Lepiej zaryzykować: w głównych witrynach medialnych występują sobowtóry rozpowszechniające fałszywe artykuły zawierające prorosyjską propagandę. Dlaczego fałszywe witryny nadal pojawiają się po roku? W sieci krąży coraz więcej sobowtórów z portali informacyjnych takich jak „Spiegel” czy „Welt” . Zamiast oryginalnych treści rozpowszechniają prorosyjskie fałszywe wiadomości. Już latem 2022 r. badanie przeprowadzone przez „t-online” i ZDF ujawniło ponad 30 fałszywych stron internetowych, które w szczególności szerzyły dezinformację w sieciach społecznościowych, ale przede wszystkim na Facebooku. „To długoterminowa, uporczywa kampania” – mówi Julia Smirnova, analityk w Instytucie Dialogu Strategicznego (ISD), który bada dezinformację.
Fałszywe strony, znane również jako kampania sobowtóra, wciąż pojawiają się. „Celem jest: dezinformacja na dużą skalę” – mówi Smirnova. Jest to największa jak dotąd tajna, prorosyjska kampania tego typu, której strategia jest porównywalna ze strategią spamu . Nie są to idealne podróbki, ale powinny dotrzeć do jak największej liczby osób.
Rosyjska propaganda: celem jest sianie wątpliwości
Według analityka fałszywe portale medialne niosą w kółko ten sam przekaz: antyamerykańskie narracje, krytykę Partii Zielonych czy dyskredytację Ukrainy . „Rosyjska propaganda w Niemczech poprzez wrogie USA stwierdzenia stara się zasiać wątpliwości co do stosunków transatlantyckich” – wyjaśnia ekspert. USA są także obwiniane za wojnę na Ukrainie. Propaganda wymierzona jest w Zielonych, gdyż partia ta jednoznacznie potępia rosyjską wojnę agresywną.
Ponieważ wojna z Ukrainą trwa, Rosja nadal potrzebuje propagandy, wyjaśnia Lea Frühwirth z Centrum Monitoringu, Analiz i Strategii (CeMAS). Instytut bada tendencje do radykalizacji i historie spiskowe w Internecie.
Podwójna kampania nie ogranicza się do obszaru niemieckojęzycznego, mówi Frühwirth. W raporcie francuskiego Sekretariatu Generalnego ds. Obrony i Bezpieczeństwa z czerwca 2023 r. jako kraje dotknięte wymienia się także Francję, Litwę, Łotwę, Wielką Brytanię, Ukrainę, USA, Izrael i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
UE zidentyfikowała podmioty rosyjskie jako odpowiedzialne za manipulację informacjami cyfrowymi. Pod koniec lipca 2023 roku na listę sankcyjną wpisała pięć organizacji powiązanych z państwem rosyjskim i siedem osób.
W jaki sposób można utrudnić rozpowszechnianie?
„Oczywiście idealnie byłoby, gdyby te strony internetowe zostały usunięte lub uniemożliwione” – mówi Fruehwirth. Ważne jest, aby zapobiegać dotarciu do ludzi i wpływowi kampanii. Smirnova z ISD opowiada się za utrudnieniem rejestracji domen. Obydwaj badacze twierdzą także, że ważne jest uwrażliwianie czytelników i wzmacnianie ich umiejętności medialnych. Należy wyjaśnić trwającą kampanię Doppelganger. Na przykład we Francji Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało o tym całe społeczeństwo, poinformował Frühwirth.
Federalne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych stwierdziło, że rosyjska dezinformacja nie zmniejszyła się i bardzo poważnie podchodzi do groźby obcych wpływów i manipulacji. „Rosja w dalszym ciągu opiera się na złożonej sieci podmiotów państwowych lub kontrolowanych przez państwo” – powiedział rzecznik.
Władze są zaniepokojone fałszerstwami od czasu wykrycia kampanii i rok temu, pod koniec sierpnia 2022 r., poinformowały dpa, że z raportów wynika „zakres prorosyjskiej propagandy i dezinformacji w Niemczech”. Miały one na celu podważenie zaufania do polityki, społeczeństwa i instytucji państwowych – powiedział ówczesny rzecznik.
W naszym serwisie korzystamy z plików cookie. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Używamy plików cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Poprzez korzystanie z naszej strony wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na Twoim komputerze / urządzeniu. Możesz jednak w każdej chwili zmienić ustawienia plików cookie. W razie wątpliwości lub w celu uzyskania szczegółowych informacji kliknij “Polityka Prywatności”. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, prawo do ich przenoszenia, niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych. (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności http://manager24.pl/polityka-prywatnosci/. Administratorem Twoich danych osobowych jest Ampress Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Wyczółki 35a. Akceptuję
Polityka prywatności
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.