Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

Europejski rynek samochodowy spadł do najniższego poziomu od prawie 30 lat

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Unii Europejskiej (UE) w 2022 roku były najniższe od prawie 30 lat. W grudniu, dzięki silnemu zrywowi na dużych rynkach w Niemczech i we Włoszech , nastąpił w całej UE wzrost o 12,8 procent do 896 967 nowo zarejestrowanych samochodów, jak ogłosiło w środę europejskie stowarzyszenie branżowe Acea w Brukseli. Jednak w całym roku zarejestrowano 9,26 miliona samochodów osobowych, o 4,6 procent mniej niż w i tak już słabym poprzednim roku – a tym samym mniej samochodów niż kiedykolwiek od 1993 roku.

Zdaniem ekspertów, perspektywy też nie są różowe. Wąskie gardła w dostawach półprzewodników i produktów wstępnych nieco się zmniejszyły, powiedział ekspert branżowy Peter Fuss z firmy konsultingowej EY. Zdolność branży do dostaw będzie się nadal poprawiać w ciągu roku, tak więc rosnąca dostępność nowych pojazdów powinna również prowadzić do krótszych czasów dostaw. „Nie jest jednak jasne, jak duży będzie popyt ze strony firm i osób prywatnych” – dodał. „Ponieważ gospodarka słabnie i nawet jeśli recesja, której się obawiamy, nie nastąpi, firmy i osoby prywatne będą niechętnie zamawiać nowe samochody”.

Zdaniem eksperta wiele wskazuje na to, że popyt na nowe samochody pozostanie znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii. Według EY nowe rejestracje w 2022 roku były o 29 proc. niższe niż w przedkryzysowym roku 2019.

W Niemczech skończyły się dopłaty do hybryd plug-in, które wygasły z końcem roku oraz spadające w grudniu składki na zakup aut na baterie spowodowały efekt pull-forward. Spośród największych rynków samochodowych w UE rejestracje samochodów wzrosły tylko nieznacznie w Niemczech (+1,1 procent) w całym roku. Z drugiej strony we Włoszech (minus 9,7 proc.), Francji (minus 7,8 proc.) i Hiszpanii (minus 5,4 proc.) sytuacja się pogorszyła. Producenci samochodów w Europie narzekali głównie na brak dostaw części, w tym chipów elektronicznych.

Liderem rynku w UE nadal była podstawowa marka Volkswagena , VW Samochody Osobowe z ponad milionem aut. Grupa VW jako całość była również na szczycie w zestawieniu grupowym z około 2,3 milionami samochodów, wyprzedzając Peugeota , Fiata i Spółka macierzysta Opla , Stellantis (1,8 mln samochodów). Na trzecim miejscu znalazła się grupa Renault z prawie 985 000 samochodów. BMW przybyło ze wszystkimi markami do 624 940 nowych rejestracji, Mercedes-Benz do 549 023.

UE nie była jedynym dużym rynkiem samochodowym na świecie, który odnotował spadki. W Europie, w tym w Wielkiej Brytanii i innych krajach, takich jak Norwegia i Szwajcaria , zarejestrowano o około 4 proc. mniej aut, do 11,3 mln. Według danych Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Samochodowego (VDA) sprzedaż samochodów osobowych i większych, takich jak pickupy, w USA spadła o 8 procent do 13,7 miliona pojazdów. Sprzedaż w Japonii spadła o 6 procent do 3,4 miliona sprzedanych samochodów.

Według VDA, Chiny , największy rynek samochodowy , odnotowały w zeszłym roku wzrost o 10 procent do 23,2 miliona nowych pojazdów. Chiny to największy i najważniejszy rynek zbytu dla niemieckich koncernów samochodowych Volkswagen (ze swoimi spółkami zależnymi Audi i Porsche ), Mercedes-Benz i BMW.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

7 korzyści z profesjonalnej obsługi kadrowo-płacowej dla Twojej firmy

AktualnościWiadomości

AI jako tłumacz: czy już nigdy nie będziemy musieli uczyć się języka?

AktualnościWiadomości

Spadające ceny samochodów elektrycznych powodują wzrost stawek leasingowych

AktualnościWiadomości

Europejscy producenci narzekają na niebezpieczne zabawki w Temu

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: