Richard Branson, angielski przedsiębiorca i miliarder, twórca Virgin Travel i Virgin Airlines, właściciel karaibskiej wysepki Necker. Znany jest również z niekonwencjonalnych zachowań marketingowych.
Gdy zależało mu, by indyjski rząd zgodził się na loty Virgin Airlines na tamtejsze lotniska, przybył do budynku parlamentu indyjskiego na białym słoniu. Skutkiem tego zdarzenia było rozpoczęcie przez Virgin Atlantic regularnych lotów do Indii, co pozwoliło na znaczny rozwój firmy. Matką chrzestną jego pierwszego samolotu została księżna Diana. W 2001 sprzedał 49% udziałów w liniach Virgin Atlantic azjatyckiemu przewoźnikowi Singapore Airlines za 979 mln USD. Ostatnio sformułował siedem przykazań dla managerów, opierając się na własnych, bogatych doświadczeniach. Oto one.
1. Dokąd zmierzamy?
Zespół zawsze powinien być dobrze i rzetelnie poinformowany. Na każdym etapie naszego działania, nasi pracownicy powinni być informowani o strategii firmy, celach i kierunkach, w których zamierzamy zmierzać. Według tego, co opowiada Sally, Tony Blair informował na bieżąco wszystkie resorty o planach i strategii na najbliższe miesiące. Gabinet premiera spotykał się, co tydzień, aby dyskutować i analizować plany kierownika rządu. Zasadą było, aby w niedziele przekazać członkom rządu plany na nadchodzący tydzień i wprowadzić je do dyskusji w poniedziałkowy poranek. Taki schemat powoduje, że zespół znakomicie zna plany ramowe i może się do nich przygotować mając odpowiednie analizy.
2. Przestrzegajcie zasad ruchu drogowego
Ustal, co jest najważniejsze dla twojej firmy. Do tych ustaleń można zawsze nawiązać, gdy potrzebne są trudne decyzje. Zawsze powracamy i nawiązujemy do naszych głównych zasad, kiedy podejmujemy decyzje o inwestycjach czy nowych rozwiązaniach biznesowych – powiada Branson. W ten sposób upewniamy się, czy pomimo pewnego zróżnicowania naszej grupy nadal pozostaje spójność. Dalej upewniamy się, czy nowe inicjatywy otwierają zupełnie nowe rozwiązania dla naszych dotychczasowych i przyszłych działań. I czy mogą powstać realne wartości, na przykład lepszy serwis dla naszych klientów, z pozostawieniem tego samego poziomu dumy i zadowolenia, co powoduje, że jest się dobrym albo nawet znakomitym przedsiębiorstwem.
3. Fokus
Kusi zawsze, aby robić więcej a czasami nawet poprzez nadgorliwość wychodzić przed szereg… Dla ambitnych managerów i dla ich zespołów zawsze jest za dużo projektów do realizacji i za mało czasu na ich realizację. Ale dla dobrze zorganizowanych i zarządzanych jednostek istnieją priorytety – pełnej koncentracji nad najważniejszymi projektami.
4. Kto jest szefem, to zależy od Ciebie?
Najważniejsze są jasne reguły gry. Dobry manager wie o tym doskonale. I sprawia, że każdy może pracować na maksa a co za tym idzie współuczestniczyć w wykonaniu planu. Jeżeli ustala się pewne reguły nie należy ich modyfikować już w procesie wykonywania zadania, nie należy mieszać szczegółów. Bo powoduje to, że nigdy już nie wykażą własnej inicjatywy i nie będą się rozwijać. Nie zabijaj ich inicjatywy, bo doprowadzisz do tego, że będziesz zarządzał pasywną grupę konformistów przy swoim boku.
5. Broń pomysłów swoich pracowników
W przypadku, kiedy Team współpracowników przychodzi z nowymi pomysłami, te pomysły należy rozważyć. Lekceważenie takich inicjatyw powoduje, że już nigdy z niczym nie przyjdą. Zabija to kreatywność. Nie bój się samodzielności i indywidualnych, z początku wydawałoby się bardzo odważnych pomysłów. Przemyśl je i oceniaj, posługując się przejrzystą argumentacją, nawet, jeżeli są złe, to spróbuj doszukać się w nich ducha innowacyjności. To buduje ducha zespołu.
6. Ucz się na błędach
Jest rzeczą niemożliwą zawsze podejmować słuszne decyzje. To dotyczy tylko geniuszy. Jeżeli sprawy idą w złym kierunku, należy znaleźć czas, aby z zespołem usiąść i znaleźć właściwe rozwiązania, rozważyć, co złego robimy… I analizować. A z błędów należy wyciągać wnioski. Ale na błędach nie należy się za długo skupiać, trzeba się otrząsnąć i iść dalej, ku lepszym rozwiązaniom.
7. Codziennie świętuj sukcesy
Świętuj nawet te małe sukcesy. Jeżeli ktoś z twojego otoczenia osiągnął sukces, świętuj z nim i poinformuj innych o tym wydarzeniu, bo sukces rodzi sukces.
Branson podkreśla znaczenie nauki na własnych błędach i świętowanie sukcesów. Duże znaczenie przywiązuje do coachingu managerów, które bywa trudne. Musi temu towarzyszyć refleksja, niczym niezakłócony spokój, który umożliwia podejmowaniu właściwych decyzji i kreśleniu planów na przyszłość. Dlatego zaprasza managerów z grupy Virgin, corocznie do swojego domu na Nekar Island, gdzie dyskutuje o zadaniach i celach stojących przed firmą. Wykorzystuje doświadczenie Sally Morgan kiedyś doradcy premiera Tony Blaira, która dba o to, aby szkolenia i rozmowy szły w dobrym kierunku. I to dotyczy zarówno funkcjonowania doświadczonych managerów przedsiębiorstw, które już funkcjonują jak i start up-ów. Przykazań i wskazówek nigdy nie za dużo, a zwłaszcza, jeśli płyną z tak kompetentnych ust praktyka biznesu, jakim bez wątpienia jest Richard Branson.
AM