
Sindhu Gangadharan (44) od 2019 roku prowadzi laboratorium SAP w Bangalore, drugim co do wielkości dziale rozwoju firmy programistycznej. Hinduska kieruje strategią produktową grupy i promuje różnorodność w grupie; wewnętrznie jest już wymieniana jako kandydatka do rady dyrektorów.
Pani Gangadharan, Christian Klein niedawno podkreślił, że jesteś szczególnie utalentowanym managerem SAP. Czy wkrótce zobaczymy Panią w zarządzie?
Żałuję, że nie mam kryształowej kuli. (śmiech) Faktem jest, że w pełni koncentruję się na moim wymagającym zadaniu w SAP Labs. Ale jedno jest jasne: Christian jest zaangażowany na tworzenie w różnorodności w grupie. Moja kariera jest dobrym przykładem kultury integracyjnej w SAP. Są możliwości i to od Ciebie zależy, czy z nich skorzystasz.
Pracujesz dla SAP od ponad dwudziestu lat, z czego 18 w Walldorf jako kierownik ds. Chmury i integracji, a ostatnio jako starszy wiceprezes. Jesteś teraz szefową laboratorium w Indiach. Jakie znaczenie ma ten ośrodek dla SAP?
Jesteśmy drugim co do wielkości wśród 20 laboratoriów na świecie. Jako jedyni prezentujemy całą gamę produktów w jednym miejscu. Jesteśmy więc w czołówce, jeśli chodzi o rozwijanie strategii produktowej SAP.
Z jednej strony pracujemy nad dalszym rozwojem naszych podstawowych produktów, takich jak rozwój S / 4-Hana, zarządzanie doświadczeniami klientów, analiza łańcucha dostaw czy Industry Cloud. Ale realizujemy również własne projekty: na przykład podczas blokady utworzyliśmy portal zarządzania katastrofami dla stanu Karnataka, którego stolicą jest Bangalore. W ten sposób, między innymi, rolnicy, których produkty są na skraju zepsucia, mogą sprzedawać bezpośrednio klientom końcowym.
To brzmi jednak bardziej lokalnie. Z jakich pomysłów mogą skorzystać klienci SAP na całym świecie?
Dzięki start-upowi z naszego akceleratora zmapowaliśmy cyfrowo zakupy w sklepie dla sieci optyków. Dzięki rzeczywistości rozszerzonej (AR) klienci mogą wypróbować swoje nowe okulary na kanapie w domu. W przypadku technologii przyszłości, takich jak AR, w 2020 roku otworzyliśmy Sieć Centrum Innowacji (ICN) w Indiach. Obserwujemy, jak możemy wykorzystać nowe technologie w naszych produktach w perspektywie rozwoju od trzech do pięciu lat. Na przykład dużo pracujemy ze sztuczną inteligencją.
Masz dla nas przykład?
Podczas poszukiwania nowych pracowników uprzedzenia wobec kobiet lub określonych grup etnicznych stanowią poważny problem we wszystkich firmach. Dlatego przy formułowaniu algorytmów dla naszego oprogramowania do zarządzania personelem Success Factors dbamy o to, aby taka nieświadoma dyskryminacja była jak najskuteczniej wykluczona. Pomaga to nie tylko SAP w integracji, ale także naszym klientom.
Co robisz na swoim stanowisku kierownika laboratorium w Indiach, aby promować różnorodność?
Prawie 40 procent nowych pracowników to kobiety. Dokładamy wszelkich starań, abyś miał rodzinę, jeśli chcesz i nadal będziesz mógł zostać z nami przez dłuższy czas. Na przykład program dla znajomych może pomóc im łatwo wrócić do pracy po urlopie rodzicielskim. Wspieramy kobiety przy prośbach adopcyjnych lub po poronieniach. Istnieje również pomoc w opiece nad bliskimi, ponieważ rodziny w Indiach opiekują się starszym pokoleniem.
A co z kobietami na stanowiskach kierowniczych?
Obecnie jest to 28 procent w SAP w Indiach. Ale staramy się, aby więcej kobiet obejmowało stanowiska kierownicze i eksperckie. W szczególności wprowadzam do firmy modele do naśladowania, aby inspirować koleżanki do rozwoju. Odnoszący sukcesy managerowie, tacy jak technolog Manjusha Nair, inżynier oprogramowania Dharani Karthikeyan czy ekspert ds. cyberbezpieczeństwa Sailaja Vadlamudi opowiadają o swoich karierach, ale także o swoich słabych punktach. Dzięki nim budujemy sieć mentorów. Ale nie tylko interesuje nas promocja kobiet.
A co jeszcze?
Generalnie chcemy być włączeni. Na przykład program „Autism at Work” firmy SAP powstał w Indiach i został następnie rozszerzony na całą grupę. W przypadku kandydatów z autyzmem sprawdzamy, w jakim obszarze mogą u nas rozpocząć karierę i jakiego wsparcia potrzebują.
Marzenia i plany?
Aby laboratorium w Indiach stało się najbardziej innowacyjnym miejscem dla SAP. Działa to tylko wtedy, gdy przekonamy klientów naszymi pomysłami. Aby to zrobić, musimy naprawdę zmotywować naszych pracowników: stworzyć środowisko, w którym rozwija się kreatywność, w którym wszyscy dobrze ze sobą współpracują i w którym praca jest przyjemna.
Oprac. na podstawie prasy niemieckiej Andrzej Mroziński