
Sieć drogerii Rossmann stosunkowo dobrze przetrwała rok Corona 2020. Ogółem grupa osiągnęła wzrost sprzedaży o 3,5 procent do 10,35 miliarda euro. W przeciwieństwie do wielu sprzedawców detalicznych, Rossmann był w stanie utrzymać swoje oddziały otwarte podczas dwóch przestojów, ponieważ, podobnie jak w przypadku supermarketów, są one postrzegane jako ważne dla podstawowych dostaw.
Grupa firm z siedzibą w Burgwedel koło Hanoweru nie podała w czwartek informacji o zyskach za miniony rok obrotowy. Uwzględniając efekt niższego podatku VAT, którym rząd federalny chciał zwiększyć konsumpcję do końca roku, wzrost przychodów Rossmanna wyniósł nieco ponad 6 procent.
Według danych firmy badawczej GfK apteki w całych Niemczech były w stanie zwiększyć sprzedaż o 4,1 procent w pierwszych jedenastu miesiącach 2020 roku. Plus firmy Rossmann, dm and Co. był znacznie słabszy niż w handlu spożywczym, gdzie dyskonty wzrosły o ponad 8, a supermarkety nawet o prawie 16 proc. Jednym z powodów jest gwałtowny spadek popytu na kosmetyki w wyniku przestojów i zwiększonej liczby biur domowych.
Na początku pandemii Rossmann musiał również tymczasowo odgrodzić niektóre asortymenty i obszary klientów w sklepach po tym, jak miały tu miejsce zakupy artykułów higienicznych dla chomików. W wielu miejscach tymczasowo zamknięto również terminale fotograficzne – podobnie jak stacje testowe, toalety i przewijaki. W niektórych oddziałach rozmieszczono dodatkowych ochroniarzy. Firma uruchomiła specjalne plany logistyczne w celu zapewnienia dostaw towarów.
Rossmann zamierza kontynuować rozbudowę sieci oddziałów w 2021 roku. 75 nowych oddziałów ma zostać otwartych w Niemczech i 120 za granicą. Zarząd chce zainwestować 200 mln euro.
W przypadku firm z innych krajów, takich jak Polska, Węgry, Czechy, Hiszpania , Turcja , Albania czy Kosowo, konsekwencje pandemii w 2020 roku były silniejsze, ponieważ również tutaj dochodziło do zamknięć. Sprzedaż zagraniczna wzrosła średnio o 2 procent po uwzględnieniu różnic kursowych, podczas gdy w Niemczech odnotowano 4,7 procent. W ostatnim czasie ponad 70 procent firmy pochodziło z rynku krajowego. Rossmann ma obecnie ponad 4 200 oddziałów i 56 000 pracowników.