Co chiński raport na temat handlu zagranicznego oznacza dla świata?

GospodarkaMotoryzacjaWiadomości

Rośnie polski rynek motoryzacyjny

Wyniki polskiego rynku motoryzacyjnego po trzech kwartałach okazały się dobre. Od początku roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła 245 tys. sztuk i wzrosła o 15% w skali roku, choć dynamika w III kw. już znacznie zmalała.

Przyspiesza rynek samochodów dostawczych ( 9,6% w I-III kw. 2014) i autobusów ( 30,4%). Także na rynku motocykli mamy za sobą najlepszy sezon od wielu lat. Dobre wyniki odnotowali także producenci motoryzacyjni – wartość ich produkcji sprzedanej w I-III kw. 2014 roku zwiększyła się o 3,3%, do 84,8 mld zł.
Rejestracje marek premium w III kw. rosną o 13%, podczas gdy cały rynek – o 5,5%
W III kw. 2014 roku zarejestrowano w Polsce 69,1 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 3,6 tys. (5,5%) więcej niż analogicznym okresie 2013 roku. Ogółem w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku rejestracje osiągnęły poziom 245 tys. pojazdów, tj. o 32 tys. więcej niż rok wcześniej ( 15% r/r). Wzrost został wypracowany przede wszystkim w I kwartale, podczas tzw. okienka derogacyjnego.
– Choć dynamika wzrostu z kwartału na kwartał maleje, trzeba ocenić, że sytuacja na rynku samochodów osobowych jest całkiem dobra. Nikt nie oczekiwał, że okienko derogacyjne rozpędzi trwale rynek, a pojawiały się nawet obawy o wypieranie przyszłego popytu. Najważniejsze, że niepewność związana z sytuacją na wschodzie i jej wpływem na przyszłe wyniki gospodarcze nie powstrzymuje firm od inwestycji – rejestracje instytucjonalne samochodów osobowych wzrosły w III kw. o 11,5% r/r. Gorzej z osobami prywatnymi – w tym segmencie rejestracje zmalały o 3,6% r/r. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Rynek premium tradycyjnie rośnie szybciej niż segment popularny. W III kw. 2014 roku zarejestrowano 7,3 tys. pojazdów marek premium , o 13% więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie rejestracje marek popularnych wzrosły o 4,9% r/r. Ogółem rejestracje w segmencie premium w I-III kw. 2014 roku wyniosły 24,7 tys. szt. ( 25,7% r/r). – Premium i luksus w motoryzacji mają się dobrze, bo stoi za nimi stabilny popyt ze strony firm i zamożnych konsumentów. Rejestracje największych limuzyn z klasy F w III kwartale 2014 roku wzrosły o 53% r/r, zaś od początku roku – aż o 60%. Co ciekawe, w przeciwieństwie do statecznych executive cars, zainteresowanie samochodami sportowymi i kabrioletami po trzech kwartałach jest mniejsze niż rok temu, a więc luksus – tak, ale bez szaleństw – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce. W III kw. 2014 roku wrosło także zainteresowanie średniej wielkości samochodami klasy C ( 13,1% r/r), nieco większymi samochodami klasy D ( 6,4 r/r) oraz małymi i średnimi pojazdami typu SUV/crossover ( 7,4% r/r). Bardzo wysoki wzrost ( 41,3 r/r) odnotował także segment dużych MPV.
Rosną rejestracje samochodów dostawczych i autobusów
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku zarejestrowano 32,1 tys. samochodów dostawczych o DMC<=3,5t, o 9,6% więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku.
– W III kwartale byliśmy świadkami wyraźnego ożywienia w inwestycjach we floty samochodów dostawczych. Rejestracje były większe niż rok wcześniej o 22,7% i wyniosły 11,4 tys. szt. Zakupy wzrosły zarówno w segmencie instytucjonalnym ( 24,1% r/r), jak i w segmencie osób fizycznych ( 16,4%) – komentuje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Słabnie dynamika na rynku samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, który zarówno w II, jak i III kw. 2014 roku odnotowywał spadki r/r, odpowiednio o 7,7% i 6,3%. Mimo to, po trzech kwartałach skumulowany rezultat jest zbliżony do ubiegłorocznego. Wciąż dobre są wyniki segmentu przyczep i naczep, których rejestracje od początku roku są wyższe o 19% niż rok wcześniej.
– Spadki na rynku samochodów ciężarowych były do przewidzenia – wiele firm przyspieszyło inwestycje, żeby kupić tańszy pojazd zgodny z poprzednio obowiązującą normą emisji. Pozytywnie możemy ocenić sytuację w segmencie pojazdów najcięższych – 16t i powyżej. Natomiast bardziej ucierpiały lżejsze segmenty masowe do 6t czy między 6 a 10t, gdzie obserwujemy dwucyfrowe spadki po trzech kwartałach (-19% i -15%). Nie widać oznak kryzysu na rynku autobusów, głównie dzięki wyborom samorządowym i dofinansowaniu zakupów przez PFRON. Rejestracje autobusów w III kw. 2014 roku wzrosły o ¾ w porównaniu z zeszłym rokiem. Ogółem w ciągu pierwszych trzech kwartałów zarejestrowano ich 1 111 sztuk, tj. o 30,4% więcej niż rok wcześniej – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Doskonałe lato dla jednośladów
Po dość słabym sezonie wiosennym, lato w segmencie motocykli okazało się bardzo dobre – w III kw. 2014 roku zarejestrowano 3 446 nowych motocykli, blisko dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Ogółem od początku roku do końca września zarejestrowano 8 314 motocykli, o 25,1% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.
– Wzrost sprzedaży wsparły zmiany regulacyjne, tj. wprowadzenie możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych na podstawie prawa jazdy kat. B. Rejestracje motocykli o tej pojemności – licząc od początku roku, wzrosły aż o 88% i osiągnęły poziom 3 104 szt. – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Nowe przepisy weszły w życie 24 sierpnia 2014 roku na mocy ustawy z dnia 26 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.
W przypadku nowych motorowerów negatywny trend nie został odwrócony a rejestracje w III kw. 2014 roku były o 23,6% mniejsze niż w III kw. 2013 roku.
Polski przemysł motoryzacyjny na plusie
W I-III kw. 2014 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła 84,8 mld zł. To nominalnie o 3,3% więcej niż w I-III kw. 2013 roku. Realnie, tj. po uwzględnieniu zmian cen produkcji, wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 5,1%.
W I-III kw. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 367,9 tys. samochodów osobowych – o 0,7% mniej niż rok wcześniej. O 4,1% wzrosła z kolei produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych – do 86,7 tys. szt. w I-III kw. 2014 roku. O 18,3% (do 3 299 sztuk) wzrosła produkcja autobusów.
– Wzrost wartości produkcji polskiego przemysłu motoryzacyjnego zawdzięczamy nie tylko pojazdom użytkowym, ale także częściom i akcesoriom. W pierwszym półroczu 2014 roku ich eksport zwiększył się o 7,2% r/r. Wzrost był widoczny w przypadku m.in. części elektrycznych, systemów hamulcowych, części mechanicznych silników oraz układów kierowniczych. Bardzo wyraźnie wzrósł także eksport szkła samochodowego – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 

Polecane artykuły
Aktualnościataki cyberCheck PointWiadomości

Pożary w LA oraz kody QR. Wyłudzono dane 80 osób!

AktualnościWiadomości

Richemont błyszczy rekordową sprzedażą w kwartale świątecznym

AktualnościWiadomości

Niemcy gromadzą na swoich kontach biliony euro

Aktualnoście-commerceWiadomości

Akcje Zalando rosną po dobrych danych biznesowych

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *