Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

Aktualnoście-commerceWiadomości

Bitwa o klientów: Temu i Shein atakują Amazon

Wielu klientów w dalszym ciągu wstrzymuje się z zakupami – nawet przez Internet. Portale zakupowe takie jak Temu i Shein wciąż mogą znacznie zwiększyć swoją sprzedaż. Stwarza to problemy dla branży. Znajdowanie i porównywanie niższych cen, brak konieczności polegania na godzinach otwarcia , możliwość dostawy produktów do domu – kupowanie online ma wiele zalet dla konsumentów. Dla sprzedawców detalicznych były to najważniejsze składniki rosnącego sukcesu branży w ostatnich latach. Ostatecznie wszystko działało tylko w ograniczonym zakresie.

Handel internetowy nie może opierać się na czasach boomu przy dwucyfrowej stopie wzrostu w czasie pandemii . Po słabym roku 2022 i dużym spadku sprzedaży, w 2023 roku nie było dużo lepiej. Według prognoz, ten rok również nie przyniesie oczekiwanego ożywienia. Eksperci z kolońskiego instytutu badań handlu detalicznego EHI spodziewają się jedynie nominalnego wzrostu o 1 procent w przypadku 1000 największych sklepów internetowych. Po uwzględnieniu cen detaliści ponownie muszą spodziewać się straty. Nie widać końca kryzysu.

„Handel internetowy cierpi na tym, że pieniądze konsumentów przepływają gdzie indziej, na przykład podczas wycieczek i koncertów” – mówi Lars Hofacker, ekspert ds. handlu elektronicznego EHI. „Wielu sprzedawców detalicznych rozwinęło się w odpowiedzi na wysoki popyt w przeszłości, a obecnie duże wyzwanie stanowią zwiększone koszty”. Nie oznacza to jednak, że we wszystkich sklepach dzieje się źle. Wśród ostatnich zwycięzców znalazły się azjatyckie platformy internetowe.

Założona w Chinach sieć odzieżowa Shein zwiększyła w ubiegłym roku swoją sprzedaż w Niemczech o 30 proc. i zajmuje 18. miejsce w rankingu sklepów internetowych z największą sprzedażą. Dotyczy to także marketplace’ów, czyli stron internetowych, za pośrednictwem których konsumenci mogą kupować więcej niż jedną firmę – Azjaci są na czele. AliExpress zajął czwarte miejsce. Temu, które działa w Niemczech dopiero od kwietnia 2023 r., o włos nie znalazło się w pierwszej dziesiątce. 

„Jak dotąd Amazon nie ma prawie żadnych odpowiedzi”

Szczególnie Temu i Shein wspinają się stromo. Według stowarzyszenia branżowego BEVH obaj dostawcy odpowiadają obecnie za pięć procent zamówień w niemieckim handlu internetowym. W ciągu roku ponad dwukrotnie zwiększyli swój udział w rynku. Jeśli chodzi o zamówienia w drugim kwartale, Temu był już na czwartym miejscu za Amazonem, Ebayem i Otto.

Portale azjatyckie wywierają presję na firmy o ugruntowanej pozycji. Czy uda im się przełamać dominację lidera rynku Amazon? „Temu i Shein po raz pierwszy od prawie dziesięciu lat zmuszają Amazon w Niemczech do dostosowania swojej strategii” – mówi ekspert ds. handlu elektronicznego Alexander Graf. Amazon ukształtował dotychczas rynek, ale na radykalny model biznesowy Temu i Sheina nie ma prawie żadnych odpowiedzi. Będzie to miało wpływ na sprzedaż w średnim okresie.

Temu i Shein oferują wiele produktów w rozsądnych cenach. Ze względu na silną orientację klientów na cenę, skorzystali oni ostatnio na złych nastrojach konsumentów w kraju. Według Niemieckiego Stowarzyszenia Handlowego (HDE) Temu i Shein codziennie wysyłają do Republiki Federalnej około 400 000 paczek. Shein zaprzecza, że ​​liczba ta jest tak wysoka. 

Ankieta: 60 procent jest zbyt niepewnych co do Sheina i Temu

Shein i Temu polaryzują, odkąd weszli na scenę handlową. Kradną sprzedaż uznanym graczom, takim jak Otto. Według szacunków Stowarzyszenia Handlu Wyrobami Skórzanymi (BTE) Niemcy w 2023 roku kupią około miliarda artykułów modowych i obuwia od dostawców azjatyckich. Shein i Temu nie tylko konkurują z Amazon & Co. o kupujących. Niedawno otworzyli swoje sklepy internetowe dla niemieckich sprzedawców detalicznych. 

Przedstawiciele branży nie wypowiadają się dobrze o nowej konkurencji. „Tutaj rynek jest zalany często wątpliwymi lub gorszej jakości towarami, a niektóre z nich nie są dopuszczone do sprzedaży w UE” – mówi dyrektor zarządzający BTE Axel Augustin. Shein i Temu zaprzeczają zarzutom. Augustin i inni wzywają do wprowadzenia większej liczby regulacji w UE i uczciwszych warunków konkurencji.

Poszukiwana większa kontrola nad dostawcami  

Rząd federalny wraz z innymi państwami UE chciałby prowadzić kampanię na rzecz większej kontroli dostawców. Należy konsekwentnie nakładać kary, jeśli sprzedawcy internetowi nie przestrzegają obowiązujących przepisów i na przykład nie podejmują żadnych działań, jeśli produkty na ich stronach są klasyfikowane jako niebezpieczne. 

Klienci również mają wątpliwości. Portale takie jak Shein i Temu są zbyt niebezpieczne dla dobrych 60 procent konsumentów, jak pokazuje badanie przeprowadzone przez koloński instytut badań handlu detalicznego IFH. Zastrzeżenia są szczególnie duże wśród osób lepiej zarabiających, mężczyzn i osób po 50. roku życia. Wiele osób obawia się, że zamawiane przez nich produkty są gorszej jakości. 

Werner Reinartz, profesor marketingu na Uniwersytecie w Kolonii, postrzega tę niepewność jako szansę. Inni inwestorzy mogliby się wyróżnić i wyróżnić, ufając platformom takim jak Temu i Shein. 

Zakupy coraz częściej przesuwają się w stronę Internetu

Badania branżowe mogą przynajmniej zachęcić do handlu detalicznego w Internecie. Nie tylko niepewność konsumentów i skupienie się na cenach i ofertach nieznacznie maleje. Niemal we wszystkich obszarach zakupy coraz częściej przenoszą się ze sklepów stacjonarnych do Internetu. 

Stowarzyszenie BEVH odnotowało ostatnio lekko pozytywne sygnały. W okresie od kwietnia do czerwca konsumenci zafundowali sobie więcej. Zanotowano pierwszy od dwóch lat wzrost rynku handlu internetowego. Ale nie można jeszcze mówić o optymizmie – mówią.  Boom w czasie pandemii stał się psychologicznym obciążeniem dla e-commerce. Branża jest obecnie mierzona tym. Dyrektor generalny HDE, Stefan Genth, apeluje zatem o złagodzenie kary. „Laty w Koronie, kiedy sklepy stacjonarne były zamknięte, dały branży duży skok sprzedaży. To całkowicie normalne, że dalszy rozwój nie może być kontynuowany w tym tempie”.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Znika marka hulajnog elektrycznych Tier

AktualnościWiadomości

Spółki handlowe obalają uznane banki inwestycyjne z tronu na Wall Street

AktualnościWiadomości

Peter Thiel wspiera start-upy nuklearne

AktualnościFinanseWiadomości

Prezes EBC sugeruje dalsze obniżki stóp procentowych

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły