Check Point wykorzystuje sztuczna inteligencję do walki z oszustwami

AktualnościWiadomości

Polki są przedsiębiorcze

Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.

 Czym wyróżniają się Polki przedsiębiorczynie na tle kobiet prowadzących biznesy na świecie? W ramach projektu GO digital miałam niedawno możliwość udziału w spotkaniach z przedsiębiorczymi kobietami w Waszyngtonie. Okazuje się, że jest wiele bardzo podobnych elementów, wiele punktów styku, czyli m.in. obawy o finansowanie czy szukanie inwestora. Natomiast z mojej perspektywy największą różnicą jest to, że Polki nie do końca wierzą w swoje kompetencje i umiejętności – słynny syndrom oszusta – zrobię jeszcze jeden certyfikat, jeszcze jeden kurs, to wtedy będę mogła powiedzieć o sobie „ekspertka”. Wydaje mi się, że w innych krajach wygląda to zupełnie inaczej. Dlatego życzyłabym przedsiębiorczym kobietom trochę więcej odwagi, żeby bardziej uwierzyły w siebie i w swoje kompetencje – mówi agencji Newseria Biznes Emilia Bartosiewicz-Brożyna, redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka społeczności LBC i prezeska Fundacji LBC.

Spośród ok. 3 mln przedsiębiorców w Polsce średnio co trzecia firma jest założona i prowadzona przez kobietę. Tym samym Polska zajmuje pod tym względem jedno z najwyższych miejsc w Unii Europejskiej. Z analizy danych z KRS, przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, wynika, że na koniec 2021 roku do kobiet należało 32,5 proc. wszystkich firm w Polsce. Kobiety są właścicielkami 31 proc. mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do dziewięciu pracowników, 25,5 proc. małych firm (od 10 do 50 pracowników), 15,7 proc. średnich (od 51 do 250 pracowników), a w sektorze dużych firm (powyżej 250 pracowników) – zaledwie 13,3 proc. Statystyki pokazują też, że przez kobiety zdominowany jest głównie rynek usług – do Polek należy aż 2/3 firm z branży usługowej.

– Kobiety motywuje do prowadzenia własnego biznesu przede wszystkim niezależność finansowa i poczucie, że mogą zarządzać swoim czasem. Co z drugiej strony czasem bywa też zgubne, jeśli angażujemy całą swoją uwagę, a swój czas, rodzinę i znajomych poświęcamy na rzecz prowadzenia biznesu – zwraca uwagę Emilia Bartosiewicz-Brożyna.

Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach. Z kolei 60 proc. kobiet biznesu uważa, że poziom ich kompetencji w tym obszarze jest niewystarczający. Program GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth oraz wsparciu merytorycznym Polskiego Funduszu Rozwoju – ma dać im cyfrowe know-how i wspierać kobiety otwarte na cyfryzację, którym brakuje pewności siebie.

 Wykorzystanie narzędzi cyfrowych przez właścicielki firm to jest temat, nad którym pochylamy się właśnie w kampanii GO digital, ponieważ tych narzędzi jest bardzo wiele, mamy do tej technologii szeroki dostęp, ale go nie wykorzystujemy – mówi ekspertka.

GO digital rozpoczyna się od bezpłatnego testu poziomującego rozwój cyfrowy, na podstawie którego przedsiębiorczynie otrzymują spersonalizowane rekomendacje i wskazówki dotyczące dalszych kroków. W kolejnym etapie właścicielki firm zyskują dostęp do wybranych, bezpłatnych usług wspierających ich biznes, takich jak np. bezpłatne konsultacje czy warsztaty oraz moduły szkoleniowe online i offline pomagające w skutecznej integracji odpowiednich narzędzi cyfrowych.

– Chciałabym zachęcić do tego, żeby mądrze wybierać aplikacje czy narzędzia technologiczne. Największy błąd, który dziś często obserwuję, to jest logowanie się, testowanie bardzo wielu narzędzi, ale wdrażanie niewielu z nich. Otaczamy się bardzo dużą liczbą aplikacji, ale koniec końców nie zawsze potrafimy i chcemy z nich skorzystać – zauważa Emilia Bartosiewicz-Brożyna.

Polecane artykuły
AktualnościChinye-commerceWiadomości

Nowe pozycje z Chin na liście UNESCO

Aktualnoście-commerceWiadomości

Niemiecki eksport ponownie znacząco spada

Aktualnoście-commerceWiadomości

Nie martw się pokoleniem Z – czytają książki i wcześnie chodzą spać

Aktualnoście-commerceWiadomości

6 miejsc które poleca swoim klientom organizatorka luksusowych podróży

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *