Czy pozyczka pod  zastaw może uratować firmę przed upadłością

AktualnościGiełdaGospodarkaTechnopolisWiadomości

Czy Airbus zbankrutuje?

Prezes Airbusa ma powody do zmartwień, bo przyszłość firmy nie maluje się w różowych kolorach.  11 grudnia 2014 roku akcje Airbusa spadły na giełdzie o 13 procent a poprawa według prognostyków może nastąpić dopiero we 2017 roku.  Jak wspomniał szef finansowy koncernu Harald Wilhelm rozważane jest zawieszenie w 2018 roku produkcji samolotu pasażerskiego A 380. Sześć lat temu przekazanie pierwszego Airbusa 380 liniom Emirates w Dubaju przysporzyło Endersowi ogromny prestiż w branży i nie tylko.  W tej chwili jest zamówionych 318 sztuk modelu A 380 (cena za jeden egzemplarz – 414 miliony dolarów), z czego aż 140 zamówień pochodzi od arabskich przewoźników. Arabowie wymagają modernizacji A380, ale to może być zbyt kosztowne dla Airbusa. Problemy z wyprodukowaniem A380 spowodowały przesuniecie o kilka lat powstanie pierwszego modelu tego samolotu.  Wtedy tez pojawił się kryzys „egzystencjonalny” w firmie. Do tego doszły jeszcze proporcje „polityczne” udziałów w produkcji samolotu i podziału zadań pomiędzy producentami niemieckimi, francuskimi, brytyjskimi i hiszpańskimi. Dzisiaj Airbus jest stabilny, ale ma inne problemy.
Sobotnia dostawa pierwszego A350 dla hurtowego odbiorcy Qatar Airways została odwołana.  Samolot był gotowy do przekazania, ale zabrakło czasu w tym roku na promocje tego modelu. Premiera nowego modelu miała nastąpić w 2013 roku, a zamówienie z Kataru zostało złożone na 80 samolotów w roku 2007. Szeroko kadłubowiec 350 był wielka nadzieją dla koncernu i jak na razie pozostaje nadzieją.  Po krytyce ze strony klientów Airbus skonstruował szeroki kadłub w nowym modelu, użył dużej ilości lekkich materiałów i zaokrąglił się skrzydła. Niestety w tym roku Airbus zamiast wzrostu zamówień odnotował rezygnację z zakupu kosztującego 295 milionów dolarów.  Zamówionych jest w chwili obecnej się 778 maszyn.
Poprzedni model liczący sobie już 20 lat A330 przeznaczony do długich dystansów kosztuje 245 miliony dolarów, bardzo ekonomiczny zużywający stosunkowo mało paliwa, odnotował wzrost zainteresowania i tym samym liczby zamówień o 81 sztuk do liczby 1394.
Sukcesem sprzedażowym firmy jest A320neo, mniejszy, lżejszy, bardziej ekonomiczny, przeznaczony na krótkie i średnie dystanse, którego cena wynosi 100 miliony dolarów a liczba zamówień przekroczyła 3300 sztuk. I może ta tendencja spowoduje uzdrowienie koncernu Airbusa.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Polacy pokochali luksus i wyjątkowe doświadczenia

AktualnościWiadomości

Największe wyzwania spotykane podczas relokacji maszyn

AktualnościWiadomości

Jak finansowany jest konkurs Eurowizji?

AktualnościWiadomości

Skok zysków w luksusowej grupie Richemont

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *