Polskie firmy widzą znacznie większe możliwości rozwoju na nowych rynkach, niż firmy światowe. Co czwarty krajowy przedsiębiorca zamierza rozpocząć działalność na rynku zagranicznym.
Z sondy przeprowadzonej wśród firm, będących klientami TMF Group, globalnego dostawcy usług biznesowych, wynika że zarówno polskie, jak i zachodnie firmy są pełne optymizmu, jeśli chodzi o rozwój własnego biznesu w najbliższym czasie. W sporadycznych przypadkach sceptycznie patrzą w przyszłość wyłącznie światowi przedsiębiorcy. Polskie firmy wyróżnia absolutnie optymistyczne nastawienie, co wiąże się z całkowitym przeświadczeniem o ustabilizowaniu się sytuacji gospodarczej na świecie.
Wyniki analizy TMF Group wskazują, że ponad połowa przedsiębiorców jest przekonanych o wzroście swoich firm w najbliższych latach. Co czwarta firma działająca na rynku międzynarodowym i co trzecia firma polska spodziewa się w najbliższej perspektywie wzrostu swoich przychodów.
Charakterystyczne jest przy tym, że polscy inwestorzy w znacznie większym stopniu niż firmy zachodnie upatrują szansy dalszego rozwoju w ekspansji na inne rynki. – Co czwarta polska firma, obsługiwana przez TMF Poland, zamierza rozpocząć działalność za granicą. Ambicje rodzimych inwestorów, związane z planowaną działalnością w innych krajach, to powód do dużej satysfakcji. Od wielu lat obserwujemy ewolucję polskich firm, pomagając im wchodzić na światowe rynki. Biura TMF Group, w skład której wchodzi TMF Poland, znajdują się w 80 krajach, stąd TMF może zapewnić firmom budowę struktur korporacyjnych na całym świecie. Dzięki rozbudowanej sieci 120 biur, oferujemy firmom pomoc w rozpoczęciu działalności w dowolnie wybranym kraju. W ostatnim czasie wyraźnie daje się zauważyć większe zainteresowanie polskich firm innymi rynkami – zauważa Mikołaj Pluciński, prezes zarządu TMF Poland.
Z ankiety przeprowadzonej przez TMF wynika, że celem ekspansji polskich firm są przede wszystkim kraje Unii Europejskiej, wśród których czołową pozycję zajmują Niemcy. Inwestorzy chcą rozwijać działalność głównie w naszym regionie Europy, w tym także w Rosji i w krajach strefy euro. Jednocześnie, polscy przedsiębiorcy duże możliwości widzą także w dalszym rozwoju działalności na rynku krajowym.
Z drugiej strony badanie przeprowadzone przez TMF przyniosło informacje o ostrożnym podejściu firm, jeśli chodzi o planowanie wydatków. Zdecydowana większość, zarówno polskich, jak i działających na światowych rynkach firm zamierza przeprowadzić w najbliższym czasie restrukturyzację kosztów. – Takie decyzje wymusza prawdopodobnie silna konkurencja na rynku, na którym wciąż odczuwalne są skutki światowego spowolnienia gospodarczego. Bogatsze o ostatnie doświadczenia firmy, wnikliwie rozpatrują też kwestie związane zatrudnianiem nowych pracowników – informuje Mikołaj Pluciński.
Charakterystyczne, że ankietowane przez TMF firmy jednoznacznie uznały, że największy wpływ na ich działalność wywiera szybki rozwój technologiczny. Postępująca w szybkim tempie ewolucja nowych technologii, która decyduje też o zmianach zachowań konsumentów oraz transformacji w każdej dziedzinie biznesu, spędza sen z powiek przede wszystkim polskim przedsiębiorcom. W związku z tym, większość z nich przewiduje konieczność szybkiego dostosowywania swojej działalności do nowych warunków rynkowych, zmiany przyjętej taktyki i związane z tym dodatkowe wydatki.