Po słabym poprzednim roku, naznaczonym problemami z łańcuchem dostaw i niedoborami materiałów , rynek motoryzacyjny w USA zaczął lepiej w pierwszym kwartale 2023 r. Skorzystał na tym także Volkswagen . Według własnego oświadczenia, w pierwszym kwartale producent samochodów sprzedał 67 853 samochody z logo VW – o około 4,4 proc. więcej niż rok temu. Miejskie SUV-y, takie jak popularny wśród amerykańskich klientów model Atlas SUV, stanowiły 90 procent sprzedaży. Producent Audi, który należy do Grupy VW, zwiększył sprzedaż nawet o 49 procent do 52 763 samochodów. W przypadku samochodów elektrycznych wzrost wyniósł 37 procent.
Jak ogłosiła grupa w poniedziałek w Detroit, sprzedaż lidera rynku General Motors (GM) w ciągu trzech miesięcy do końca marca wzrosła o 18 procent rok do roku do około 603 200 nowych pojazdów. Według GM dostarczył ponad 20 000 samochodów elektrycznych.
Rywal Audi, BMW, również zwiększył sprzedaż w USA w pierwszym kwartale. Firma ogłosiła w swojej siedzibie w USA w Woodcliff Lake, że sprzedano 82 466 pojazdów BMW. To o 11,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dostawy zależnej marki Mini wzrosły o 5,9 proc. do 7284 aut.
Podczas gdy Hyundai , Nissan i Honda również odnotowały znaczące wzrosty, branżowy gigant Toyota nadal borykał się z problemami. Tutaj sprzedaż w USA spadła o 9,1 procent do 176 456 pojazdów. Dane innych producentów samochodów, takich jak Mercedes-Benz, Porsche i drugi co do wielkości amerykański producent Ford , nie były jeszcze dostępne. Trudne do rozwiązania problemy z łańcuchem dostaw i niedobory kluczowych komponentów, takich jak chipy komputerowe, opuściły rynek amerykański w 2022 roku z najgorszymi wynikami sprzedaży od ponad dekady.
W Stanach Zjednoczonych popyt na samochody elektryczne będzie w nadchodzących latach gwałtownie rósł, przy silnym wsparciu rządowym – ale rynek amerykański jest trudny dla europejskich producentów samochodów, jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę konsultingową Beryls: jest znacznie bardziej rozdrobniony niż rynek chiński i główny rynek europejski.
Eksperci branżowi spodziewają się, że do 2030 roku jeden na pięć nowych samochodów w USA będzie elektryczny. Do tego czasu roczna sprzedaż powinna wzrosnąć do ponad 6,3 miliona samochodów elektrycznych. Ze względu na wielkość rynku i życzenia produktowe amerykańskich kierowców, zgodnie z badaniem, producenci samochodów „nie mogą już postrzegać USA jako kolejnego rynku zbytu dla sprzedaży swoich pojazdów skierowanej do Europy lub Chin” – strategia produktowa Dlatego konieczne jest dostosowanie do USA, ostrzegają doradcy.
„California Dreaming to za mało”: Kalifornia jest obecnie liderem sprzedaży e-samochodów w USA. Ale różnice między stanami pod względem gęstości zaludnienia, specyficznych wymagań klientów, rozwoju infrastruktury i zachęt do zakupów aż do poziomu gminnego są duże, powiedział autor badania Henning Ludes .
Dostęp do finansowania krajowego wymaga również ponownej oceny łańcuchów dostaw i strategii wejścia na rynek. „Plany Tesli w Nevadzie, Forda w Michigan i VW w Ontario to dopiero początek” – czytamy w badaniu. Wielu członków zarządów korporacji nadal dostrzega luki w kompetencjach wśród swoich dostawców i partnerów, od umiejętności technicznych po kompetencje sieci dealerów w zakresie samochodów elektrycznych. Według Beryls najlepiej sprzedającym się pojazdem w Stanach Zjednoczonych jest pickup Ford F-150. Jeśli chodzi o e-samochody, Tesla przoduje z 64-procentowym udziałem w rynku i 15-procentową marżą zysku.