargu? Czy może zamówienie zostanie przyznane firmie Magirus?   Na razie władze PPL w Krakowie nie podjęły jeszcze decyzji w tej sprawie.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomościZdrowie

Trzeci poniedziałek stycznia jest uważany za najbardziej depresyjny dzień w roku

AktualnościPracaWiadomości

10 lat rekrutacji. Dekada, która zmieniła rynek pracy

AktualnościManager lotniczyWiadomości

Linie Emirates przedstawiają najlepsze trasy wycieczkowe na świecie

AktualnościWiadomościZdrowie

E-papierosy pod lupą naukowców

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: