Raport kwartalny KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna”
W I kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 91,7 tys. nowych samochodów osobowych – tylko 6% mniej niż rok wcześniej w czasie tzw. „okienka derogacyjnego”. Rekordy biją motocykle – szczególnie te o małej pojemności, a rejestracje nowych pojazdów użytkowych osiągnęły najwyższy poziom od 2008 roku. W związku z ożywieniem na wielu rynkach UE, rośnie także produkcja przemysłu motoryzacyjnego, która w I kw. 2015 roku wyniosła 32,1 mld zł, tj. nominalnie o 13,5% więcej niż rok wcześniej. Motorem wzrostu są fabryki pojazdów, których w I kw. 2015 roku wyprodukowano w Polsce 188,6 tys. – o 21,7% więcej niż rok wcześniej.
Samochody osobowe: nie udało się uniknąć spadku w stosunku do „okienka derogacyjnego”, jednak obiektywnie wyniki są dobre
W I kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 91,7 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 9 tys. więcej niż w poprzednim kwartale, jednak o blisko 6,1% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W większym stopniu zmalały rejestracje nabywców instytucjonalnych (-8,2% r/r) niż indywidualnych, tj. osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą (-3,2% r/r).
W I kw. 2015 roku rejestracje samochodów osobowych były mniejsze o 6 tys. szt. niż w analogicznym okresie 2014 roku. Nie mam jednak najmniejszych wątpliwości, że to dobry wynik. W I kw. 2014 roku sprzedaż została napędzona przez tzw. „okienko derogacyjne”, podczas którego zarejestrowano 23 tys. samochodów „z kratką”. Teraz otoczenie regulacyjne ustabilizowało się i towarzyszą temu nowe zasady rozliczania aut w firmie, które wydają się być korzystniejsze od rozwiązania poprzednio obowiązującego i zostały lepiej przyjęte przez przedsiębiorców. Znajduje to odzwierciedlenie w rejestracjach samochodów i wzmacnia stosunkową poprawę sytuacji – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Bardziej stabilny okazał się rynek marek premium.
W I kw. 2015 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 9,0 tys., czyli pozostała na niezmienionym poziomie w stosunku do poprzedniego kwartału i zmalała o 2,8% w porównaniu do I kw. 2014 roku. W segmencie marek popularnych wolumen rejestracji wyniósł 82,7 tys. – o 6,4% mniej niż w I kw. 2014 roku, choć wciąż o 12,2% więcej niż w IV kw.
W porównaniu do I kw. 2014 roku, kiedy prym wiodły „kratki”, popyt okazał się najbardziej stabilny w segmencie małych i średnich samochodów. Rejestracje w segmencie B wzrosły w I kw. 2015 roku o 6% r/r, w segmencie C zmalały o 2%, zaś w segmencie małych i średnich SUVów i crossoverów zmalały o 4%. W tym samym czasie segment D zmalał o jedną czwartą, a duże SUVy – o jedną trzecią. Z drugiej strony, rośnie zainteresowanie najdroższymi, niszowymi kategoriami samochodów osobowych, tj. największymi autami rodzinnymi z segmentu E, limuzynami z segmentu F oraz samochodami sportowymi i kabrioletami – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Jednoślady: ponad dwukrotny wzrost rejestracji motocykli dzięki małym pojemnościom i wczesnej wiośnie
W I kw. 2015 liczba zarejestrowanych nowych motocykli sięgnęła rekordowego poziomu 4 097 sztuk (wzrost o 143% r/r). Przyczyną było wprowadzenie w sierpniu 2014 roku możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 na podstawie prawa jazdy kat. B, co przełożyło się na zwielokrotnienie sprzedaży dużych skuterów i małych motocykli typu street. Wczesna wiosna wspomogła także sprzedaż motocykli o większych pojemnościach. Rosnące zainteresowanie motocyklami o pojemności do 125 cm3 przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów – w I kw. 2015 roku rejestracje zmalały aż o 30,1%, do 5 035 motorowerów.
Samochody użytkowe: najlepszy pierwszy kwartał od 2008 roku
Ożywienie w inwestycjach w pojazdy użytkowe jest wyraźnie widoczne i to pomimo poważnych wyzwań regulacyjnych, przed którymi stoi branża transportowa. I kwartał 2015 roku na rynku samochodów dostawczych i ciężarowych był najlepszy od 2008 roku. Rekordową liczbę rejestracji odnotowaliśmy także w segmencie autobusów – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W I kw. 2015 roku zarejestrowano prawie 11,9 tys. samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), tj. o 13,7% więcej niż rok wcześniej. Jedynym niepokojącym zjawiskiem jest spadek popytu w segmencie osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą (o 7,4% r/r). Rejestracje firm i instytucji wzrosły jednak o 18,9%. W segmencie samochodów ciężarowych o DMC>3,5t. zarejestrowano 4 533 pojazdów, co oznacza wzrost o 11,3% w porównaniu do I kw. 2014. Podobnie, jak w przypadku samochodów dostawczych, był to najlepszy pierwszy kwartał od 2008 roku. Za wzrost odpowiadają wyłącznie ciągniki drogowe. Rynek nowych autobusów wzrósł z kolei o ponad 30% r/r – w tym segmencie zarejestrowano aż 387 pojazdów.
Przemysł motoryzacyjny: odbicie w Europie sprzyja fabrykom pojazdów w Polsce
W I kw. 2015 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych wyniosła
32,1 mld zł, tj. o 13,5% więcej niż rok wcześniej (nominalnie). Motorem wzrostu były przede wszystkim pojazdy, których w I kw. 2015 roku wyprodukowano w Polsce 188,6 tys. – o 21,7% więcej niż w I kw. 2014 roku. Rekordowe wyniki produkcyjne odnotowano w segmencie samochodów dostawczych i ciężarowych (35,9 tys. szt., o 21,5% więcej niż rok wcześniej), w segmencie samochodów osobowych wyniki były także bardzo dobre (151,6 tys., wzrost o 21,7% r/r).
Unijny rynek samochodów osobowych ma za sobą najlepszy kwartał od 4 lat – rejestracje w okresie styczeń-marzec 2015 roku wzrosły o blisko 9% r/r. W dużej mierze za wzrost odpowiada odradzający się rynek hiszpański, ale także Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Włochy odnotowały znaczące odbicie. O kilkanaście procent wzrosły również rejestracje samochodów użytkowych. Rosnący popyt na nowe pojazdy w Europie nie pozostaje bez wpływu na sytuację ulokowanych w Polsce fabryk pojazdów – dał on pozytywny impuls produkcji części i akcesoriów – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.