W lutym nastroje w niemieckim eksporcie nieco się poprawiły. Odpowiedni barometr wzrósł do minus 7,0 punktów z minus 8,5 punktu w styczniu, jak ogłosił w poniedziałek monachijski instytut Ifo w swoim badaniu przedsiębiorstw. „Niemiecki przemysł eksportowy obecnie prawie nie korzysta z globalnego rozwoju gospodarczego” – stwierdził szef badań Ifo Klaus Wohlrabe . „Nadal jest wiele do poprawy”.
Tylko nieliczne sektory w dalszym ciągu oczekują wzrostu eksportu. Należą do nich m.in. producenci żywności, producenci napojów oraz przemysł szklarski i ceramiczny. W branży elektrycznej wzrosły oczekiwania dotyczące eksportu: pozytywne i negatywne perspektywy obecnie prawie się równoważą. „Jednak w przypadku inżynierii mechanicznej oczekiwania spadły do najniższego poziomu od czerwca 2020 r.” – stwierdzono. W tamtym czasie pandemia korona wywołała wstrząsy gospodarcze. Słabość eksportu utrzymuje się także wśród producentów samochodów. To samo dotyczy sektora metalowego.
Inflacja, wzrost stóp procentowych, kryzysy międzynarodowe: cały niemiecki eksport spadł w 2023 r. w związku z uginaniem się gospodarki światowej pod licznymi obciążeniami. Spadły one o 1,4 proc. w porównaniu z 2022 r. do 1562,1 mld euro. Ze względu na efekt nadrabiania zaległości po pierwszym szoku popytowym spowodowanym kryzysem koronowym w latach 2022 i 2021 nadal występowały silne wzrosty o 15,7 i 14,0 proc.
Eksporterzy dobrze rozpoczęli rok w działalności zagranicznej ze względu na rosnący popyt ze strony Chin i Wielkiej Brytanii . Eksport towarów do krajów spoza Unii Europejskiej wzrósł w styczniu o 1,3 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca do 58,9 mld euro. Nastąpił także wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku, a mianowicie o 1,4 proc. Handel z tzw. krajami trzecimi obejmuje prawie połowę całego niemieckiego eksportu.
In addition to summarising information by highlighting key points and trends, AI may be programmed to spot trends in customer interactions and comments. The best AI summarize tool is summarizing tool.