Kobieta w fotelu dyrektora, członka zarządu czy prezesa to wciąż rzadki widok. Pomimo, iż świat korporacji zmienia się a udział kobiet na stanowiskach zarządczych z roku na rok rośnie, proces ten przebiega powoli… Nadal, w większości przypadków, najwyższe stanowiska piastowane są przez mężczyzn – jest ich niemal 7 razy więcej niż kobiet. To o tyle ciekawe, że najnowsze badania wskazują na bardzo pozytywny wpływ kobiet we wprowadzaniu takich wartości w organizacji jak elastyczność i dbanie o dobre samopoczucie innych pracowników.
Jak wynika z badań Gender Diversity Index 2022 (https://eige.europa.eu/publications/gender-equality-index-2022-covid-19-pandemic-and-care) liczba mężczyzn w zarządach firm jest wciąż niemal 7-krotnie większa od kobiet. W Europie kobiety stanowią zaledwie 7 proc. kadry kierowniczej na najwyższych stanowiskach. W opinii ekspertów kraje, w których firmy mają indeksy najbardziej zbliżone do 1 (czyli podziału stanowisk 50/50), to Norwegia, Francja, Wielka Brytania, Finlandia i Szwecja. Nieco gorzej wypadła Szwajcaria, Hiszpania, Austria i Niemcy. Polska w tym zestawieniu zajmuje niechlubne ostatnie miejsce.
Jak zauważa, Barbara Socha, podsekretarz stanu z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, w Polsce mamy też duży odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych. Jednak z przyczyn historycznych w kobietach w Polsce jest dużo lęków. Przerwa na macierzyństwo powoduje strach o dostępność miejsca pracy… W ocenie ekspertów obawy i bariery powinny zanikać, gdyż musimy skończyć z podziałem na zarządzanie męskie i żeńskie. – Kobiety powinny się uczyć od mężczyzn, a mężczyźni od kobiet – dodaje Anna Szulc, ekspert ds. HR.
Dorota Pałysiewicz
Coraz częściej powstają inicjatywy w ramach organizacji, które świadomie promują rozwój kompetencji kobiet. Znamy branże, które historycznie oceniane są jako zmaskulinizowane – rynek IT, branża produkcji alkoholu, rynek deweloperski. Jest to w dużej mierze wynik postrzegania wybranej branży, kultury pracy, która w tych branżach nie sprzyja rozwojowi kobiet. Jesteśmy przykładem firmy, która świadomie podchodzi do różnorodności w stylu zarządzania i komunikacji, perspektyw na wyzwania i szanse. – podkreśla Dorota Pałysiewicz, HR Director w Brown-Forman Polska.
Brown-Forman pokazuje, jak kobiety rosną w siłę
To właśnie w tej firmie – amerykańskim koncernie Brown-Forman Corp. – i jego oddziale w Polsce, rozpoczęły się kariery trzech Polek, które dziś przełamują ‘’szklany sufit’’ w Europejskiej branży alkoholowej (Premium spirits), pnąc się po drabinie hierarchii korporacyjnej w całkowicie różnych specjalizacjach: Beata Mirowska – od księgowej do członka zarządu i stanowiska Dyrektora Finansów, Katarzyna Obuchowicz – od szefowej marketingu w Polsce do regionalnej, europejskiej funkcji Public Affairs, Agnieszka Przybyłek – od Dyrektora Regionalnego HR do Dyrektora Zarządzającego firmy we Włoszech i na rynkach alpejskich.
Agnieszka Przybyłek
Dla każdej z nich awans i zmiana obszaru kompetencji miała inne podłoże. Dla Agnieszki Przybyłek, obecnie szefowej na rynku włoskim, o zmianie ścieżki kariery zadecydowało olbrzymie wsparcie ze strony kolegów, z którymi współtworzyła wcześniej strategie biznesowe, będące integralną częścią rozwoju pracowników, ich kompetencji, struktur organizacyjnych i procesów.
– Zanim dołączyłam do Brown-Forman Polska jako Dyrektor Regionalny HR, pracowałam w innych sektorach: bankowości, FMCG oraz produkcji, zarówno w Polsce jak i na rynkach zagranicznych. Nowe branże, odmienne rynki, różnorodne modele biznesowe oraz wielokulturowość zawsze były dla mnie źródłem inspiracji i wzbudzały moją naturalną ciekawość. Partnerska współpraca z kolegami z zespołu zarządzającego, wzajemne inspirowanie i uczenie się od siebie nawzajem zachęciły mnie do podjęcia decyzji o przejściu z HR do biznesu – podkreśla menedżerka.
Równość i różnorodność – to słowo klucz, które definiuje procesy budowania kariery zawodowej w ramach struktur Brown-Forman Corp. – tłumaczy Dorota Pałysiewicz, odpowiedzialna za politykę kadrową na rynkach europejskich amerykańskiej firmy, która stoi za takimi markami jak Jack Daniel’s czy Finlandia Vodka.
