Ekonomiczne konsekwencje wojny ukraińskiej i zawirowania w łańcuchu dostaw na Daleki Wschód ujawniły w ostatnim czasie uzależnienie Niemiec od ważnych surowców. W przemyśle motoryzacyjnym lit odgrywa kluczową rolę w rozszerzaniu przyjaznej dla klimatu mobilności za pomocą samochodów elektrycznych.
W związku z globalną konkurencją o ten surowiec, szef Mercedesa, Ola Källenius (53 l.), wzywa teraz w wywiadzie do większego wsparcia politycznego. „Potrzebujemy europejskiej, ale także niemieckiej strategii surowcowej” – powiedział urodzony w Szwecji dyrektor generalny producenta tradycyjnych samochodów z „Frankfurter Allgemeine Zeitung” („FAZ”). „Lit, którego potrzebujemy w ogromnych ilościach do akumulatorów, to nowy olej”.
Federalne Ministerstwo Gospodarki, kierowane przez Roberta Habecka, ogłosiło pod koniec 2022 r., że chce opowiadać się za „bardziej aktywną rolą” rządu federalnego w dostarczaniu ważnych surowców. W tym celu należy zaktualizować strategię surowcową rządu federalnego, jak wynika z projektu z domu polityka Zielonych. Między innymi istniał państwowo-prywatny fundusz na projekty surowcowe w Niemczech i za granicą.
Zdaniem Källeniusa, aby zabezpieczyć dostawy litu, konieczny jest także powrót górnictwa, które w wielu miejscach jest niepopularne ze względów środowiskowych. Rozbudowa zdolności wydobywczych i przetwórczych to „gigantyczny projekt przemysłowy” – powiedział „FAZ”. „Nie wszystkie te surowce będą wydobywane w Europie. Do tego potrzebne są umowy handlowe z Kanadą , Ameryką Południową i Australią. Potrzebne jest wsparcie rządu”.
W wywiadzie Källenius podkreślił, że rząd federalny „uregulował wiele ważnych rzeczy” w komitecie koalicyjnym, ale też zaapelował o postęp w obszarach e-mobilności . „Infrastruktura ładowania musi być jak najszybciej rozbudowywana i musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby promować wytwarzanie zielonej energii elektrycznej.” Oraz: „Dbamy o produkt, czyli samochód elektryczny”.