Na pytanie, czy byłoby możliwe, aby założyli firmę przed 30. rokiem życia, jedna trzecia z prawie 1700 respondentów odpowiedziała, że w tej chwili nie wyobraża sobie tego, ale też tego nie wyklucza. Badanie przeprowadzono w czerwcu 2023 r. oraz w okresie od 23 lutego do 24 marca 2024 r. Od dobrego kwartału rola założyciela nie wchodzi w grę. Fundacja w Gütersloh stwierdziła, że młode pokolenie ma potencjał do większej aktywności start-upowej w Niemczech . Aby to osiągnąć, należałoby usunąć bariery.
Promuj wcześniej przedsiębiorcze myślenie
W analizie założono, że niepewność, stres i brak wiedzy uniemożliwiają wielu młodym ludziom rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ważne jest, aby promować przedsiębiorcze myślenie i działanie już wcześniej – w latach szkolnych, np. poprzez warsztaty. Wynika z nich także, że młodzi mężczyźni częściej niż młode kobiety planują założenie firmy. A zainteresowanie jest większe w dużych miastach niż w miejscowościach liczących maksymalnie 5 tysięcy mieszkańców.
Na początek dobrą wiadomością jest fakt, że 40 proc. jest zainteresowanych założeniem firmy. Twierdzono, że w rzeczywistości znacznie mniej młodych ludzi jest skłonnych podjąć ten krok. W 2023 r. nieco mniej niż co szósta osoba w wieku od 18 do 24 lat w Niemczech założyła firmę.
Do przeszkód zalicza się także brak pewności siebie i deficyty wiedzy
Spośród ankietowanych, którzy nie wyobrażają sobie roli założyciela, około jedna czwarta przypisuje to brakowi wiary we własne umiejętności i związanej z tym niepewności. Około jedna na pięć osób wątpi, czy posiada niezbędną wiedzę. Z punktu widzenia fundacji informacje o rozpoczęciu działalności gospodarczej powinny być kierowane do młodych ludzi, zwłaszcza za pośrednictwem kanałów mediów społecznościowych.
Oraz: „Łatwiejszy dostęp do kapitału na start byłby pomocny dla młodych przedsiębiorców. Może się do tego przyczynić więcej dotacji na start-up, tańsze pożyczki i fundusze na start-up specjalizujące się w młodych ludziach.”