Langkawi - perła w koronie Malezji

Aktualności

Zakupy na TikToku – rewolucja zakupów online?

Użytkownicy Tiktoka w Niemczech mogą teraz używać aplikacji również do robienia zakupów. Eksperci wiążą duże nadzieje z nowym sklepem TikTok. Jednakże entuzjazm wśród konsumentów jest, rzecz jasna, ograniczony. Użytkownicy Tiktoka w Niemczech mogą się na coś przygotować. Za kilka dni aplikacja wideo przejdzie całkowitą transformację i będzie można w niej także robić zakupy. Firma ogłosiła, że ​​otwarcie sklepu planowane jest na przyszły poniedziałek. Aplikacja TikTok jest dostępna w tym kraju już od jakiegoś czasu, ale funkcje zakupowe są dostępne dopiero teraz.

Już dziś 67 procent użytkowników odkrywa produkty i marki na TikToku. Max Burianek, który odpowiada za niemiecki sklep TikTok, mówi: „Sklep teraz łączy to wszystko w płynne doświadczenie”.

TikTok to jedna z największych platform mediów społecznościowych, której właścicielem jest grupa Bytedance z siedzibą główną w Chinach. Działa to w następujący sposób: algorytm decyduje, które filmy zobaczą użytkownicy. Między innymi zapamiętuje, które klipy oglądałeś, aby móc wybierać podobne posty. Użytkownicy będą mogli tworzyć i udostępniać krótkie filmy, a wkrótce także kupować produkty prezentowane w filmach lub transmisjach na żywo.

„TikTok może zrewolucjonizować handel internetowy ” – mówi ekspertka ds. handlu elektronicznego Karolin Junker de Neui z firmy konsultingowej Etribes. Sklepy internetowe Amazon & Co. często nie są zbyt interesujące dla klientów i ograniczają się do zaspokajania ich potrzeb. „Z TikTokiem jest inaczej. Tam produkty są mi sugerowane na podstawie mojego zachowania. To jak robienie zakupów. Nie muszę szukać; są mi prezentowane rzeczy, o których wcześniej nawet nie wiedziałam, że ich potrzebuję”.

Ekspert: „To naprawdę zmienia zasady gry”

Sprzedawcy detaliczni i producenci mogą reklamować i oferować swoje produkty na platformie. Cały proces zakupowy jest zintegrowany z aplikacją, szczegóły płatności są przechowywane i, w przeciwieństwie do Instagrama czy Facebooka, nie jest konieczny link do sklepu dostawcy. „Nigdy wcześniej nie było czegoś takiego. To naprawdę zmienia zasady gry” – mówi Junker de Neui. Nowością jest także możliwość zakupów na żywo. Jest pewna, że ​​jeśli ten potencjał zostanie dobrze wykorzystany, może on odnieść jedynie komercyjny sukces.

Potencjał jest ogromny. Według własnych informacji TikTok miał ostatnio 24,2 miliona użytkowników miesięcznie w Niemczech. Wśród mediów społecznościowych platforma ta plasuje się na czwartym miejscu w tym kraju, za WhatsAppem, Instagramem i Facebookiem. Ludzie nie spędzają na żadnym innym portalu tyle czasu: średnio prawie 35 godzin miesięcznie. Według Ralfa Deckersa z Instytutu Badań nad Handlem Detalicznym (IFH) w Kolonii TikTok skutecznie sprawia, że ​​użytkownicy pozostają z nim w kontakcie przez długi czas. „Pozostawia to mnóstwo czasu na zaangażowanie ludzi i stworzenie zachęt do zakupu”.

W innych krajach, takich jak USA i Wielka Brytania, zakupy w aplikacji można robić już od jakiegoś czasu, a w Irlandii i Hiszpanii od końca 2024 roku. W Wielkiej Brytanii sklep został uruchomiony w 2021 roku. Statystyki firmy zajmującej się badaniami rynku NIQ pokazują, jak szybko się rozwinął. Z udziałem w rynku wynoszącym 4,7 procent TikTok był już trzecim co do wielkości sprzedawcą internetowym w czwartym kwartale 2024 roku. Najsilniejszymi kategoriami są kosmetyki, odzież i artykuły gospodarstwa domowego.

A w Niemczech? Reprezentatywne badanie YouGov przeprowadzone w tym miesiącu wśród 3000 osób w wieku 18 lat i starszych pokazuje, że tylko 4 procent mieszkańców kraju znających TikToka wyobraża sobie zakupy w nowym sklepie internetowym. 18 procent odpowiedziało „może”, 73 procent odpowiedziało „nie”. Z tego powodu aplikacja cieszy się szczególną popularnością wśród osób poniżej 25 roku życia. Prawie 60 procent korzysta z niego często lub okazjonalnie; wśród osób starszych liczby te są znacznie niższe. Expert Deckers uważa, że ​​stanowi to barierę utrudniającą rozwój sklepu. „Nie wyobrażam sobie, że w przyszłości osoby w średnim i starszym wieku będą masowo kupować na TikToku”.

Inspiracja dla konkursu?

Czy TikTok może stać się poważną konkurencją dla dużych sprzedawców internetowych? „Amazon jest absolutnym liderem i nie straci tronu w najbliższym czasie” – mówi Deckers. Jednak TikTok wywrze presję na Amazon, co będzie go kosztować utratę udziałów w rynku. Deckers spodziewa się, że istniejące już portale internetowe, takie jak niedawno Temu, będą inspirowane TikTokiem i na przykład wprowadzą elementy zakupów na żywo.

Jednak TikTok prawdopodobnie wywrze presję nie tylko na sprzedawców internetowych, ale także na borykających się z problemami sprzedawców stacjonarnych. W 2025 roku klienci chcą częściej robić zakupy online, a rzadziej w sklepach stacjonarnych. Wynika to z reprezentatywnego badania IFH przeprowadzonego w ubiegłym roku na grupie 3000 osób. Zapytano ich, w jaki sposób będą dystrybuowane ich zakupy w 2025 roku.

W przypadku dóbr osobistych, takich jak ubrania, obuwie, biżuteria i artykuły hobbystyczne (w tym sprzęt sportowy, rowery, książki i instrumenty muzyczne), oczekuje się, że ponad połowa zakupów zostanie dokonana online. Rośnie również udział mebli, akcesoriów domowych, komputerów i sprzętu AGD.

Jednakże TikTok jest traktowany krytycznie. Rzecznicy praw konsumentów skarżą się na manipulacyjne projekty – interfejsy użytkownika, które wpływają na użytkowników i oszukują ich, aby podejmowali określone decyzje. Stefanie Grunert z Niemieckiej Organizacji Konsumentów radzi, aby konsumenci nie polegali wyłącznie na prezentacji produktu lub rzekomo wiarygodnych rekomendacjach. Powinieneś uważać na to, kto sprzedaje Ci produkt i nie rezygnuj z ochrony kupującego przy płaceniu.

Federalny Urząd Ochrony Danych Osobowych i Wolności Informacji poinformował, że aplikacja TikTok przyciągnęła wiele negatywnych opinii w kontekście przepisów o ochronie danych. Dzieci mogą łatwo obejść ograniczenie wiekowe wynoszące 13 lat. Naukowcy z Uniwersytetu Ludwika i Maksymiliana w Monachium odkryli, że ponad 60 procent nieletnich użytkowników TikToka regularnie natyka się na treści na platformie, które wywołują u nich uczucie dyskomfortu. Ponad połowa zgłosiła filmy, na których celowo wyrządza się krzywdę innym osobom.

Według kierownika sklepu Burianek, TikTok dba o ochronę nastolatków i młodych dorosłych. Aby korzystać ze sklepu TikTok musisz mieć ukończone 18 lat.

Badanie Yougov ujawnia coś jeszcze zaskakującego: 72 procent osób w Niemczech, które znają TikToka, zgadza się „całkowicie” lub „w pewnym stopniu” ze stwierdzeniem, że aplikacja jest stratą czasu. Wśród osób poniżej 25 roku życia odsetek ten jest jeszcze nieco wyższy.

Polecane artykuły
Aktualnościataki cyberCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoWiadomości

Pierwszy na świecie firewall dla blockchain. Check Point i Fuse Network ochronią transakcje w Web3

AktualnościWiadomości

Polityka taryfowa powoduje spadek eksportu USA

AktualnościWiadomości

René Obermann zostanie przewodniczącym rady nadzorczej SAP

AktualnościWiadomości

Chińscy producenci podróbek luksusowych ubrań są uwikłani w wojnę handlową

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *