Raport „KPMG IT Outsourcing Service Provider Performance & Satisfaction Study 2014/2015”
Polska jest drugą najbardziej atrakcyjną lokalizacją na świecie dla świadczenia outsourcingu usług IT – wynika z najnowszego raportu firmy doradczej KPMG. Mimo wzrastającego udziału usług wspólnych IT w dużych firmach, aż 73% organizacji z sektora publicznego wciąż nie decyduje się na taki model.
Polscy specjaliści przyciągają międzynarodowe firmy
Według respondentów, którzy wzięli udział w ogólnoświatowym badaniu KPMG, najbardziej preferowaną lokalizacją dla outsourcingu usług IT są Indie (42% wskazań). Na 2. miejscu znalazła się Polska (8% wskazań), a zaraz za nią Brazylia (6% wskazań). Spośród preferowanych lokalizacji outsourcingu IT w krajach Europy Wschodniej i Ameryki Południowej, w Polsce funkcjonuje najbardziej dojrzały rynek outsourcingu usług IT.
Polska jest postrzegana jako kraj posiadający duże zasoby utalentowanych młodych i energicznych ludzi o wysokich kompetencjach w obszarze technik informacyjnych. Istotną zaletą naszego kraju jest stabilność gospodarczo-ekonomiczna oraz nieustający rozwój, które w połączeniu z członkostwem w Unii Europejskiej, daje międzynarodowym firmom, korzystającym z outsourcingu usług IT, tak ważne dla nich poczucie bezpieczeństwa. Zdecydowanie pomogła nam również znacząca poprawa infrastruktury – komentuje Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.
Rośnie popularność centrów usług wspólnych w obszarze IT
Jak wynika z raportu KPMG, przy coraz większym znaczeniu usług IT w funkcjonowaniu przedsiębiorstw we wszystkich branżach, największym wyzwaniem jest usprawnienie usług IT wraz z poprawą ich elastyczności. Biorąc pod uwagę wzrastającą konkurencję, redukcja kosztów usług IT jest drugim najważniejszym celem biznesowym dla firm.
Bardziej dojrzałe organizacje coraz częściej decydują się na transformację lokalnych i centralnych działów IT do modelu centrów usług wspólnych (CUW), działających – w przypadku firm międzynarodowych – w ramach globalnych centrów usług biznesowych. To coraz popularniejszy trend, który będzie się umacniał w perspektywie najbliższych 2-3 lat. Z drugiej strony, pomimo wzrastającego udziału usług wspólnych IT w dużych firmach, aż 73% organizacji z sektora publicznego wciąż nie decyduje się na wykorzystanie usług wspólnych w swojej działalności. Przedsiębiorstwa korzystające z outsourcingu usług IT jako jego główną zaletę wskazały możliwość poprawy jakości usług przy jednoczesnej redukcji kosztów.
Ważną zaletą outsourcingu jest też elastyczność kosztowa opłat za usługi IT. Wykorzystanie specjalistycznych doświadczeń i umiejętności dostawców outsourcingowych, w połączeniu z dostępem do najnowszych rozwiązań, zdecydowanie przyczynia się do skrócenia czasu wdrożenia nowych rozwiązań IT. Rozwiązania te są podstawą sprawnego działania w gospodarce cyfrowej – mówi Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej
Zbyt małe wykorzystanie chmur obliczeniowych
Jak wynika z badania KPMG, techniki chmury obliczeniowej są w tej chwili najbardziej innowacyjnym i wciąż eksplorowanym obszarem narzędziowym dla outsourcingu usług IT. Proces adaptacji chmur obliczeniowych wydaje się jednak wciąż powolny, a udział wykorzystania chmur obliczeniowych w budżetach IT średnio nie przekracza 10%. Przeprowadzone analizy wskazują, że główną barierą dla szybszej adaptacji rozwiązań opartych na chmurach obliczeniowych
w outsourcingu IT są obawy przedsiębiorstw związane z ryzykiem dotyczącym lokalizacji danych, bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Dodatkowymi barierami są także specjalne regulacje sektorowe, np. w branży bankowej.