Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościPracaWiadomości

Czy kasa motywuje pracowników?

Pewnie słyszeliście tę frazę setki razy „to nie pieniądze motywują najbardziej”. Z jednej strony jej powszechność sprawia, że kiwacie twierdząco głowami, z drugiej zastanawiacie się nad odpowiedzią na pytanie: no ok, jak nie kasa, to co?

Według Gallupa, proporcja pracowników zaangażowanych do niezaangażowanych w dobrze zarządzanych organizacjach wynosi ok. 9:1. Oznacza to, że na 9 zaangażowanych zatrudnionych można znaleźć tylko 1 jawnie niezaangażowanego. Natomiast w typowej firmie powyższy stosunek rozkłada się już w relacji 2:1. Jak wynika z Europejskiego Badania Przedsiębiorstw, co piąta firma w Polsce odznacza się niską motywacją zatrudnionych, a co za tym idzie, mniejszą wydajnością.

A nikt nie chce mieć niewydajnego zespołu, prawda? Budżetu sobie na premie i nagrody od ręki też nie wyczarujecie, więc pozostaje znaleźć metody pozapłacowe na zwiększenie motywacji swoich pracowników. Gotową listę sporządził kiedyś Instytut Analiz im. Karola Gaussa, i nie trzeba wyjątkowej umysłowości, by zgodzić się, że zazwyczaj one działają.

 

1. Wiem, co mam robić i za co konkretnie odpowiadam

Wbrew pozorom, brak klarownie sprecyzowanego zakresu obowiązków może zdecydowanie zmniejszać zaangażowanie pracownika. Jeśli wie on, co ma robić i za co konkretnie odpowiada, zwiększa się jego komfort psychiczny. Osoba, która posiada jasno określoną funkcję może koncentrować się na swoich kluczowych zadaniach, nie tracąc energii na zbędne działania. W rezultacie zwiększa się jej efektywność, jak i poziom motywacji do wypełniania obowiązków.

 

2. Mam narzędzia niezbędne do mojej pracy

Nic tak nie utrudnia pracy jak brak właściwych narzędzi do realizacji wyznaczonych zadań. Przykładowo, osoba odpowiedzialna za kontakt telefoniczny z klientami firmy nie może być ograniczona niskim limitem na połączenia ze swojego telefonu służbowego. Jest to przykład klasycznej sytuacji, w której pracownik obiektywnie nie ma możliwości poprawnego wykonania zadania z powodu braku właściwych narzędzi. Pracownicy, którzy dysponują odpowiednimi środkami mogą się zdecydowanie bardziej skoncentrować na wykonywanej pracy.

 

3. Przejrzyste metody oceny i kontroli pracy

Pracownik wie już, co ma robić, za co odpowiada i czym dysponuje. Jeśli dodatkowo jest świadomy, jak będzie oceniany i po czym jego przełożeni poznają, iż efektywnie realizuje swoje zadania, jego motywacja rośnie. Kryteria oceny powinny być jasne i przejrzyste. Ponadto, należy udostępnić pracownikom informację o konsekwencjach, jakie niesie za sobą wynik ewaluacji (podwyżka, benefity, premia itp.).

 

4. Wiem, z kim pracuję i kto mną zarządza

Pracownik powinien znać swój zespół i przełożonego. Wiele badań wskazuje, iż jedną z lepszych metod obniżania lub zwiększania motywacji pracowników jest umiejętne tworzenie zespołów. Efektywnie dobrany team charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, wzajemnym szacunkiem i zaufaniem jego członków oraz dobrymi relacjami, które ich łączą. Ważne jest poczucie, że idąc do pracy spotyka się ciekawych ludzi, z którymi dobrze się czuje, i że razem potrafią dokonać więcej niż każdy z nich w pojedynkę.

źródło: benhauer.pl

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

35-godzinny tydzień pracy: model przyszłości czy zagrożenie dla dobrobytu?

AIAktualnościWiadomości

Amazon inwestuje kolejne miliardy w Anthropic

AktualnościWiadomościwojna Ukraina

Mniej ukraińskich rolnych towarów bezcłowych w UE

AktualnościEnergiaITWiadomości

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: