Boom na zakupy w Internecie i kwitnące usługi w chmurze dały największemu na świecie sklepowi internetowemu Amazon mocne ożywienie na początku roku. W pierwszym kwartale sprzedaż wzrosła o 44 procent rok do ubiegłego roku do 108,5 miliarda dolarów (89,5 miliarda euro), jak podała grupa w czwartek po zamknięciu rynku amerykańskiego. Amazon zwiększył zyski ponad trzykrotnie do rekordowego poziomu 8,1 miliarda dolarów. Raport roczny wyraźnie przekroczył zatem oczekiwania rynku. Giełda początkowo zareagowała znacznym wzrostem ceny akcji.
Na swoim rodzimym rynku w Ameryce Północnej, gdzie rząd Stanów Zjednoczonych zwiększył konsumpcję w czasie kryzysu pandemii dzięki pomocy finansowej dla konsumentów i firm w wysokości miliardów dolarów, Amazon szczególnie silnie zwiększył sprzedaż. Ale nastąpił również silny wzrost na arenie międzynarodowej. Rozwijał się również lukratywny biznes w chmurze z usługami IT i przestrzenią dyskową w Internecie. Przychody Amazona z flagowego AWS wzrosły o prawie jedną trzecią, do 13,5 miliarda dolarów. Zysk operacyjny dywizji wzrósł o ponad 35 procent do 4,2 miliarda dolarów. Branża reklamy internetowej rozwijała się jeszcze szybciej.
Amazon przedstawił również optymistyczne prognozy biznesowe i prognozował zysk operacyjny w wysokości do ośmiu miliardów dolarów w bieżącym kwartale – pomimo dodatkowych kosztów związanych z pandemią w wysokości 1,5 miliarda dolarów. Firma podniosła również cele dotyczące przychodów. Amazon spodziewa się, że sprzedaż wzrośnie od 24 do 30 procent, do 116 miliardów dolarów. Grupa przedsiębiorcy technologicznego Jeff Bezos jest jednym z największych beneficjentów kryzysu koronowego, który jeszcze bardziej przeniósł konsumpcję do Internetu.
Amazon niedawno osiągnął kolejny kamień milowy w swojej usłudze subskrypcji Prime, która oferuje między innymi dostęp do bezpłatnej wysyłki i usług przesyłania strumieniowego. Dla porównania: na początku 2020 roku liczba klientów wynosiła zaledwie 150 mln. W swoim raporcie rocznym Amazon ogłosił, że tym razem w drugim kwartale przeprowadzi coroczną bitwę online o rabaty Prime Day. Jednak grupa początkowo nie podała konkretnej daty. Właściwie spektakl zakupowy tradycyjnie odbywa się nieco później w ciągu roku.
Oprac. Andrzej Mroziński