Artykuł miesiąca: Pracowniku pamiętaj o 1% dla Fundacji Opiekuńcze Skrzydła

AktualnościITWiadomości

Jak wojna między Apple i Facebookiem zmieni zasady ochrony danych

 

To trochę jak D-Day dla Internetu: od wiosny 2021 roku Apple chce dać swoim użytkownikom większą kontrolę nad swoją prywatnością. Dzięki programowi „Przejrzystość śledzenia aplikacji” (ATT) powinni mieć możliwość ograniczenia gromadzenia danych w swoich aplikacjach. Każdy programista aplikacji musi następnie poprosić swoich użytkowników o pozwolenie na dostęp.

Wprowadzając ten program, Apple kwestionuje model biznesowy wielu firm internetowych. Duża część platform nadal nie jest finansowana z opłat, ale ze sprzedaży reklam. Na przykład sieć społecznościowa Facebook. Jej szef, Mark Zuckerberg (36 l.), od miesięcy toczy burzę przeciwko nowej funkcji ochrony danych. Im bliżej zbliża się dzień wprowadzenia, tym ostrzejsze są głosy między Zuckerbergiem jako „zwolennikiem wolnego Internetu” a szefem Apple Timem Cookiem (60) jako „obrońcą prywatnych danych użytkownika”.

Ale o co właściwie chodzi w sporze między dwoma gigantami technologicznymi? Chodzi o tzw. ciasteczka, które służą do logowania się w Internecie na jakich stronach był użytkownik, czego szukał, jakie reklamy wyświetlił i co następnie kliknął. Europejskie prawo o ochronie danych stanowi, że firmy muszą zapytać swoich użytkowników, czy wyrażają zgodę na zapisywanie ich zachowań związanych z kliknięciami. Jest to sprawdzane za pośrednictwem okien, które pojawiają się na prawie każdej stronie internetowej.

Jednak gromadzenie i przesyłanie danych w aplikacjach na smartfony i tablety jest nadal nieuregulowane. To jest dokładnie to, co szef Apple Cook chce zmienić – i spotyka się z silnym oporem, szczególnie na Facebooku i Zuckerbergu. W końcu twórcy aplikacji nie tylko muszą prosić użytkowników o pozwolenie, gdy zbierają dane, ale także wtedy, gdy chcą przekazać je innym dostawcom, takim jak sieci społecznościowe, takie jak Facebook.

Zuckerberg oskarża Apple o chciwość 

Zuckerberg obawia się teraz, że wielu użytkowników odmówi wyrażenia zgody. W końcu zapytanie Apple nie wyjaśnia wystarczająco jasno, że zbieranie danych ma również zalety, ponieważ użytkownikowi wyświetlane są dopasowane do niego reklamy. Ponadto wiele aplikacji można było oferować bezpłatnie tylko dlatego, że operatorzy finansowali się z reklam.

Im więcej użytkowników odmawia zgody, tym silniejsze jest osłabienie modelu biznesowego Facebooka. Sieć społecznościowa żyje przede wszystkim z reklamy i obietnicy złożonej reklamodawcom, aby precyzyjnie dotrzeć do pożądanej grupy docelowej. Do tego jednak potrzebna jest jak najbardziej szczegółowa wiedza o ludziach, którą można teraz uzyskać tylko za ich zgodą.

Zuckerberg nie tylko widzi ryzyko dla własnego modelu biznesowego, ale także oskarża Apple o chciwość. W końcu nowe przepisy zmuszają operatorów aplikacji do oferowania swoich aplikacji za opłatą, ponieważ nie można ich już finansować z reklam. To z kolei przyniosłoby Apple dodatkową sprzedaż: firma wymaga opłaty w wysokości do 30 procent za treści cyfrowe i subskrypcje sprzedawane w App Store.

Nic więc dziwnego, że spór między Facebookiem a Apple zaostrza się. Zuckerberg zaatakował Apple ostrzej niż kiedykolwiek wcześniej, kiedy pod koniec stycznia przedstawił swój bilans za czwarty kwartał : „Chciałbym podkreślić, że coraz częściej postrzegamy Apple jako jednego z naszych największych konkurentów”. Apple nadużywa swojej dominującej platformy, aby uniemożliwić naszym aplikacjom i ich funkcjom.

 Interweniuje komisarz UE ds. Konkurencji Margrethe Vestager 

W grudniu Zuckerberg ostrzegł w całostronicowych reklamach w amerykańskich gazetach, że plany Apple zagroziły przyszłości „wolnego Internetu”, w którym treści są udostępniane bezpłatnie i za pośrednictwem reklam. W czasie kryzysu związanego z pandemią szczególnie małe firmy są uzależnione od sieci jako platformy dla swojej działalności.

Dyrektor generalny Apple, Tim Cook, ponownie wziął udział w europejskiej konferencji „Komputery, prywatność i ochrona danych”, nawiązując do filmu dokumentalnego Netflix „The Social Dilemma” i szturmu na Kapitol w Waszyngtonie, powiedział : „Nie możemy pozwolić aby dylemat społeczny zamienił się w katastrofę społeczną ”. Platformy mediów społecznościowych, które chcą zatrzymać użytkowników na swojej platformie tak długo, jak to możliwe za wszelką cenę, uczestniczą w rozpowszechnianiu teorii spiskowych, skrytykował Cook.

W międzyczasie komisarz UE ds. Konkurencji Margrethe Vestager (52 l.) Dołączyła do sporu o ochronę danych między dwoma gigantami technologicznymi. Wiceprezes, znana z surowych środków przeciwko firmom internetowym, ostrzega przede wszystkim przed możliwymi zakłóceniami konkurencji. Początkowo spór między korporacjami amerykańskimi dotyczył ochrony danych. „Ale może to dotyczyć konkurencji, jeśli stanie się jasne, że Apple nie traktuje swoich własnych aplikacji w taki sam sposób, jak aplikacje innych firm” – powiedziała Vestager w Brukseli na początku lutego. Ostrzegła firmę zajmującą się telefonami iPhone, aby traktowała wszystkie aplikacje w swoim sklepie z aplikacjami jednakowo. Vestager z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie wymogu uzyskania zgody.

Spór ujawnia zasadniczą różnicę między obiema grupami. Podczas gdy Apple zarabia głównie na urządzeniach i subskrypcjach aplikacji, Facebook oferuje swoje usługi za darmo i zarabia tylko na dochodach z reklam. Gdyby wprowadzenie rozporządzenia o ochronie danych faktycznie przyniosło taki sam skutek, jak obawiał się Facebook, mogłoby to oznaczać punkt zwrotny dla branży internetowej: w przyszłości firmy musiałyby polegać na modelach płatności zamiast przychodów z reklam. Narzucenie swojej woli całej branży byłoby kolejnym dowodem na to, jak potężna jest firma z logo jabłka.

Oprac. Andrzej Mroziński

 

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Australia uchwala kontrowersyjną ustawę medialną

AktualnościPracaWiadomości

323 tys. osób nie pracowało przez pandemię w czwartym kwartale 2020 r.

AktualnościFinanseWiadomości

Szef McKinsey, Kevin Sneader, stracił pracę

AktualnościITWiadomości

Wyzwania i szanse cyfrowej transformacji w ciągu ostatnich lat

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: