Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

Freelancing sposobem na karierę nawet w trudnych czasach

Upowszechnienie się freelancingu to obecnie jeden z najważniejszych trendów na rynku pracy. Wyniki międzynarodowych badań są jednoznaczne – liczba freelancerów rośnie w tempie geometrycznym, a najliczniejszą grupę wśród osób pracujących w tym modelu stanowią graficy. Z myślą o nich powstają nowoczesne platformy łączące projektantów ze zleceniobiorcami, w tym serwisy projektowania społecznościowego.

Coraz więcej freelancerów

Freelancing staje się coraz popularniejszym modelem pracy. Wyraźnie pokazują to dane dla rynku amerykańskiego. Według wszelkich prognoz  40 proc. posiadających zatrudnienie Amerykanów będzie pracować na własny rachunek lub na kontrakcie. Globalny serwis Elance, pośredniczący w kontaktach pomiędzy freelancerami działającymi w różnych branżach, a zleceniodawcami prognozuje, że w 20173 r. nawet 30 proc. amerykańskich studentów będzie posiadać status tzw. wolnego strzelca pozyskującego zlecenia za pośrednictwem Internetu. Najsilniej ten trend zaznacza się na rynku usług graficznych – bowiem jak wskazują badania, to właśnie graficy stanowią najliczniejszą grupę wśród freelancerów.

Badanie  Freelance Industry Report przeprowadzone wśród respondentów na całym świecie wskazuje, że osoby zajmujące się projektowaniem graficznym stanowią około 20% społeczności freelancerów i tym samym są najliczniejszą grupą zawodową pracującą w tym modelu. Liczby te świadczą o ogromnym potencjale branży projektowania. – mówi Adam Fudala, członek zarządu Corton.pl, pierwszej i największej w Polsce platformy projektowania społecznościowego.

Crowdsourcing szansą by zaistnieć na rynku

Rosnący popyt na usługi freelancerów stwarza zapotrzebowanie na nowoczesne narzędzia łączące zleceniobiorców i ich potencjalnych klientów. Należą do nich np. platformy takie jak Elance.com, gdzie zarejestrowało się już ponad 2 miliony użytkowników z całego świata – projektantów, programistów, tłumaczy, czy dziennikarzy. Coraz większą popularność zdobywają też serwisy specjalizujące się w projektowaniu społecznościowym. Za ich pośrednictwem firmy mają możliwość ogłoszenia konkursu na projekt materiałów marketingowych dla swojej organizacji, np. logotypów, wizytówek, stron www, a czasem również całej identyfikacji wizualnej.  Wokół serwisów skupiają się społeczności grafików, którzy wzajemnie inspirują się i oceniają swoje prace.

Za granicą tego typu portale funkcjonują od 2006 roku. Wtedy ze swoją ofertą wystartowała strona 99designs.com. Zrzeszająca aktualnie ponad 300 tys. grafików platforma jest liderem projektowania społecznościowego na świecie. Za pośrednictwem strony przeprowadzono do tej pory ponad kilkaset tysięcy konkursów, w ramach których wypłacono łącznie  56 mln dolarów wynagrodzenia. W Polsce natomiast liderem rynku jest Corton.pl,  za pośrednictwem którego zorganizowano już około kilkaset  konkursów, na które nadesłano ponad 348 tys. projektów graficznych.

Zalety crowdosurcingu dostrzegają zarówno freelancerzy jak i przedsiębiorcy. Tym pierwszym, zwłaszcza stojącym u progu kariery zawodowej, oferuje on unikatową szansę na zaistnienie w branży, nawet pomimo braku doświadczenia, rozbudowanego portfolio, czy sieci kontaktów biznesowych. Natomiast z punktu widzenia zleceniodawców, projektowanie społecznościowe to niepowtarzalna szansa na wybór spośród propozycji nie kliku, ale kilkudziesięciu, czy nawet kilkuset propozycji i pozyskanie naprawdę świeżego i oryginalnego projektu przy zachowaniu efektywności kosztowej.

O klientów wkrótce może być łatwiej

Kolejną dobrą wiadomością dla grafików freelancerów jest wzrost świadomości na temat znaczenia identyfikacji wizualnej wśród małych i średnich przedsiębiorstw, które często wolą korzystać z usług zewnętrznych dostawców niż tworzyć własne działy marketingu i reklamy. Jak wynika z badań przeprowadzonych  przez portal 99designs.com wśród właścicieli małych przedsiębiorstw, 80% respondentów uważa projekt logotypu, strony, materiałów marketingowych i innych elementów brandingowych za „bardzo ważny” lub „ważny”. A trend ten będzie się w przyszłości dodatkowo umacniał – 67% ankietowanych przyznało, że znaczenie projektowania graficznego dla sukcesu przedsiębiorstw będzie rosło w ciągu następnych pięciu lat.

Wielu z przedsiębiorców szukających dobrych projektów, zwróci się w stronę Internetu. W dobie dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii, zwłaszcza mniejsze przedsiębiorstwa coraz chętniej przenoszą realizację wielu procesów „do sieci” szukając w ten sposób efektywności kosztowej. Zasada ta sprawdza się również w przypadku projektowania społecznościowego, dzięki któremu zleceniobiorca może otrzymać produkt po bardzo konkurencyjnej cenie w stosunku do tej oferowanej przez większość studiów graficznych. – podsumowuje Bartosz Gryszko, prezes zarządu i współzałożyciel Corton.pl.

Polecane artykuły
Aktualnościataki cyberCheck PointcyberbezpieczeństwoWiadomości

Hasło kluczem do Twoich danych. Czy można znaleźć kompromis między wygodą a bezpieczeństwem?

AktualnościWiadomości

Fed zawiesza decyzję o zmianie stóp procentowych

AktualnościWiadomości

DHL wprowadza do rady nadzorczej celebrytów

AktualnościWiadomości

Ebay rozczarowuje prognozami

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: