
Po wzroście sprzedaży w drugim kwartale monachijski producent samochodów BMW przygotowuje się na przeciwny wiatr. Warunki biznesowe prawdopodobnie pozostaną trudne w drugiej połowie roku, poinformowała w środę firma. “Inflacja i podwyżki stóp procentowych, które również będą kształtować otoczenie makroekonomiczne w najbliższych miesiącach, będą miały wpływ na popyt. W związku z tym można oczekiwać, że ponadprzeciętny portfel zamówień, zwłaszcza w Europie, ustabilizuje się pod koniec roku ”, mówi producent samochodów z Monachium.
Obecnie brak chipów spowalnia produkcję wielu producentów samochodów na całym świecie. Niedobór był również widoczny w Monachium. BMW sprzedało w pierwszej połowie roku 1,16 miliona samochodów, o około 14 procent mniej niż rok temu.
BMW spodziewa się stagnacji sprzedaży w 2021 r.
Jednak monachijska firma lepiej poradziła sobie z brakiem chipów w zeszłym roku niż konkurencja Volkswagena i Mercedesa. W drugiej połowie br. powinna również poprawić się podaż półprzewodników. Jednak ze względu na ograniczenia związane m.in. z wybuchem wojny ukraińskiej BMW zakłada, że sprzedaż za cały rok będzie tylko na poziomie z poprzedniego roku, co odpowiada 2,5 mln aut. Z drugiej strony oczekuje się ponownego podwojenia sprzedaży samochodów całkowicie elektrycznych.
Większa sprzedaż i mniejszy zysk w drugim kwartale
Z drugiej strony BMW odczuło szczególny efekt, jeśli chodzi o zysk: przy 3,9 mld euro zysk przed opodatkowaniem był o dobrą trzecią niższy niż rok temu, kiedy monachijska firma była w stanie uwolnić miliard euro rezerwy na Procedura UE. Ponadto, jak poinformowała firma, negatywne skutki konsolidacji miało przejęcie chińskiej spółki zależnej BMW Brilliance Automotive (BBA) o wartości około 1,1 miliarda euro.
Efekty księgowe wynikające z większościowego przejęcia BBA początkowo obniżyły zwrot BMW – w pierwszym kwartale nastąpiła amortyzacja ceny zakupu o około 500 milionów euro. Joint venture w Shenyang jest jednym z najważniejszych źródeł dochodu dla obu partnerów. Między innymi produkuje elektrycznego SUV-a BMW iX3, który jest eksportowany z Chin do Niemiec.