Wyniki polskiego rynku motoryzacyjnego po trzech kwartałach okazały się dobre. Od początku roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła 245 tys. sztuk i wzrosła o 15% w skali roku, choć dynamika w III kw. już znacznie zmalała.
Przyspiesza rynek samochodów dostawczych ( 9,6% w I-III kw. 2014) i autobusów ( 30,4%). Także na rynku motocykli mamy za sobą najlepszy sezon od wielu lat. Dobre wyniki odnotowali także producenci motoryzacyjni – wartość ich produkcji sprzedanej w I-III kw. 2014 roku zwiększyła się o 3,3%, do 84,8 mld zł.
Rejestracje marek premium w III kw. rosną o 13%, podczas gdy cały rynek – o 5,5%
W III kw. 2014 roku zarejestrowano w Polsce 69,1 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 3,6 tys. (5,5%) więcej niż analogicznym okresie 2013 roku. Ogółem w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku rejestracje osiągnęły poziom 245 tys. pojazdów, tj. o 32 tys. więcej niż rok wcześniej ( 15% r/r). Wzrost został wypracowany przede wszystkim w I kwartale, podczas tzw. okienka derogacyjnego.
– Choć dynamika wzrostu z kwartału na kwartał maleje, trzeba ocenić, że sytuacja na rynku samochodów osobowych jest całkiem dobra. Nikt nie oczekiwał, że okienko derogacyjne rozpędzi trwale rynek, a pojawiały się nawet obawy o wypieranie przyszłego popytu. Najważniejsze, że niepewność związana z sytuacją na wschodzie i jej wpływem na przyszłe wyniki gospodarcze nie powstrzymuje firm od inwestycji – rejestracje instytucjonalne samochodów osobowych wzrosły w III kw. o 11,5% r/r. Gorzej z osobami prywatnymi – w tym segmencie rejestracje zmalały o 3,6% r/r. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Rynek premium tradycyjnie rośnie szybciej niż segment popularny. W III kw. 2014 roku zarejestrowano 7,3 tys. pojazdów marek premium , o 13% więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie rejestracje marek popularnych wzrosły o 4,9% r/r. Ogółem rejestracje w segmencie premium w I-III kw. 2014 roku wyniosły 24,7 tys. szt. ( 25,7% r/r). – Premium i luksus w motoryzacji mają się dobrze, bo stoi za nimi stabilny popyt ze strony firm i zamożnych konsumentów. Rejestracje największych limuzyn z klasy F w III kwartale 2014 roku wzrosły o 53% r/r, zaś od początku roku – aż o 60%. Co ciekawe, w przeciwieństwie do statecznych executive cars, zainteresowanie samochodami sportowymi i kabrioletami po trzech kwartałach jest mniejsze niż rok temu, a więc luksus – tak, ale bez szaleństw – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce. W III kw. 2014 roku wrosło także zainteresowanie średniej wielkości samochodami klasy C ( 13,1% r/r), nieco większymi samochodami klasy D ( 6,4 r/r) oraz małymi i średnimi pojazdami typu SUV/crossover ( 7,4% r/r). Bardzo wysoki wzrost ( 41,3 r/r) odnotował także segment dużych MPV.
Rosną rejestracje samochodów dostawczych i autobusów
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku zarejestrowano 32,1 tys. samochodów dostawczych o DMC<=3,5t, o 9,6% więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku.
– W III kwartale byliśmy świadkami wyraźnego ożywienia w inwestycjach we floty samochodów dostawczych. Rejestracje były większe niż rok wcześniej o 22,7% i wyniosły 11,4 tys. szt. Zakupy wzrosły zarówno w segmencie instytucjonalnym ( 24,1% r/r), jak i w segmencie osób fizycznych ( 16,4%) – komentuje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Słabnie dynamika na rynku samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, który zarówno w II, jak i III kw. 2014 roku odnotowywał spadki r/r, odpowiednio o 7,7% i 6,3%. Mimo to, po trzech kwartałach skumulowany rezultat jest zbliżony do ubiegłorocznego. Wciąż dobre są wyniki segmentu przyczep i naczep, których rejestracje od początku roku są wyższe o 19% niż rok wcześniej.
– Spadki na rynku samochodów ciężarowych były do przewidzenia – wiele firm przyspieszyło inwestycje, żeby kupić tańszy pojazd zgodny z poprzednio obowiązującą normą emisji. Pozytywnie możemy ocenić sytuację w segmencie pojazdów najcięższych – 16t i powyżej. Natomiast bardziej ucierpiały lżejsze segmenty masowe do 6t czy między 6 a 10t, gdzie obserwujemy dwucyfrowe spadki po trzech kwartałach (-19% i -15%). Nie widać oznak kryzysu na rynku autobusów, głównie dzięki wyborom samorządowym i dofinansowaniu zakupów przez PFRON. Rejestracje autobusów w III kw. 2014 roku wzrosły o ¾ w porównaniu z zeszłym rokiem. Ogółem w ciągu pierwszych trzech kwartałów zarejestrowano ich 1 111 sztuk, tj. o 30,4% więcej niż rok wcześniej – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Doskonałe lato dla jednośladów
Po dość słabym sezonie wiosennym, lato w segmencie motocykli okazało się bardzo dobre – w III kw. 2014 roku zarejestrowano 3 446 nowych motocykli, blisko dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Ogółem od początku roku do końca września zarejestrowano 8 314 motocykli, o 25,1% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.
– Wzrost sprzedaży wsparły zmiany regulacyjne, tj. wprowadzenie możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych na podstawie prawa jazdy kat. B. Rejestracje motocykli o tej pojemności – licząc od początku roku, wzrosły aż o 88% i osiągnęły poziom 3 104 szt. – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Nowe przepisy weszły w życie 24 sierpnia 2014 roku na mocy ustawy z dnia 26 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.
W przypadku nowych motorowerów negatywny trend nie został odwrócony a rejestracje w III kw. 2014 roku były o 23,6% mniejsze niż w III kw. 2013 roku.
Polski przemysł motoryzacyjny na plusie
W I-III kw. 2014 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła 84,8 mld zł. To nominalnie o 3,3% więcej niż w I-III kw. 2013 roku. Realnie, tj. po uwzględnieniu zmian cen produkcji, wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 5,1%.
W I-III kw. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 367,9 tys. samochodów osobowych – o 0,7% mniej niż rok wcześniej. O 4,1% wzrosła z kolei produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych – do 86,7 tys. szt. w I-III kw. 2014 roku. O 18,3% (do 3 299 sztuk) wzrosła produkcja autobusów.
– Wzrost wartości produkcji polskiego przemysłu motoryzacyjnego zawdzięczamy nie tylko pojazdom użytkowym, ale także częściom i akcesoriom. W pierwszym półroczu 2014 roku ich eksport zwiększył się o 7,2% r/r. Wzrost był widoczny w przypadku m.in. części elektrycznych, systemów hamulcowych, części mechanicznych silników oraz układów kierowniczych. Bardzo wyraźnie wzrósł także eksport szkła samochodowego – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.