Dominującym kolorem jest szary, który w statystykach uwzględnia także srebrny – 33,1 proc. Od 2019 r. jego udział wzrósł o prawie trzy punkty procentowe, a od 2014 r. aż o sześć. Za nimi podążają czarne z 26,5 procentami. Choć ostatnio mogła wzrosnąć, w porównaniu z 2014 r. spadła o prawie dwa punkty procentowe. Wtedy kolor czarny nadal był numerem jeden. Na trzecim miejscu znajdują się białe z 20,1%; wahania w tym zakresie były na przestrzeni lat raczej niewielkie.
Klasyczne jasne kolory podążają daleko w tyle. Nikt już nie osiąga dwucyfrowych wartości procentowych. Niebieskich było 8,7 proc. nowych rejestracji w pierwszym półroczu – jeszcze trzy lata temu było to 10,6 proc. Kolor czerwony stanowi 4,8 proc. – tutaj także w ostatnim czasie znacząco spadł. Natomiast Zielony – obecnie zajmujący szóste miejsce z 2,9 proc. – może znacznie poprawić. Pięć lat temu był to zaledwie 1 proc. Z drugiej strony kolor brązowy w dużej mierze zniknął. Dziesięć lat temu stanowiło to 6 proc. nowych rejestracji, obecnie jest to już tylko 0,5 proc.
Jeśli spojrzeć na marki samochodów, które mają przynajmniej jeden procent nowych rejestracji, to Seat jest najmniej kolorowy. 89,5 procent wszystkich nowych rejestracji dokonanych przez hiszpańską filię VW w pierwszej połowie roku było w kolorze czarnym, szaro-srebrnym lub białym. Za nimi plasują się Mercedes i VW z 86,8 i 84,5 proc. Najbardziej szary – w tym srebrny – jest Nissan z 43,4 proc. samochodów w tym kolorze, najczarniejszy Mercedes z 37,8 proc. – o włos przed Volvo. Biały jest obecnie najmodniejszym kolorem Tesli i stanowi 46,5 procent nowych rejestracji marki.
Dacia jest najbardziej ekologiczna
Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi, kto jest najbardziej kolorowy. Chociaż Fiat ma najniższy odsetek kolorów achromatycznych wynoszący 54,2 procent, włoska marka ma udział w prawie 27 procentach nowych rejestracji, których kolor mieści się w kategorii „inne” i dlatego nie można go sklasyfikować. Zatem żadne wiarygodne stwierdzenie nie jest tutaj możliwe. Jeśli pominąć Fiata, Mazda i Mitsubishi są najbardziej kolorowe, ale nawet w nich dominują kolory achromatyczne, które stanowią ponad 60 procent. Ale przynajmniej są to dwie najczęściej czerwone marki – z 19,6 (Mitsubishi) i 18,8 proc. (Mazda). Jeśli chodzi o kolor niebieski, czołowe miejsca zajmują Hyundai i Peugeot z 14,1%, a najbardziej ekologiczną marką pod względem koloru jest Dacia z 14,2%.
Nawet w przypadku marek, które faktycznie kojarzą się z określonymi kolorami, statystyki rejestracyjne czasami mówią co innego. Czerwień Ferrari może być stałym określeniem, ale obecnie najpopularniejszym kolorem nowych rejestracji tej marki samochodów sportowych jest czarny.