Z najnowszego badania KPMG International wynika, że CEO globalnych spółek są pewni, że
w ciągu najbliższych trzech lat ich firmy utrzymają się na fali wzrostu. 78% z nich spodziewa się większej liczby procesów rekrutacyjnych do połowy 2018 roku. Wedle nieustająco rosnącej konkurencji, zarządzający podejmują działania mające na celu transformację swoich organizacji. Do kwestii budzących największe obawy wśród CEO należą między innymi utrzymanie lojalności konsumentów, nadążanie za rozwojem nowych technologii oraz dopasowanie usług i produktów do potrzeb rynku. Z badania wynika także, że największą część kapitału spółek w najbliższej przyszłości pochłonie ich ekspansja poza krajowy rynek.
Fala wzrostu się utrzyma
Z badania KPMG, przeprowadzonego wśród 1 278 menedżerów z całego świata wynika, że zarządzający globalnymi biznesami są pewni, że ich firmy utrzymają się na fali wzrostu przez najbliższe trzy lata. Co więcej, 69% CEO w Europie, 66% CEO w regionie Azja-Pacyfik i 52% CEO w Stanach Zjednoczonych wykazuje większy niż rok temu optymizm związany z perspektywami wzrostu całej światowej gospodarki. Oceniając sytuację własnej firmy i potencjał jej rozwoju, 70% menedżerów
z Europy, 68% menedżerów z regionu Azja-Pacyfik i 19% menedżerów ze Stanów Zjednoczonych
z większą niż roku temu ufnością patrzy w przyszłość. Prezesi spółek na świecie nastawiają się przede wszystkim na wzrost zatrudnienia – aż 78% respondentów spodziewa się fali procesów rekrutacyjnych trwających aż do połowy 2018 roku.
Główny przekaz od zarządzających biznesami z całego świata brzmi następująco: gospodarka będzie miała się dobrze w ciągu najbliższych trzech lat. Co ważniejsze, menedżerowie planują zwiększać zatrudnienie – mówi John Veihmeyer, Global Chairman w KPMG International – i dodaje – Poprawa nastrojów w porównaniu do zeszłego roku jest bardziej widoczna w Europie i Azji niż
w Stanach Zjednoczonych. Po części odzwierciedla to fakt, że Stany znajdują się na bardziej zaawansowanym etapie ożywienia gospodarczego.
Według badania KPMG prezesi spółek stawiają czoła dynamicznie rosnącym naciskom ze strony konkurencji. Okazuje się, że aż 86% z nich martwi się o lojalność swoich klientów, 74% obawia się nowych wejść na rynek, 72% wśród swoich obaw wskazuje nadążanie za rozwojem nowych technologii, 68% niepokoi się, że konkurenci odbiorą im część rynku, a 66% martwi się o to, czy ich produkty lub usługi będą wciąż dobrze dopasowane do potrzeb rynku na przestrzeni najbliższych trzech lat.
Utrzymanie status quo? Ryzykowna gra
44% prezesów spółek przyznało, że są zaledwie „dość pewni” modeli biznesowych, na których opierają się ich firmy, podczas gdy 5% wyraziło wręcz całkowity brak pewności co do stosowanych rozwiązań. Według badania KPMG, 29% CEO planuje na przestrzeni trzech nadchodzących lat przeprowadzić znaczącą transformację swojej spółki.
Pomimo, że menedżerowie na świecie są w pełni świadomi potrzeby zmian w swoich organizacjach, prawie jedna trzecia z nich zasygnalizowała, że w ich przedsiębiorstwach nie podejmuje się wystarczającego ryzyka związanego ze strategią globalnego wzrostu. 56% prezesów spółek przyznała, że w ich organizacjach nie został jeszcze w pełni zaimplementowany proces wdrażania innowacji. Połowa respondentów zwróciła uwagę na nowe dodatkowe wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć,
a które wynikają m.in. z potrzeby lepszego wykorzystania analityki danych, a także tworzenia zabezpieczeń przed cyberprzestępczością.
CEO zmagają się z niezwykle złożonymi wyzwaniami biznesowymi i są to sytuacje bez precedensu. Wielu prezesów z naszego badania powtarza to, co nieustannie słyszę podczas spotkań z osobami odpowiedzialnymi za kierownictwo w organizacjach, a mianowicie, że potrzebne jest podejmowanie ryzyka w oparciu o kalkulacje. Prezesi wiedzą, że muszą zmienić swój sposób działania. Uparcie wpatrują się w swoje firmy w poszukiwaniu obszarów wymagających transformacji, dzięki której możliwe będzie utrzymanie i wzmocnienie pozycji całej spółki względem konkurentów – dodaje John Veihmeyer, Global Chairman w KPMG International.
Priorytety strategiczne na najbliższy okres
Priorytety strategiczne w perspektywie trzech lat obejmują (od najważniejszego): rozwijanie nowych strategii wzrostu, silne skoncentrowanie na kliencie, ekspansję geograficzną, redukcję kosztów, poprawę szybkości docierania na rynek, a także wspieranie innowacji. CEO zapytani w badaniu, czy zamierzają się skupiać w większym stopniu na wzroście czy na efektywności operacyjnej w ciągu najbliższych trzech lat, 94% prezesów spółek ze Stanów Zjednoczonych wskazało na wzrost, podczas gdy reprezentanci Azji i Europy powiedzieli, że skoncentrują się bardziej na efektywności operacyjnej.
Do najczęściej wskazywanych obszarów, które w opinii liderów będą miały największy wpływ na wyniki firmy, należą: wzrost światowej gospodarki, regulacje środowiskowe, a także rozwój nowoczesnych technologii.
Europa Środkowa na celowniku amerykańskich spółek
Z badania KPMG wynika, że działaniem firmy, które pochłonie największą część kapitału w ciągu następnych trzech lat, jest ekspansja poza krajowy rynek. Zarządzający ze Stanów Zjednoczonych
w pierwszej kolejności skoncentrują się na Europie, szczególnie jej centralnej części.
Ukierunkowanie ekspansji CEO ze Stanów Zjednoczonych w stronę Europy Centralnej, to dla Polski bardzo dobra wiadomość. Z badań KPMG wynika, że Polska stanowi najbardziej atrakcyjny pod względem inwestycji kraj w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Napływ kapitału amerykańskiego
i dalsze zacieśnianie stosunków biznesowych ze Stanami Zjednoczonymi może okazać się bardzo korzystne dla utrzymania tempa rozwoju gospodarczego – podkreśla Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Dla menedżerów z Chin, Japonii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji, największy potencjał wzrostu oferują Stany Zjednoczone.