
Kilka dni temu Apple ogłosiło podwyżki cen modeli iPhone’a, a teraz cała grupa IT podąża za tym przykładem: W poście na blogu dla twórców aplikacji Apple ogłasza wzrost cen w swoim App Store w strefie euro oraz w kilku krajach azjatyckich – i znacznie.
Tak więc klienci Apple, którzy robią zakupy w App Store producenta iPhone’a w tych strefach walutowych, otrzymują coraz lepsze oferty, o ile cena pozostaje taka sama – a Apple ma coraz gorsze oferty. Ponieważ dochody z jena lub euro, które Apple generuje dzięki App Store, są teraz warte znacznie mniej w przeliczeniu na dolary niż rok temu.
Stąd reakcja grupy: od 5 października ceny aplikacji i zakupów w aplikacji wzrosną w Chile, Egipcie, Japonii, Malezji, Pakistanie, Polsce , Korei Południowej, Szwecji, Wietnamie i wszystkich krajach, w których obowiązuje euro, pisze Apple w poście na blogu. Z podwyżki wyłączone są subskrypcje odnawiane automatycznie. W Wietnamie ważną rolę odgrywa również zmiana prawa podatkowego, na którą reaguje Apple. Według grupy firma musi teraz płacić podatek obrotowy i podatek dochodowy w wysokości około 5 procent.
Ceny w strefie euro rosną o 20 proc.
Wzrost cen w strefie euro – w tym w Niemczech – wydaje się na pierwszy rzut oka hojny: Apple podnosi cenę w najniższej kategorii cenowej App Store z 99 centów do 1,19 euro. Wzrost o około 20 proc. Jednak Apple zareagował na spadek japońskiego jena w stosunku do dolara jeszcze większym wzrostem cen: w japońskim App Store grupa podniosła ceny nawet o 30 procent.
„To nie pierwszy raz, kiedy Apple skorygowało ceny w App Store, ale ten wzrost jest dość gwałtowny” – powiedziała agencja Bloomberg, cytując analityka z Tokio. “Twórcy aplikacji i gier nieuchronnie odczują skutki tych zmian cen. Ludzie mogą teraz jeszcze bardziej niechętnie kupować w App Store, a programiści będą musieli kreatywnie podchodzić do cen”.
Tło: Apple chce uniezależnić się od rozwoju smartfonów i rozszerzyć działalność usługową, która obejmuje również sklepy z aplikacjami. Oddział szybko się rozrósł w ostatnich latach i obecnie generuje sprzedaż w wysokości 20 miliardów dolarów w każdym kwartale.
Jednak ogólny obraz obejmuje również fakt, że Apple stale dostosowuje ceny w App Store – zarówno w górę, jak i w dół. Ostatnio grupa obniżyła w zeszłym roku ceny w sklepach z aplikacjami w strefie euro. W najniższej kategorii cenowej spadł z 1,09 euro do 99 centów.