“Planowaliśmy z bardzo dużym buforem. Ale to nie wystarczy na wyjątkowo wysoki wskaźnik chorobowości” – powiedział rzecznik. Nie chciał spekulować na temat związku z wariantem Corona Omikron, ponieważ Lufthansa nie była poinformowana o rodzaju chorób wśród pracowników. Najpierw portal “Aero.de” poinformował o niedoborach kadrowych, które tylko częściowo można zadowolić wolontariuszami.
Dotyczy to podfloty samolotów długodystansowych Airbus A330/A340, dla których pilnie poszukujemy pilotów zastępczych na okres do początku stycznia. Jak informuje „Aero.de”, firma ostrzega w wewnętrznym okólniku: „Teraz, ze względu na zwiększoną zachorowalność, nie jesteśmy już w stanie zarządzać wszystkimi obchodami. Dyspozytor załogi pracuje już nad scenariuszami rozrzedzenia planu lotu ”. Oprócz raportów chorobowych obowiązki kwarantanny po niektórych lotach utrudniają planowanie personelu.
Spohr: 33 000 lotów w zimowym rozkładzie lotów zostanie odwołanych
Lufthansa odwołuje dziesiątki tysięcy lotów z powodu spadających rezerwacji podczas pogłębiającej się pandemii korony. „Od połowy stycznia do lutego obserwujemy gwałtowny spadek rezerwacji. W zimowym rozkładzie lotów musimy anulować 33 000 lotów, czyli około dziesięciu procent w grupie” – powiedział szef Lufthansy Carsten Spohr z „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung”. powiadomienie z wyprzedzeniem w czwartek.
Spohr oskarżył Unię Europejską o pozwolenie Lufthansie wystartowanie zbyt wielu samolotów ze względu na wymagania dotyczące korzystania z praw do startu i lądowania. „Ze względu na słaby popyt w styczniu ograniczylibyśmy znacznie więcej lotów. Ale musimy wykonać 18 000 dodatkowych, niepotrzebnych lotów w zimie tylko po to, by zabezpieczyć nasze prawa do startu i lądowania”. Komisja Europejska zawiesiła pierwotną zasadę slotów, zgodnie z którą linia lotnicza musi wykorzystać co najmniej 80 procent okna czasowego, aby go zachować, do października 2022 roku. Musi zostać spełniony kontyngent 64 procent.
Negocjacje przyszłej struktury kosztów
Obecnie trwają trudne negocjacje między związkiem pilotów Vereinigung Cockpit (VC) a Grupą Lufthansa na temat przyszłej struktury kosztów spółki-matki Lufthansy. To powinno się skurczyć na rzecz bardziej opłacalnych platform, takich jak Eurowings Discover, które nieuchronnie kosztowałyby wysoko płatne miejsca pracy w Lufthansie. Kontrakty zostały obustronnie rozwiązane, aby od lata strajki teoretycznie były możliwe.
Grupa Lufthansa ogłosiła niedawno, że udoskonaliła istniejące koncepcje awaryjne i uczyniła je bardziej elastycznymi podczas kryzysu koronowego. Zawsze masz rezerwy w tle, powiedział rzecznik firmy mający na uwadze wirus Omikrona.
W Europie świąteczny ruch lotniczy w pełni się rozpoczął. W szczególności firmy oferujące bezpośrednie loty Easyjet (+41 procent w porównaniu z poprzednim tygodniem) i Wizz Air (+75 procent) znacznie rozszerzyły swoją ofertę w tygodniu poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia (16-22 grudnia), według danych organizacji ds. bezpieczeństwa lotów Eurokontroli. Wizz, SAS i Ryanair również oferowały więcej połączeń niż w tym samym tygodniu przedkryzysowego roku 2019. Lufthansa jest daleko od tego z o 21 proc. mniejszą liczbą lotów niż dwa lata temu. Krótkoterminowo rozszerzyła swój program tylko o 1 procent.