Zgodnie z tą maksymą wszystkie trzy menedżerki prowadzone były przez proces podnoszenia kwalifikacji nie tylko w ramach swojej specjalizacji, lecz grup zadaniowych, mających na celu poznanie działalności firmy na różnych płaszczyznach: sprzedaży, logistyki, marketingu, planowania finansowego i promocji historii marki. Historia marki, wieloletniej tradycji firmy, którą poznają pracownicy to element budujący poczucie odpowiedzialności i jedności w ramach organizacji.
Dążenie do równego parytetu i udziału kobiet na stanowiskach menedżerskich w organizacji stało się jednym z kluczowych elementów polityki firmy Brown-Forman. Obecnie Polki należą do ścisłego grona kierownictwa amerykańskiej firmy. I żadna z nich (stawiając przed 10-15 laty swoje pierwsze kroki w strukturach firmy), nie przypuszczała, że obejmując stanowisko specjalisty, zdobyte doświadczenie doprowadzi je do fotela członka zarządu lub regionalnego dyrektora.
Beata Mirowska
Beata Mirowska uważa, że zmiana ścieżki kariery była pochodną kilku elementów: potrzeby uczenia się i podejmowania nowych wyzwań, środowiska pracy, sprzyjającemu rozwojowi pracownika. – Brown-Forman to Pracodawca stawiający Pracownikom ambitne cele, ale jednocześnie to środowisko ludzi motywujących, wspierających i dzielących się wiedzą. Właśnie w środowisku zawodowym nastąpił punkt zwrotny w mojej karierze, ponieważ to dzięki inspiracji przełożonego, po wielu latach pracy jako Regionalny Kierownik Księgowości zdecydowałam się podjąć rolę w strukturach finansowych. – podkreśla obecna dyrektor finansowy w firmie. Beata Mirowska zwraca uwagę również na możliwość łączenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym, domem i aktywnością sportową (jest kilkukrotnym maratończykiem). Nie ukrywam, że partnerstwo i równomierny podział obowiązków związanych z wychowaniem dzieci sprzyja możliwościom rozwoju kariery – dodaje.
Katarzyna Obuchowicz
Dla Katarzyny Obuchowicz, impulsem stała się chęć zmiany po kilkunastu latach praktyki i doświadczenia w działach marketingu w PepsiCo i Brown-Forman. – Przyszedł ważny moment pewnych podsumowań – docenienia możliwości zdobycia cennych doświadczeń, pracy dla uznanych, światowych marek, ale również odpowiedzialności jaka ciążyła na mnie, w związku z wychowaniem (w pojedynkę) dwójki wspaniałych dzieci, dzielnie wspierających mnie w tej trudnej sztuce łączenia domu z pracą – wspomina K. Obuchowicz.
I kiedy pojawiła się propozycja stworzenia w Brown-Forman regionalnego działu Public Affairs menedżerka uznała to za odpowiedni moment na ‘’drugi oddech’’ i ‘’naukę nowego’’. Wykorzystując doświadczenie marketingowe i szeroką wiedzę biznesową mogła stworzyć fundament dużego i ważnego obszaru w firmie, który w 2022 roku objął obszar 20 rynków Europy Wschodniej.
Osoby, które chcą pozostać konkurencyjne na rynku pracy, muszą być przygotowane na nieustanny rozwój zawodowy. W niektórych przypadkach wymaga to zmiany priorytetów. Motorem napędowym w rozwoju kariery jest nie tylko chęć zdobycia lepszego wynagrodzenia, ale także możliwość realizacji ciekawych projektów czy wprowadzania w życie własnych pomysłów. Przyswajanie nowych obowiązków i przetwarzanie nowych informacji, szczególnie w dobie lifelong learning, może być procesem pobudzającym i efektywnym – podkreślają eksperci.
Chęć zdobywania nowych umiejętności jest dobrze widziana przez potencjalnych pracodawców. Otwartość na wyzwania jest bowiem cechą kluczową w świecie gospodarki opartej na wiedzy. To również wyraz dojrzałości zawodowej. Badacze podkreślają, że wraz z wiekiem rośnie stabilność zawodowa i emocjonalna. Dojrzali pracownicy mogą więc stać się mentorami dla młodszych i mniej doświadczonych osób, co przychodzi im w pewien sposób naturalnie.
Pracodawcy coraz częściej są świadomi, że inwestycja w rozwój pracownika i partnerskie wsparcie w karierze zawodowej to inwestycja w rozwój całej organizacji. Dlatego zachęcają pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji, organizując wewnętrzne szkolenia, budując wspólnie plan rozwoju w ramach grup coachingowych z udziałem ekspertów z branży.
Obecnie w zestawieniu największych amerykańskich firm Fortune 500 znajduje się rekordowa liczba kobiet na stanowisku CEO, jest ich 74. Rok wcześniej było ich 41. Dla porównania dwie dekady temu, w 2002 roku, było ich zaledwie 7.