Zmiana modelu w ważnych seriach i słaba sprzedaż w Chinach wywierają presję na zyski producenta samochodów sportowych Porsche . W pierwszym półroczu osiągnięto wynik operacyjny na poziomie 3,1 miliarda euro, czyli o około jedną piątą mniej niż rok temu. Spółka zależna Volkswagena ogłosiła w środę, że drugi kwartał był lepszy niż początek roku. Pod względem finansowym grupa DAX ponownie przyspieszyła po ostrożnym początku roku. Dyrektor finansowy Lutz Meschke powiedział, że Porsche znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, a struktura sprzedaży jest zrównoważona. „Dzięki temu możemy w dużym stopniu absorbować wahania na poszczególnych rynkach.”
Sprzedaż spadła o prawie pięć procent, do 19,5 miliarda euro. W drugim kwartale rentowność sprzedaży wzrosła do 17 procent. Przez całe pierwsze półrocze stopa zwrotu wyniosła 15,7 proc., czyli o 3,2 pkt. proc. mniej niż rok temu. Jednak według danych LSEG analitycy spodziewali się jeszcze silniejszego spadku marży do 15,3 proc.
W ostatnich miesiącach Porsche wprowadziło na rynek ulepszone wersje modeli Panamera, Taycan i 911, a także elektrycznego Macana. To podnosi koszty rozwoju i sprzedaży.
Chiny stwarzają problemy
Ponadto w Chinach obserwuje się niższy popyt na samochody luksusowe. Producent samochodów sportowych ze Stuttgartu sprzedał w pierwszej połowie roku o siedem procent mniej pojazdów – nieco poniżej 156 000 pojazdów, głównie z powodu spadku o jedną trzecią w Republice Ludowej. Największy na świecie rynek samochodowy znajduje się pod presją ze względu na słabą gospodarkę i silną konkurencję. Porsche nie chce na to reagować rosnącymi rabatami, ale prowadzi sprzedaż „zorientowaną na wartość”. Zmiany modelowe w czterech z sześciu serii modelowych w tym roku również stanowią obciążenie dla biznesu.
Porsche przygotowuje się także na przestoje w produkcji w drugiej połowie roku. We wtorek wieczorem spółka obniżyła prognozy sprzedaży, zysków i zwrotów. Ponieważ zalana została fabryka ważnego europejskiego dostawcy aluminium, brakowało części aluminiowych, które Porsche wykorzystuje we wszystkich seriach modelowych. Najwyraźniej jest to fabryka amerykańskiego producenta Novelis w Valais w Szwajcarii. Rzeczniczka firmy powiedziała, że nie jest jasne, kiedy będzie ponownie dostępna.