Check Point wykorzystuje sztuczna inteligencję do walki z oszustwami

AktualnościWiadomości

Dziesiątki tysięcy skarg dotyczących niewłaściwego wykorzystania numeru telefonu

Paczka utknęła w odprawie celnej, ale czy zostanie wysłana po zapłaceniu kilku euro? To, co wydaje się akceptowalne, jest zdzierstwem: pakiet nie istnieje, a każdy, kto przekazuje pieniądze, pada ofiarą oszustów. Wykorzystując fałszywe SMS-y i wiadomości na czacie, przestępcy po raz kolejny próbowali ukraść pieniądze zaskoczonym obywatelom. Jak podała Federalna Agencja Sieci w odpowiedzi na wniosek dpa, w pierwszej połowie 2024 r. otrzymała 35 034 skargi w tej sprawie, o około 20 000 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Władze stwierdziły, że choć liczba ta spadła, poziom skarg pozostaje wysoki. Jedna trzecia skarg (11 152) dotyczyła oszustwa, które trywializuje także „sztuczka z wnukiem”: ktoś za pośrednictwem wiadomości SMS lub czatu udaje krewnego lub bliskiego przyjaciela, który nie może w tej chwili wykonać połączenia telefonicznego, ale pilnie potrzebuje pieniądze. Niektóre ofiary oszustw – często starsze osoby – dają się nabrać i faktycznie przekazują pieniądze. W innych przypadkach przestępcy podszywają się pod bank lub firmę kurierską i proszą o uiszczenie zaległych opłat lub klikają link proszący o podanie danych osobowych. W ten sposób przestępcy próbują uzyskać dostęp do danych, które mogą później wykorzystać do wyłudzenia pieniędzy lub wykorzystania w innych oszustwach.

W przypadku niewłaściwego wykorzystania numeru Federalna Agencja ds. Sieci może interweniować i wyłączyć numer. Z informacji wynika, że ​​w pierwszym półroczu 2024 r. odbyło się 2170 przestojów. Są to jednak często zagraniczne numery telefonów komórkowych, dlatego niemiecki organ nadzorczy niewiele może zrobić.

Wiadomości tekstowe są często sformułowane niezręcznie i przy odrobinie czujności czytelnik zauważy niespójności. Czasem jednak czytelnicy reagują pochopnie i bez podejrzeń wprowadzają dane lub przekazują pieniądze – przestępcy polegają na tej ulotnej naturze konsumenta lub jego dobrej naturze, wysyłając masowe ilości fałszywych wiadomości. Liczba niezgłoszonych przypadków, które nie skutkują skargami do Federalnej Agencji ds. Sieci, będzie prawdopodobnie wysoka.

Polecane artykuły
Aktualnoście-commerceKLMWiadomości

KLM jako pierwszy używa elektrycznych ciężarówek-chłodni

AktualnościCheck PointcyberatakiWiadomości

Hakerzy zagrożeniem dla polskich i europejskich banków

Aktualnoście-commerceWiadomości

Jakie dokumenty są potrzebne do wnioskowania o kredyt?

Aktualnoście-commerceWiadomości

Wyroby czekoladowe znacznie droższe niż rok temu

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *