Trudna sytuacja na rynku reklamy telewizyjnej ma również negatywny wpływ na Grupę RTL. Po spadku zysków w poprzednim roku, dyrektor generalny Thomas Rabe (57 l.) spodziewa się, że w 2023 r. zysk operacyjny znów będzie mniejszy. W perspektywie średnioterminowej menedżer trzyma się transmisji strumieniowej jako latarni nadziei , nawet jeśli wzrost tam ostatnio osłabł. Rabe chce zainwestować w dywizję kolejne miliony euro. W przeciwieństwie do tego sytuacja w branży czasopism przejętej od wydawnictwa Gruner + Jahr wygląda ponuro: oczekiwane synergie będą prawdopodobnie jeszcze niższe niż oczekiwano w nadchodzących latach.
Oczekuje się, że w tym roku sprzedaż grupy wzrośnie do 7,3 do 7,4 mld euro, ogłosiła w czwartek w Luksemburgu grupa telewizyjna notowana na MDax . Jednak zysk przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji wartości firmy (Ebita) skorygowany o efekty specjalne powinien nieznacznie spaść do poziomu między 1,0 a 1,05 mld euro. Byłby to drugi spadek z rzędu. RTL chce zredukować straty startowe w ważnym obszarze streamingu do mniej niż 200 milionów euro.
Jednocześnie spółka zależna Bertelsmann chce dalej rozwijać biznes streamingowy. Do 2026 roku za usługi „RTL+” w Niemczech i „Videoland” w Holandii powinno płacić 10 mln osób. Rabe spodziewa się, że poprzednie obroty wynoszące 267 mln euro wzrosną do tego czasu do miliarda euro.
Na koniec 2022 roku grupa miała prawie 5,5 mln płacących abonentów, o prawie 44,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak wzrost słabnie. Większość klientów korzysta z usługi RTL+, którą grupa sprzedaje poprzez strategiczne partnerstwo z Deutsche Telekom.
Z planem wiąże się pomysł konkurowania z innymi serwisami streamingowymi, takimi jak Netflix czy AppleTV+. Rabe opowiadał się już za tworzeniem „narodowych czempionów” poprzez łączenie europejskich firm medialnych – ale jak dotąd nic z tego nie wyszło: zarówno we Francji , jak iw Holandii organy nadzorujące konkurencję miały coś do zarzucenia planom fuzji.
„Jesteśmy przekonani, że konsolidacja rynku nastąpi prędzej czy później” – powiedział Rabe na konferencji z dziennikarzami. RTL chce zbadać dalsze możliwości partnerstwa i współpracy. W USA przejęcie amerykańskiego wydawcy książek Simon & Schuster nie powiodło się po tym, jak rząd USA skutecznie sprzeciwił się zakupowi w drodze pozwu antymonopolowego.
Rabe, który również rządzi większościowym akcjonariuszem RTL, Bertelsmannem , był optymistą, ale także dostrzegał wyzwania. Wśród nich menedżer zapewne wymieni przejęcie magazynów od Gruner + Jahr. Po przejęciu w zeszłym roku RTL Germany ogłosiło na początku lutego, że zwolni 700 z 1900 miejsc pracy u wydawcy i zaprzestanie działalności lub sprzeda dziesiątki tytułów. Grupa chce zachować podstawowe marki, takie jak „Stern” i „Brigitte”.
Wystawione na sprzedaż czasopisma Gruner+ Jahr oczywiście cieszą się dużym zainteresowaniem. Zgłosiło się „kilku” inwestorów, powiedział w czwartek szef RTL Thomas Rabe . „Rozpoczęły się procesy sprzedaży”. Zainteresowane strony otrzymały informację i zostały poproszone o składanie ofert w najbliższym czasie. Prezes podkreślił, że zakłada, że przetarg potrwa kilka miesięcy i zakończy się latem. Nie chce spekulować na temat ewentualnych wpływów.
Do sprzedania mają być takie tytuły jak “PM”, “11 Freund”, “Landlust”, “Beef” czy “Essen&Trinken”. Krytycy, nie tylko związkowi, zarzucali Rabemu brak dziennikarskiej odpowiedzialności. „Nigdy nie pozycjonowałem się jako dziennikarz ani wydawca”, Rabe usprawiedliwiał się podczas telekonferencji. Interesuje się szeroko pojętym dziennikarstwem i treściami dziennikarskimi, ale swoją siłę widzi w zarządzaniu Bertelsmann jako grupą ze sprzedażą przekraczającą 20 miliardów euro. Czuje też duże wsparcie ze strony rad nadzorczych RTL i Bertelsmann.
Jednak działalność wydawnicza nie miała wpływu na wynik operacyjny w 2022 r. Rabe uzasadnił swoją decyzję. Oczekiwane synergie prawdopodobnie będą również niższe niż wcześniej sądzono. Do 2025 r. powinny one teraz wynosić 75 mln euro rocznie – a więc o jedną czwartą mniej, niż początkowo zakładano.
W ubiegłym roku sprzedaż wewnętrzna wzrosła o 1,6 procent do 7,2 miliarda euro. Jeśli doliczyć do tego przejęcie Gruner + Jahr, wzrost jest znacznie większy. Skorygowany zysk operacyjny (EBITA) spadł o sześć procent do 1,08 mld euro. Najważniejsze jest to, że zysk spadł do 766 mln euro po około 1,45 mld euro w poprzednim roku. Jednak w 2021 r. RTL skorzystał z wysokich zysków kapitałowych.