Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościMotoryzacjaPrzemysłWiadomości

Polska branża motoryzacyjna ma za sobą najlepszy pierwszy kwartał od 7 lat

Raport kwartalny KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna”

W I kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 91,7 tys. nowych samochodów osobowych – tylko 6% mniej niż rok wcześniej w czasie tzw. „okienka derogacyjnego”. Rekordy biją motocykle – szczególnie te o małej pojemności, a rejestracje nowych pojazdów użytkowych osiągnęły najwyższy poziom od 2008 roku. W związku z ożywieniem na wielu rynkach UE, rośnie także produkcja przemysłu motoryzacyjnego, która w I kw. 2015 roku wyniosła 32,1 mld zł, tj. nominalnie o 13,5% więcej niż rok wcześniej. Motorem wzrostu są fabryki pojazdów, których w I kw. 2015 roku wyprodukowano w Polsce 188,6 tys. – o 21,7% więcej niż rok wcześniej.

Samochody osobowe: nie udało się uniknąć spadku w stosunku do „okienka derogacyjnego”, jednak obiektywnie wyniki są dobre

W I kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 91,7 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 9 tys. więcej niż w poprzednim kwartale, jednak o blisko 6,1% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W większym stopniu zmalały rejestracje nabywców instytucjonalnych (-8,2% r/r) niż indywidualnych, tj. osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą (-3,2% r/r).

W I kw. 2015 roku rejestracje samochodów osobowych były mniejsze o 6 tys. szt. niż w analogicznym okresie 2014 roku. Nie mam jednak najmniejszych wątpliwości, że to dobry wynik. W I kw. 2014 roku sprzedaż została napędzona przez tzw. „okienko derogacyjne”, podczas którego zarejestrowano 23 tys. samochodów „z kratką”. Teraz otoczenie regulacyjne ustabilizowało się i towarzyszą temu nowe zasady rozliczania aut w firmie, które wydają się być korzystniejsze od rozwiązania poprzednio obowiązującego i zostały lepiej przyjęte przez przedsiębiorców. Znajduje to odzwierciedlenie w rejestracjach samochodów i wzmacnia stosunkową poprawę sytuacji – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Bardziej stabilny okazał się rynek marek premium.

W I kw. 2015 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 9,0 tys., czyli pozostała na niezmienionym poziomie w stosunku do poprzedniego kwartału i zmalała o 2,8% w porównaniu do I kw. 2014 roku. W segmencie marek popularnych wolumen rejestracji wyniósł 82,7 tys. – o 6,4% mniej niż w I kw. 2014 roku, choć wciąż o 12,2% więcej niż w IV kw.

W porównaniu do I kw. 2014 roku, kiedy prym wiodły „kratki”, popyt okazał się najbardziej stabilny w segmencie małych i średnich samochodów. Rejestracje w segmencie B wzrosły w I kw. 2015 roku o 6% r/r, w segmencie C zmalały o 2%, zaś w segmencie małych i średnich SUVów i crossoverów zmalały o 4%. W tym samym czasie segment D zmalał o jedną czwartą, a duże SUVy – o jedną trzecią. Z drugiej strony, rośnie zainteresowanie najdroższymi, niszowymi kategoriami samochodów osobowych, tj. największymi autami rodzinnymi z segmentu E, limuzynami z segmentu F oraz samochodami sportowymi i kabrioletami – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Jednoślady: ponad dwukrotny wzrost rejestracji motocykli dzięki małym pojemnościom i wczesnej wiośnie

W I kw. 2015 liczba zarejestrowanych nowych motocykli sięgnęła rekordowego poziomu 4 097 sztuk (wzrost o 143% r/r). Przyczyną było wprowadzenie w sierpniu 2014 roku możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 na podstawie prawa jazdy kat. B, co przełożyło się na zwielokrotnienie sprzedaży dużych skuterów i małych motocykli typu street. Wczesna wiosna wspomogła także sprzedaż motocykli o większych pojemnościach. Rosnące zainteresowanie motocyklami o pojemności do 125 cm3 przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów – w I kw. 2015 roku rejestracje zmalały aż o 30,1%, do 5 035 motorowerów.

Samochody użytkowe: najlepszy pierwszy kwartał od 2008 roku

Ożywienie w inwestycjach w pojazdy użytkowe jest wyraźnie widoczne i to pomimo poważnych wyzwań regulacyjnych, przed którymi stoi branża transportowa. I kwartał 2015 roku na rynku samochodów dostawczych i ciężarowych był najlepszy od 2008 roku. Rekordową liczbę rejestracji odnotowaliśmy także w segmencie autobusów – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W I kw. 2015 roku zarejestrowano prawie 11,9 tys. samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), tj. o 13,7% więcej niż rok wcześniej. Jedynym niepokojącym zjawiskiem jest spadek popytu w segmencie osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą (o 7,4% r/r). Rejestracje firm i instytucji wzrosły jednak o 18,9%. W segmencie samochodów ciężarowych o DMC>3,5t. zarejestrowano 4 533 pojazdów, co oznacza wzrost o 11,3% w porównaniu do I kw. 2014. Podobnie, jak w przypadku samochodów dostawczych, był to najlepszy pierwszy kwartał od 2008 roku. Za wzrost odpowiadają wyłącznie ciągniki drogowe. Rynek nowych autobusów wzrósł z kolei o ponad 30% r/r – w tym segmencie zarejestrowano aż 387 pojazdów.

Przemysł motoryzacyjny: odbicie w Europie sprzyja fabrykom pojazdów w Polsce

W I kw. 2015 roku wartość produkcji sprzedanej producentów motoryzacyjnych wyniosła
32,1 mld zł, tj. o 13,5% więcej niż rok wcześniej (nominalnie). Motorem wzrostu były przede wszystkim pojazdy, których w I kw. 2015 roku wyprodukowano w Polsce 188,6 tys. – o 21,7% więcej niż w I kw. 2014 roku. Rekordowe wyniki produkcyjne odnotowano w segmencie samochodów dostawczych i ciężarowych (35,9 tys. szt., o 21,5% więcej niż rok wcześniej), w segmencie samochodów osobowych wyniki były także bardzo dobre (151,6 tys., wzrost o 21,7% r/r).

Unijny rynek samochodów osobowych ma za sobą najlepszy kwartał od 4 lat – rejestracje w okresie styczeń-marzec 2015 roku wzrosły o blisko 9% r/r. W dużej mierze za wzrost odpowiada odradzający się rynek hiszpański, ale także Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Włochy odnotowały znaczące odbicie. O kilkanaście procent wzrosły również rejestracje samochodów użytkowych. Rosnący popyt na nowe pojazdy w Europie nie pozostaje bez wpływu na sytuację ulokowanych w Polsce fabryk pojazdów – dał on pozytywny impuls produkcji części i akcesoriów – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Polecane artykuły
Air FranceAktualnościWiadomości

Air France-KLM podpisuje umowę z TotalEnergies na dostawę 1,5 mln ton SAF

AktualnościFinanseWiadomości

Większość milionerów używa kart kredytowych do wszystkich zakupów

AktualnościITTechnologieWiadomości

Bill Gates twierdzi, że gdyby zakładał Microsoft dzisiaj, skupiłby się na branży AI

AktualnościChinyWiadomości

Specjalne wydarzenie upamiętniające 75. rocznicę powstania ChRL w Berlinie

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły