Producent samochodów Volkswagen chce szybko rozszerzyć nowy obszar działalności po inwestycji w dostawcę leasingu rowerów BMS . „Do 2030 roku chcemy mieć w Europie milion rowerów” – powiedział we wtorek Christian Dahlheim (54 l.) szef Volkswagen Financial Services (VWFS) na marginesie salonu samochodowego IAA Mobility w Monachium. W Europie chcesz być numerem jeden na rynku.
W poniedziałek VW ogłosił, że wejdzie na rynek leasingu rowerów wspólnie z jednym z największych producentów rowerów na świecie, firmą Pon Holdings. W tym celu producent samochodów przejmuje udziały w spółce zależnej Pon Bike Mobility Services (BMS). VWFS przejmie tam 49 procent udziałów, powiedział Dahlheim. VWFS chce wówczas przejąć pełne finansowanie leasingu rowerów dla Holendrów. Niewiele różni się to od leasingu samochodu, powiedział Dahlheim. – To nasza sprawa.
W ten sposób Volkswagen i Pon intensyfikują współpracę w zakresie leasingu rowerów firmowych. VWFS współpracuje z BMS od 2019 r. i jak dotąd pośredniczył w zapytaniach swoich klientów flotowych dotyczących rowerów dla swoich pracowników do holenderskiej firmy. Według Dahlheima obecnie w magazynie znajduje się 12 500 rowerów. Jak wynika z oświadczenia VWFS, celem strategicznego sojuszu jest „wspólny rozwój w zakresie rosnącego biznesu leasingu rowerów i rowerów elektrycznych w Europie i USA” . Według BMS jest już wiodącą europejską firmą zajmującą się leasingiem rowerów, działającą w sześciu krajach, w tym w Niemczech, Holandii, Austrii, a ostatnio w USA. Spółka zależna Pon udostępnia obecnie rowery firmowe ponad 600 000 pracowników w 65 000 firm. 90 procent wypożyczanych rowerów to rowery elektryczne.
W związku z trendem w kierunku droższych e-rowerów Dahlheim spodziewa się rosnącego zapotrzebowania na finansowanie w tym obszarze. „Wierzymy, że jest to niezwykle szybko rozwijający się biznes. Ma ogromny potencjał.” Zwłaszcza firmy coraz częściej chciały oprócz samochodów służbowych oferować swoim pracownikom rowery. VWFS może teraz zapewnić to z jednego źródła. „Leasing rowerów ma ogromny potencjał jako dodatkowa pula zysków, która doskonale uzupełnia nasz obecny portfel mobilności. W ten sposób systematycznie poszerzamy naszą ofertę usług dla klientów komercyjnych i wspieramy nasz długoterminowy rozwój europejskiego biznesu flotowego” – powiedział Dahlheim .
Volkswagen i Pon są partnerami biznesowymi od wielu lat. Grupa miliarderów z rodziny Pon jest najstarszym importerem Volkswagena w Holandii. Nadal importują swoje samochody, a nawet niedawno udało im się wspólnie z VW i inwestorem finansowym Atestor przejąć za miliard euro wypożyczalnię samochodów Europcar . Szef VWFS Dahlheim chce zamienić zwykłego właściciela w superaplikację do usług mobilnych – z kwartetem ofert obejmujących wspólne korzystanie z samochodu, transport pasażerski, wynajem samochodów i abonament samochodowy – a wkrótce także rowery, a wszystko z jednego źródła.
Pon rozpoczął działalność na rynku rowerów w 2011 roku i w ostatnich latach znacznie się rozwinął. Grupa jest obecnie właścicielem wielu znanych marek, takich jak Gazelle, Kalkhoff, Focus, Cannondale, Urban Arrow, Veloretti i Swapfiets. Rodzinna firma określa siebie jako największego producenta rowerów na świecie, mimo że tajwański dostawca Giant osiągnął jeszcze wyższą sprzedaż. Po licznych przejęciach szef Pon Janus Smalbraak (56 l.) zwiększył sprzedaż Pon Bike 2022 do 2,4 miliarda euro – i tym samym wyprzedził europejskiego rywala Accell Group (Batavus, Sparta, Babboe), który dopiero niedawno został przejęty przez inwestora finansowego KKR.
Dla producenta rowerów zintensyfikowana współpraca z Volkswagenem oznacza przede wszystkim dalszy rozwój. „Wraz z VWFS, który ma już globalną obecność i globalną strukturę finansową, uważam, że mamy wyjątkową pozycję, dzięki której możemy przyspieszyć międzynarodową ekspansję leasingu rowerów” – mówi Smalbraak. Nowe oferty leasingu i finansowania rowerów to nie jedyna działalność rowerowa, w ramach której Grupa Volkswagen współpracuje z Pon. W zeszłym roku spółka zależna Volkswagena , Porsche, utworzyła dwie spółki joint venture z jednostką venture capital Pon, Ponooc, aby wspólnie opracować napęd do rowerów elektrycznych i wprowadzić na rynek nowe e-rowery Porsche.