Artykuł miesiąca: Dom Opiekuńczych Skrzydeł - pamiętaj o 1% podatku KRS 630706.

AktualnościMotoryzacjaWiadomości

Zagrożonych 220 000 miejsc pracy w przemyśle samochodowym

 

Przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu ogromnych zmian w wyniku elektromobilności. Instytut IFO przewiduje, że do 2025 r. co trzecie stanowisko pracy ulegnie zmianie. Tylko część tego można było zaabsorbować wraz z przejściem na emeryturę.

Według badań Instytutu Ifo około 613 000 miejsc pracy w Niemczech jest zależnych od przemysłu motoryzacyjnego. Wraz z rozwojem mobilności elektrycznej w 2025 r., „od 29 do 36 procent pracowników, może stracic pracę”, czyli ok. 221 000 pracowników, wynika z badania Ifo opublikowanego w czwartek w imieniu Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu samochodowego (VDA).

Nawet jeśli około 86 000 osób potencjalnie dotkniętych tym problemem może przejść na emeryturę do tego czasu, nadal istnieje duża luka: prawie 100 000 osób będzie wkrótce musiało znaleźć nową pracę – powiedział kierownik badań, profesor Oliver Falck. Przekwalifikowanie i zaawansowane szkolenie mogą złagodzić ten kryzys. Ale okaże się, czy ogniwa akumulatorowe i inne produkty będą w przyszłości produkowane w Niemczech lub gdzie indziej. Podsumowując: „Nie odważyłbym się nic przewidywać na temat rozwoju pracy” – powiedział Falck.

Prezydent Ifo Clemens Fuest powiedział, że chodzi o „ludzi, którzy specjalizują się w określonej działalności” i do tej pory w większości dobrze zarabiali. „Osobom nie jest łatwo przejść z punktu A do punktu B” – powiedziała prezydent VDA Hildegard Müller.

Korporacje mogą również wprowadzić outsourcing procesów produkcyjnych z powrotem do firmy, powiedział Falck. Odbyłoby się to również kosztem dostawców, którzy opracowują i produkują części do samochodów elektrycznych. Małe firmy, które specjalizują się w kilku produktach, często nie są w stanie zastąpić części, na które nie jest już popyt, innymi produktami.

Średnie firmy mają kłopoty

„Przejście na elektromobilność jest dużym wyzwaniem, zwłaszcza dla średniej wielkości branży dostawców” – powiedział Fuest. W 2019 roku wartość produkcji wszystkich produktów bezpośrednio zależnych od silnika spalinowego wyniosła 149 miliardów euro. Ale samochody elektryczne nie potrzebują już bloków silnika, głowic cylindrów, tłoków, pomp paliwa, świec zapłonowych, tłumików i katalizatorów. Dotyczy to również producentów hamulców i sprzęgieł, ponieważ ich zużycie jest mniejsze.

Badania, rozwój i tworzenie nowych możliwości w zakresie samochodów elektrycznych i cyfryzacja wspierały dotychczas zatrudnienie w branży motoryzacyjnej. W międzyczasie producenci i dostawcy samochodów zaczęli redukować miejsca pracy. „Centralną kwestią w nadchodzących latach” dla badaczy Ifo jest to, czy demontaż równoległych konstrukcji dla samochodów spalinowych i elektrycznych oraz niższa wartość dodana, na przykład przy produkcji baterii, będzie kosztować więcej miejsc pracy.

Do 2030 r. transformacja dotknie od 215 000 do 289 000 miejsc pracy – „i to już na podstawie poprzednich przepisów dotyczących ochrony klimatu” – wyjaśniają naukowcy z Ifo. Fuest i Müller skrytykowali fakt, że niemiecki rząd zaostrza obecnie cele klimatyczne „z dnia na dzień” i „na własną rękę”, bez europejskiego głosowania.

Zgodnie z nowymi planami Niemcy powinny już emitować 65 procent mniej CO2 w 2030 roku i być neutralne dla klimatu w 2045 roku. Zamiast tworzyć stabilne warunki ramowe, stwarza to nową niepewność, narzekał Fuest i stwierdził, że zmiany spowodowane są jedynie kampanią wyborczą. Firmy potrzebują bezpieczeństwa planowania przy transformacji i przekwalifikowaniu pracowników, podkreślił Müller.

Oprac. Andrzej Mroziński

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Rynek samochodowy nadal słabnie

AktualnościGiełdaWiadomości

Allianz zachwyca akcjonariuszy

AktualnościinnowacjeWiadomości

To najbardziej innowacyjne firmy średniej wielkości w Niemczech

AktualnościWiadomości

Były austriacki kanclerz Kurz wycofuje się z polityki

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: