10 programów Executive MBA w 7 miastach w Polsce, międzynarodowa akredytacja CEEMAN IQA, 4 nowe partnerstwa z uczelniami w Porto, Pradze, Kijowie i Petersburgu, nowa metodyka w szkoleniach i programach MBA – to tylko niektóre z osiągnięć, odnotowanych w 2019 roku przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów. Świadoma szans i zagrożeń na rynku szkoleń GFKM z optymizmem wchodzi w jubileuszowy 2020 rok – 30. rok działalności.
– GFKM jest prawdopodobnie największą szkołą biznesu w Europie pod względem liczby prowadzonych programów MBA. Jest ich obecnie 10, a planujemy otwarcie rekrutacji w kolejnych lokalizacjach. Jest też jedyną nieakademicką szkołą biznesu oferującą program MBA. Obecnie w Polsce i za granicą w naszych programach Executive MBA bierze udział 450 słuchaczy – mówi Andrzej Popadiuk, Prezes Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
Trendy – specjalistyczne tematy i zindywidualizowane profilowanie szkoleń
W 2019 roku dominowały dwa trendy. Klienci firmowi oczekiwali wyspecjalizowanej wiedzy, ściśle dostosowanej do konkretnych aspektów działalności oraz dopracowanych rozwiązań istniejących problemów. Klienci indywidualni, na przykład słuchacze programów MBA, chcieli możliwie ścisłego sprofilowania szkoleń pod kątem ich potrzeb.
– Wychodzimy naprzeciw tej potrzebie stosując metodykę myMBAexperience, która zapewnia zindywidualizowane doświadczanie procesu rozwojowego, obejmującego analizę własnych predyspozycji menedżerskich i przywódczych, badanie oczekiwań środowiska pracy, spotkania coachingowe, specjalistyczne ścieżki rozwoju, wizyty studyjne w firmach i wiele innych – mówi Andrzej Popadiuk, Prezes Zarządu GFKM.
Wzrosło też zainteresowanie coraz bardziej specjalistycznymi tematami, w których klienci firmowi i indywidualni upatrują możliwości podniesienia efektywności działania na nowy poziom. Takim tematem okazał się w 2019 roku Agile Leadership, który rozwija kompetencje liderskie w zwinnych organizacjach.
– W odpowiedzi na coraz wyraźniejszą potrzebę zindywidualizowania programów szkoleniowych i MBA wprowadziliśmy nową metodykę – MindSonar. To narzędzie dostarczające konkretnej wiedzy o wartościach i przesłankach, które decydują o stylu myślenia i sposobie działania. To jedyne narzędzie, które w sposób dynamiczny podpowiada optymalną strategię osiągania zakładanych celów – dodaje Andrzej Popadiuk.
Na polskim rynku edukacji menedżerskiej coraz wyraźniej zaznacza się też potrzeba dalszego kształcenia po MBA.
– Często słyszymy pytanie: MBA i co dalej? Mamy ambicję dbać o ciągły rozwój menedżerów, również tych, którzy posiadają już dyplom MBA. Z badań, również tych prowadzonych przez GFKM, wynika, że permanentny rozwój i edukacja w dynamicznie zmieniającym się świecie, zdominowanym coraz bardziej przez technologie, świecie Przemysłu 4.0, są koniecznością. Dlatego rozszerzamy portfolio szkoleń Post-MBA – mówi Andrzej Popadiuk.
Szanse i zagrożenia na rynku szkoleń i MBA
– Dyskusyjnym aspektem polskiego rynku jest postrzeganie szkoleń w kategorii kosztów, a nie inwestycji. Skutkuje to tym, że decyzje o wyborze dostawcy podejmowane są często na podstawie ceny, a nie wartości szkolenia – renomy firmy szkoleniowej, klasy trenerów, pewności osiągnięcia spodziewanych rezultatów. Z drugiej strony rośnie liczba firm, które przekonują się, że inwestycja w kompetencje, motywację i współpracę załogi zwraca się wielokrotnie. Wzrostowi tej świadomości sprzyjają też rosnące oczekiwania pracowników wobec zatrudniających ich firm – zauważa Andrzej Popadiuk.
Specyfiką branży jest mnogość firm szkoleniowych, indywidualnych trenerów, oferowanych kursów. Pod tym względem Polska jest najbardziej nasyconym rynkiem w Europie. Jednocześnie wymagający klienci szukają nowych, specjalistycznych tematów, innowacyjnych metodyk.
– Niekorzystnym zjawiskiem na rynku MBA jest pojawianie się programów, które MBA mają tylko w tytule. Kilkunastodniowe szkolenie, noszące nazwę MBA, jest nie tylko niezgodne z obowiązującymi na świecie standardami, ale nie daje też szansy na wszechstronne przygotowanie słuchaczy do roli profesjonalnych menedżerów i liderów. Większość klientów korporacyjnych i indywidualnych przywiązuje jednak adekwatną wagę do jakości programu i prestiżu dyplomu – podsumowuje Andrzej Popadiuk.
Międzynarodowe standardy i partnerstwa
GFKM stawia na jakość i umiędzynarodowienie działalności. W 2019 roku otrzymała kolejną akredytację CEEMAN IQA – International Quality Accreditation, potwierdzającą spełnianie najwyższych międzynarodowych standardów edukacji menedżerskiej w zakresie oferowanych szkoleń, funkcjonowania organizacji oraz zarządzania jej rozwojem.
GFKM rozszerzyła też współpracę z zagranicznymi uczelniami, nawiązując nowe partnerstwa z: Porto Business School, University of New York in Prague, MIM-Kyiv, Graduate School of Management St. Petersburg University. Dzięki temu słuchacze MBA GFKM mogą korzystać z dodatkowych zajęć w tych instytucjach.
GFKM była organizatorem i gospodarzem europejskiej sesji globalnego programu OneMBA, która odbyła się w Warszawie maju 2019 roku. W prowadzonym wspólnie z RSM Erasmus University wydarzeniu uczestniczyło 100 menedżerów z kilkudziesięciu krajów. W 2020 roku OneMBA zagości ponownie w Gdańsku.
– Umiędzynarodowienie edukacji menedżerskiej na najwyższym poziomie – Executive MBA i Post MBA – ma ogromne znaczenie. Naszą ambicją jest, by menedżer z dyplomem GFKM czuł się kompetentnie i pewnie bez względu na to, w jakiej organizacji i w jakim zakątku świata przyjdzie mu pracować – podkreśla Andrzej Popadiuk.
Aktywność na arenie międzynarodowej zaowocowała powołaniem Andrzeja Popadiuka, Prezesa Zarządu GFKM, do zarządu EFMD (European Foundation for Management Development) i EFMD Global – największych organizacji szkół biznesu w Europie, na Wiceprzewodniczącego EQUAL (European Quality Link) – zrzeszającej największe organizacje edukacji menedżerskiej na świecie, na asesora CEEMAN IQA oraz na Sekretarza Generalnego ELEC (European League for Economic Cooperation – Polish Chapter). Andrzej Popadiuk został też wybrany na stanowisko Prezesa Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej FORUM, którego misją jest integracja polskiego środowiska edukacji menedżerskiej, podnoszenie jakości oferowanych programów oraz aktywizowanie polskich szkół biznesu na arenie międzynarodowej.