Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie stratega korporacyjnego i popularyzatora gry w szachy Michała Kanarkiewicza dowodzą, że nauka gry w szachy w wieku szkolnym rozwija istotne umiejętności. Co więcej, cechy te pomagają zarówno w rozwoju kompetencji matematycznych na etapie szkolnym, jak również w późniejszym życiu zawodowym. Aż 84 proc. managerów przyznaje, że gra w szachy pozytywnie wpłynęła na ich ogólny rozwój, kształtując w nich od najmłodszych lat myślenie strategiczne, logiczne rozumowanie oraz decyzyjność.
Ponad połowa respondentów – managerów średnich i dużych firm oraz CEO – deklaruje bardzo dobrą znajomość gry w szachy (zasady dobrze zna 55 proc, a 45 proc. je kojarzy). Co więcej, blisko połowa badanych grywa obecnie w szachy, a ponad 40 proc. grało w nie w przeszłości. Wielu z nich swoją przygodę z nimi rozpoczęło jeszcze w okresie dzieciństwa (51 proc. do 10 roku życia, a 35 proc. mając 11-17 lat). Jedna na cztery osoby przyznała, że brała nawet udział w turniejach szachowych. Większość (77 proc.) zgodnie przyznaje, że umiejętność gry w wieku szkolnym pomogła im w rozwoju kompetencji matematycznych i są przekonani (47 proc.), że miało to również wpływ na ich późniejszy sukces zawodowy.
– Gra w szachy przynosi wszechstronne korzyści i rozwija umiejętności, które mają kluczowe znaczenie w dorosłym życiu. Badanie jasno pokazuje, że im wcześniej zaczniemy naukę gry i opanujemy jej podstawy, tym szybciej rozwiną się w nas cechy jak strategiczne myślenie, logiczne rozumowanie czy umiejętność podejmowania decyzji, mające nieocenioną wartość w życiu zawodowym. Aż 84 proc. managerów przyznaje, że gra w szachy miała pozytywny wpływ na ich rozwój. To szczególnie ważne w kontekście rozpoczynającego się roku szkolnego. Zapisując dzieci na zajęcia z szachów, nie tylko wspieramy ich dojrzewanie, ale także pomagamy im osiągać lepsze wyniki, zwłaszcza w przedmiotach ścisłych, takich jak matematyka – komentuje Michał Kanarkiewicz.
Zdaniem respondentów gra w szachy wspiera wiele wartościowych umiejętności i cech. Najczęściej badani zgadzają się z tym, że szachy rozwijają myślenie strategiczne (93 proc.), zdolność logicznego myślenia (91 proc.) oraz zdolność do podejmowania decyzji (91 proc.). Ponad 80 proc. badanych pozytywny wpływ dostrzega również w kontekście spostrzegawczości, lepszej pamięci i koncentracji, planowania scenariuszowego oraz cierpliwości. Ponad połowa zauważa, że wspólnym elementem między szachami a ogólnym rozwojem jest także umiejętność przewidywania ruchów przeciwnika (a w biznesie – konkurencji).
Badanie zrealizowała agencja ARC Rynek i Opinia metodą CATI na zlecenie Michała Kanarkiewicza w dniach 6-14.08.2024 na próbie 100 managerów średnich i dużych firm.
Michał Kanarkiewicz – uczy tajników strategii i gry w szachy. Przedsiębiorca, konsultant biznesowy, szachista i autor 7 książek. Zremisował w symultanach szachowych: w 2020 roku z dwunastym szachowym mistrzem świata Anatolijem Karpowem, a w 2023 z drużyną super-arcymistrzów pod przewodnictwem Magnusa Carlsena – najsilniejszego szachisty wszechczasów. W latach 2021-2023 prowadził autorski program „Królewska Gra” na Kanale Sportowym”. Prowadzi szkolenia i warsztaty z myślenia strategicznego oraz inspirujące sesje typu „Power Speech” dla klientów korporacyjnych. Pracował dla takich marek jak m.in.: Coca-Cola, Volvo, Pepsi, ING Bank Śląski, Heineken, Lufthansa, Siemens, L’oreal, EY, PwC, KGHM, UBS, Alior Bank, Bank Pekao, Bank Millennium, mBank, Santander Bank, Warta, PZU, UNIQA, Luxmed, Capgemini i Dell Technologies.