Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

Znamy sposób na biznesowy small talk!

Spotykasz prezesa w windzie, temat pogody kończy się po trzech piętrach, a przed Wami jeszcze osiem? Albo gorzej – wyjeżdżasz z szefem w delegację i czekają Was długie godziny w taksówkach, na lotnisku czy w samolocie? O czym rozmawiać z partnerami biznesowymi, szefem czy ludźmi spotykanymi na konferencjach? Co zrobić, aby tak zwany small talk wypadł naturalnie?

Niektórzy to po prostu potrafią. Lekko i bez kłopotu rozmawiają z każdym o wszystkim. Inni nie mają takiego daru, a rozmowa z nieznajomym to droga przez mękę. Tymczasem bardzo często w sytuacjach zawodowych, zanim przejdziemy do biznesowego meritum spotkania, rodzi się potrzeba lekkiej, niezobowiązującej pogawędki – chociażby wtedy, kiedy razem z potencjalnym kontrahentem czekamy na windę. O czym i jak w takich sytuacjach rozmawiać, aby small talk nie ograniczał się tylko do uwag na temat pogody?

Nie tylko o pogodzie – czyli 5 bezpiecznych tematów

Jeśli spotykasz kogoś kompletnie nieznanego np. na konferencji, zacznij od przedstawienia się – powiedz jak się nazywasz, gdzie pracujesz i czym się zajmujesz. Twój rozmówca odwzajemni się tym samym, a kilka słów o obszarze zawodowych zainteresowań da Wam punkt zaczepienia do dalszej rozmowy.

Oczywiście o pogodzie również porozmawiać możemy – szczególnie jeśli panuje wyjątkowo dotkliwy upał albo trwa zamieć śnieżna (jednym słowem – jeśli w pogodzie faktycznie dzieje się coś ciekawego). Oto kilka innych tematów, po których można bezpiecznie się poruszać:

1.Ostatnio przeczytana książka, obejrzany film albo przetestowana aplikacja mobilna

Postaraj się, żeby nie było to “50 twarzy Graya”. Nie zaszkodzi natomiast, jeśli będzie to książka nawiązująca do tematów biznesowych, która może zainteresować Twojego rozmówcę. Jeśli szukasz inspiracji, zachęcamy do przejrzenia zestawień ciekawych lektur. Możesz też wspomnieć o interesującej aplikacji mobilnej, np. do zarządzania czasem albo organizacji spotkań – w erze smartfonów to także temat, który może być ciekawy dla wielu osób.

2. Ciekawe wydarzenia czy miejsca w danym mieście

Jeśli jesteś na konferencji w swoim mieście, możesz wspomnieć o trwającym festiwalu filmowym czy nowej gruzińskiej restauracji, która otworzyła się niedawno w okolicy. Jeśli odwiedzasz inne miasto czy kraj, pytaj o ciekawe miejsca do zwiedzenia – nawet jeśli Twój rozmówca także jest przyjezdny, może był już w tym mieście albo czytał o  jakichś ciekawych wydarzeniach.

3. Kulinaria

Chyba wszyscy lubią jeść. Wspólny lunch może być pretekstem do wspomnienia japońskiej restauracji, w której ostatnio jadłeś kolację albo zapytania o miejsce z dobrą kawą, które Twój rozmówca mógłby Ci polecić. Możesz też wspomnieć, że sam robisz świetną musakę albo przeciwnie – kompletnie nie umiesz gotować, za to uwielbiasz odwiedzać greckie restauracje. Taki temat skłoni rozmówcę do wymiany doświadczeń.

4.Podróże

Szczególnie wspólna delegacja jest dobrą okazją do poruszenia tematu podróży. Zapytaj swojego towarzysza, czy często podróżuje służbowo albo jakie kierunki wybiera, kiedy jeździ prywatnie na wakacje. Opowiedz o pracy w poprzedniej firmie, gdzie często jeździłeś służbowo po Europie albo wspomnij, że marzy Ci się wyprawa do Azji. Możesz też pytać o ulubioną formę podróżowania albo przywołać swoje przygody na lotniskach czy podczas wypraw samochodem.

Poza doborem tematów trzeba pamiętać o kilku prostych zasadach.

5 zasad biznesowego small talku

1.Okazuj zainteresowanie

Przede wszystkim – słuchaj. Zagadnij towarzysza i staraj się wysondować, o czym można z nim szerzej porozmawiać. Jeśli on rozpocznie jakiś temat, staraj się go podjąć, a nie wygłaszać przygotowaną kwestię z zupełnie innej bajki.

2. Uśmiechaj się

Nawet jeśli przez chwilę zapadnie niezręczna cisza, uśmiech pomoże Ci nadrobić braki. Jeśli natomiast będziesz snuł się naburmuszony po korytarzach w przerwie konferencji albo zasępiony zatopisz się w swoim telefonie, nikt raczej do Ciebie nie podejdzie.

3. Nie schodź przesadnie na tematy prywatne

Jeśli zapytasz współuczestniczkę konferencji, kiedy rodzi słodkiego bobaska, a okaże się, że zjadła ona tylko pokaźny lunch, nie wypadniesz dobrze. Podobnie złym pomysłem jest dzielenie się historią przykrych dolegliwości skórnych, których od pół roku nie możesz się pozbyć. Możesz natomiast zagadnąć o bezpieczne kwestie prywatne takie jak np. hobby. Jeśli wiesz, że szef biega, zapytaj, jak poszedł mu ostatni maraton.

4. Unikaj tematów politycznych, religijnych, kontrowersyjnych

To tematy zapalne, które w sytuacjach zawodowych są po prostu nie na miejscu. Jeśli chcesz więc podyskutować na temat prawa do eutanazji albo zbliżających się wyborów, zrób to raczej ze znajomymi, na gruncie prywatnym.

5. Nie plotkuj, nie obgaduj innych, nie krytykuj

W small talku staraj się zachować stonowanie jeśli chodzi o opinie; pod żadnym pozorem nie rób też uwag pod adresem np. innych uczestników szkolenia. Jeśli rozmówca wspomni o ostatnio widzianym ciekawym filmie, nie wykrzykuj “Co też pan mówi, to szmira jakich mało!”. Powiedz raczej, że nie był akurat w Twoim guście, ale Tobie z kolei podobał się inny.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomościwojna Ukraina

Zachodnie banki napełniają wojenną skrzynię Moskwy

AktualnościWiadomościwojna Ukraina

Dlaczego Rosja wywłaszcza obecnie zagraniczne firmy

AktualnościWiadomości

Przestępstwa sprzedażowe w Paramount nasilają się wraz ze zmianą szefa

AIAktualnościWiadomości

Samsung ze skokiem zysków w pierwszym kwartale

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: