NSS Labs wskazał najlepsze firawalle klasy enterprise

AktualnościWiadomości

USA oficjalnie wnoszą o umorzenie postępowania przeciwko Boeingowi

Departament Sprawiedliwości USA formalnie złożył wniosek o oddalenie zarzutu oszustwa przeciwko firmie Boeing i zwrócił się do sędziego o anulowanie nadchodzącego procesu w związku z dwiema katastrofami lotniczymi, w których zginęło 346 osób u wybrzeży Indonezji i Etiopii — wynika z dokumentów sądowych złożonych w czwartek. Umowa, ogłoszona w zeszłym tygodniu, pozwoli amerykańskiemu producentowi samolotów uniknąć postępowania karnego za rzekome wprowadzenie w błąd amerykańskich organów regulacyjnych w sprawie samolotu odrzutowego 737 Max przed katastrofami samolotów, do których doszło w odstępie niecałych pięciu miesięcy w 2018 i 2019 roku.

„Porozumienie w zasadzie” będzie wymagało od firmy zapłacenia i zainwestowania ponad 1,1 miliarda dolarów, w tym dodatkowych 445 milionów dolarów dla rodzin ofiar katastrofy, w zamian za umorzenie sprawy karnej, zgodnie z dokumentami sądowymi. Umorzenie zarzutu oszustwa pozwoli producentowi uniknąć możliwego wyroku karnego, który mógłby zagrozić statusowi firmy jako federalnego kontrahenta, twierdzą eksperci. Sędzia okręgowy USA Reed O’Connor z Fort Worth w Teksasie zdecyduje, czy przyjąć wniosek o oddalenie sprawy, zaakceptować warunki umowy o nieściganiu i czy anulować rozprawę. O’Connor w czwartek nakazał wszystkim prawnikom przedstawienie mu harmonogramu odpraw w sprawie wniosku rządu do 4 czerwca.

Niektórzy krewni pasażerów, którzy zginęli w katastrofach, domagali się publicznego procesu, ścigania byłych urzędników firmy i surowszej kary finansowej dla Boeinga. Departament Sprawiedliwości zauważył, że rodziny ofiar miały mieszane poglądy na temat proponowanej umowy. Nadia Milleron, mieszkanka Massachusetts, której 24-letnia córka, Samya Stumo, zginęła w katastrofie w Etiopii, napisała w czwartek w e-mailu, że zabolało ją przeczytanie „fałszywego” oświadczenia Departamentu Sprawiedliwości, że umowa zapewni istotną odpowiedzialność, przyniesie korzyści publiczne i doprowadzi do ostatecznego rozwiązania złożonej sprawy, której wynik w przeciwnym razie byłby niepewny. „To nie jest trudna ani skomplikowana sprawa, ponieważ Boeing podpisał przyznanie się do winy” – powiedział Milleron. „Nie będzie żadnej odpowiedzialności w wyniku NPA (umowy o nieściganiu)”.

Boeing poinformował w oświadczeniu, że firma zobowiązała się do wypełnienia swoich zobowiązań wynikających z uchwały, w tym do podjęcia zobowiązań dotyczących dalszych usprawnień instytucjonalnych i inwestycji, a także dodatkowych odszkodowań dla rodzin osób, które zginęły w dwóch katastrofach lotniczych.

Boeing został oskarżony o wprowadzanie Federalnej Administracji Lotnictwa w błąd co do aspektów Maxa, zanim agencja certyfikowała samolot do lotu. Boeing nie poinformował linii lotniczych i pilotów o nowym systemie oprogramowania, który mógł skierować nos samolotu w dół bez udziału pilotów, jeśli czujnik wykrył, że samolot może wpaść w przeciągnięcie aerodynamiczne.

Samoloty Max rozbiły się po tym, jak błędny odczyt z czujnika spowodował opadnięcie nosa i piloci nie byli w stanie odzyskać kontroli. Po drugim wypadku samoloty Max zostały uziemione, dopóki firma nie przeprojektowała oprogramowania. 

Departament Sprawiedliwości oskarżył Boeinga w 2021 r. o wprowadzanie w błąd regulatorów FAA w sprawie oprogramowania i tego, ile szkoleń piloci będą potrzebować, aby bezpiecznie latać samolotem. Departament zgodził się jednak nie ścigać Boeinga w tym czasie, jeśli firma zapłaci 2,5 mld dolarów ugody, w tym grzywnę w wysokości 243,6 mln dolarów, i podejmie kroki w celu przestrzegania przepisów antyfraudowych przez trzy lata. Ale w zeszłym roku federalni prokuratorzy stwierdzili, że Boeing naruszył warunki umowy z 2021 r., nie wprowadzając obiecanych zmian w celu wykrywania i zapobiegania naruszeniom federalnych przepisów antyfraudowych. W lipcu ubiegłego roku Boeing zgodził się przyznać do winy w sprawie oszustwa, zamiast znosić to, co mogłoby być długim publicznym procesem.

Następnie w grudniu O’Connor odrzucił ugodę. Sędzia powiedział, że polityka różnorodności, inkluzywności i równości ( DEI ) w rządzie i w Boeing może spowodować, że rasa będzie czynnikiem decydującym o wyborze monitora nadzorującego przestrzeganie umowy przez Boeing. Zgodnie z nową umową Boeing musi zatrudnić „niezależnego konsultanta ds. zgodności”, który będzie przedstawiał zalecenia dotyczące „dalszych ulepszeń” i składał raporty rządowi – czytamy w dokumentach sądowych.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Stagnacja na najwyższych stanowiskach – odsetek kobiet pozostaje bez zmian

AktualnościWiadomości

Ceny pierwiastków ziem rzadkich gwałtownie rosną

Aktualnościataki cyberCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoWiadomości

NSS Labs wskazał najlepsze firewalle klasy enterprise. Liderem Check Point Software

AktualnościWiadomości

Sąd Najwyższy USA wyraził wątpliwości co do polityki taryfowej Trumpa

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *