Działalność reklamowa grupy Meta na Facebooku kwitnie pełną parą. W ostatnim kwartale sprzedaż grupy wzrosła o 22 procent rok do roku, do dobrych 39 miliardów dolarów. Zyski wzrosły o 73 procent, do prawie 13,5 miliarda dolarów (12,44 miliarda euro). Dzięki tej poduszce finansowej założyciel i szef Mark Zuckerberg (40 l.) chce dalej inwestować w rozwój sztucznej inteligencji . Chatbot Meta AI jest na dobrej drodze, aby do końca roku stać się najczęściej używanym asystentem AI na świecie – podkreślił Zuckerberg po przedstawieniu liczb. Zachwycał się także przyszłością, w której influencerów można naśladować za pomocą zindywidualizowanych chatbotów AI dla fanów – a klienci reklamowi praktycznie całkowicie oddają swoje kampanie na metaplatformach w ręce oprogramowania.
Jednak wizje AI wymagają również dużych inwestycji. Wydatki Meta wzrosły w zeszłym kwartale o 7 procent do 24,22 miliarda dolarów. W tym roku Meta spodziewa się obecnie kosztów w wysokości od 37 do 40 miliardów dolarów i przygotowuje inwestorów na fakt, że w 2025 r. wzrosną one „znacznie”. W szczególności moc obliczeniowa do uczenia modeli sztucznej inteligencji jest kosztowna.
Zuckerberg oszacował, że kolejny wewnętrzny model sztucznej inteligencji, nazwany Llama-4, będzie potrzebował około dziesięciokrotnie większej mocy obliczeniowej do szkolenia niż obecna wersja. Meta jest już głównym klientem firmy chipowej Nvidia , której systemy dominują, jeśli chodzi o szkolenie AI – a kosztują dziesiątki tysięcy dolarów za sztukę.
Zuckerberg przyznał, że zapotrzebowanie na moc obliczeniową jest trudne do przewidzenia. Ale chce być po bezpiecznej stronie: „W tym momencie wolę zaryzykować budowanie mocy produkcyjnych, zanim będzie to potrzebne, niż być za późno”. Inwestorzy zgadzają się z tym: akcje wzrosły bardziej niż po godzinach w USA handlując 7 proc. Jednocześnie CFO Susan Li podkreśliła, że infrastrukturę AI można wykorzystać do różnych celów – od szkolenia sztucznej inteligencji po lepszą personalizację doboru wideo dla poszczególnych użytkowników. Mogłoby to pomóc np. w konkurencji z platformą wideo Tiktok.
Meta ma niezbędną poduszkę finansową dzięki dynamicznie rozwijającemu się biznesowi reklamowemu. Ostatnio około 3,2 miliarda użytkowników codziennie korzystało z co najmniej jednej aplikacji Meta Group. Biznes z aplikacjami takimi jak Facebook, Instagram i WhatsApp wygenerował w ostatnim kwartale wynik operacyjny na poziomie 19,3 miliarda dolarów. Natomiast Threads, pozbawiona reklam alternatywa Meta dla platformy internetowej X Elona Muska (53) , jest na dobrej drodze do przekroczenia progu 200 milionów użytkowników miesięcznie.
Oprócz sztucznej inteligencji Meta ma także inny kosztowny zakład na przyszłość. Oddział Reality Labs, w którym Meta połączyła biznes ze światami wirtualnymi i okularami komputerowymi, nadal pochłania mnóstwo pieniędzy. Oddział odnotował stratę operacyjną w wysokości prawie 4,9 miliarda dolarów po stracie 3,74 miliarda dolarów rok wcześniej.
Przez lata Meta przepuściła już około 50 miliardów dolarów, prowadząc działalność niszową. Zuckerberg wskazuje jednak na popularność okularów do aparatu opracowanych wspólnie z Ray-Banem, które mogą zapewnić AI Meta ważny kontekst dotyczący otoczenia użytkowników. Oznacza to, że asystent AI widzi to, co Ty sam widzisz – argumentuje.