Dla wielu klientów w Niemczech dni promocyjne takie jak Czarny Piątek stają się mniej istotne ze względu na portale zakupowe takie jak Temu i Shein. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez porównywarkę cen Idealo, ponad 40 proc. nie potrzebuje akcji rabatowych, ponieważ azjatyccy dostawcy oferują oferty przez cały rok. Reprezentatywne badanie na próbie 2000 osób przeprowadził we wrześniu instytut badań rynku Kantar.
Badanie przeprowadzone przez koloński instytut badań handlu detalicznego IFH daje podobny wynik. Wśród osób zainteresowanych Czarnym Piątkiem niemal co czwarta twierdzi, że tym razem chce rzadziej korzystać z promocji – za sprawą azjatyckich portali.
„Jeśli inne platformy oferują niezmiennie niskie ceny przez cały rok, znaczenie dni super rabatów, takich jak Czarny Piątek, staje się dla konsumentów mniej istotne. Po co czekać do końca listopada, kiedy w Temu and Co. możesz w każdej chwili tanio robić zakupy?” – powiedział Kai Hudetz, dyrektor zarządzający IFH i ekspert ds. handlu detalicznego . Presja cenowa znacznie wzrasta, a innym sprzedawcom detalicznym coraz trudniej jest za nią nadążyć. Jest to szczególnie trudne dla branż takich jak moda, akcesoria i wyposażenie wnętrz.
Z okazji Czarnego Piątku, który tym razem przypada 29 listopada, wielu sprzedawców detalicznych oferuje liczne produkty po obniżonych cenach. W ostatnich latach ustalono, że oferty specjalne oferowane są na kilka dni i tygodni wcześniej. Zainteresowanie akcjami rabatowymi w Niemczech jest bardzo duże. 46 procent kupujących w Internecie chce polować na okazje, czyli o trzy punkty procentowe mniej niż w 2023 r. Wynika to z innego badania IFH przeprowadzonego na zlecenie Niemieckiego Stowarzyszenia Detalistów (HDE). Wiele osób chce skorzystać ze zniżek na zakup prezentów świątecznych.
Oprócz sobót adwentowych, dni wyprzedaży otaczające Czarny Piątek należą do najważniejszych w roku dla sprzedawców detalicznych w Niemczech. HDE spodziewa się w tym roku całkowitej sprzedaży na poziomie 5,9 miliarda euro. To mniej więcej tyle samo, co w zeszłym roku.
Czarny Piątek, którego nazwa ma kilka możliwych wyjaśnień, ma swoje korzenie w USA. Tam, w dzień mostu po Święcie Dziękczynienia, w czwarty czwartek listopada, rozpoczynają się bożonarodzeniowe interesy. W 2013 roku marka Black Friday została zarejestrowana w Niemczech jako znak towarowy.