
Audi, spółka zależna Volkswagena, osiągnęła rekordowe zyski w ubiegłym roku, ale jest ostrożna co do perspektyw na bieżący rok. Dzięki pełnym księgom zamówień sprzedaż i sprzedaż powinny znacznie wzrosnąć, ale marża zysku powinna spaść, powiedział dyrektor finansowy Jürgen Rittersberger w czwartek w Ingolstadt. Wyższe koszty materiałów, surowców i robocizny oraz spadający udział rentownych luksusowych pojazdów w sprzedaży spowodowały przeciwności.
Audi dąży do zwiększenia dostaw do 1,8 do 1,9 miliona samochodów i sprzedaży do 69 do 72 miliardów euro. Jednak rentowność sprzedaży prawdopodobnie spadnie z 12,2 proc. do 9 do 11 proc. Wynik operacyjny, który w ubiegłym roku wzrósł o 40 proc. do rekordowych 7,55 mld euro, powinien zatem wynieść między 6,2 a 7,9 mld euro.
Kupujący muszą obecnie czekać prawie rok na nowo zamówione Audi. W ubiegłym roku firma dostarczyła zaledwie 1,6 miliona samochodów – najmniej od 2013 roku. Jednak dzięki wysokim cenom, wysokiemu udziałowi drogich pojazdów i włączeniu po raz pierwszy do bilansu Audi producenta luksusowych samochodów Bentley, sprzedaż wzrosła o 16 procent do rekordową wartość 61,75 mld euro.
Dyrektor generalny Markus Duesmann (53 l.) martwi się sprzedażą swoich samochodów elektrycznych w Chinach , największym rynku : elektryfikacja w segmencie premium przyspiesza, ale sprzedaż Audi „nie satysfakcjonuje nas”, powiedział. Całkowita sprzedaż w Chinach spadła o 8 procent do 647 000 samochodów. Audi miało tam „raczej wyboisty start” w styczniu, ale w lutym wszystko poszło lepiej, powiedział Rittersberger. Oszacował, że udział w zyskach Audi zbudowanych w Chinach wyniósł 1,2 miliarda euro. Duesmann wiąże wielkie nadzieje z nową fabryką e-samochodów Audi w Changchun, która od 2024 roku ma produkować samochody na nowej platformie elektrycznej klasy luksusowej PPE.
Marki Bentley, Lamborghini i Ducati uwzględnione w bilansie Audi przyczyniły się do wyniku operacyjnego w wysokości 1,4 mld euro. Transakcje zabezpieczające towary stanowiły kolejne 0,8 miliarda. Najważniejsze jest to, że spółka zależna VW osiągnęła rekordowy zysk w wysokości 7,12 miliarda euro po opodatkowaniu.
Około 55 000 pracowników Audi w Niemczech ma otrzymać udział w zyskach. Dla wykwalifikowanego pracownika wynosi to dobre 8500 euro, podała firma.
Na całym świecie samochody elektryczne stanowią zaledwie 7 procent sprzedaży Audi. W przeciwieństwie do pionierów BMW i Mercedes-Benz, Duesmann nie określił celu dla Audi na bieżący rok. Wraz z Q6-etron, Audi zamierza jesienią wprowadzić na rynek pierwszy pojazd Grupy na nowej, luksusowej platformie elektrycznej PPE, którą Audi opracowało wspólnie z Porsche . Q6-etron będzie pierwszym samochodem elektrycznym z głównej fabryki w Ingolstadt.
Audi zaoferuje również w pełni elektryczny model podstawowy poniżej Q4-etron, który kosztuje dobre 50 000 euro, powiedział Duesmann. Prezes pozostawił otwartą kwestię, czy zgodnie z wnioskiem rady zakładowej następca A3 powstanie w Ingolstadt i kiedy. Na okres do końca 2025 roku zapowiedział łącznie 20 nowych modeli Audi, z czego połowę w pełni elektrycznych.
Nie jest jasne , czy Audi zbuduje fabrykę w USA . „Zdecydujemy o tym jeszcze w tym roku” – powiedział Duesmann. W USA sprzedaż Audi spadła w zeszłym roku do 187 000 samochodów, co stanowi prawie 12 procent światowej sprzedaży. Volkswagen właśnie zapowiedział nową fabrykę koncernu w Karolinie Południowej, w której mają powstać pickupy Scout.