Od 10 do 18 października w całej Europie odbędą się tysiące wydarzeń promujących naukę programowania w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania. Intensywne przygotowania trwają również w Polsce – koordynatorzy polskiej odsłony akcji liczą, że uda się zorganizować nawet 1000 warsztatów, spotkań i innych wydarzeń.
Ambitne plany nie są przesadzone. Organizowany po raz trzeci Europejski Tydzień Kodowania to inicjatywa oddolna i choć patronat nad nią sprawuje Komisja Europejska, to o sile akcji stanowią przede wszystkim wydarzenia organizowane lokalnie przez osoby, które swoją pasją do programowania chcą przekonać innych.
– Już zaplanowaliśmy blisko 100 wydarzeń, a dopiero rozpoczynamy przyjmowanie zgłoszeń – zdradza polska ambasadorka akcji, Blanka Fijołek z Samsung Electronics Polska. Osoby i organizacje mogą zgłosić swoje inicjatywy na stronie www.codeweek.org.pl, tam również znajdzie się interaktywna mapa imprez. Wydarzenia co roku są bardzo różnorodne – coś dla siebie znajdą zarówno najmłodsi przyszli koderzy, jak i uczniowie, studenci, dorośli i seniorzy. – Tydzień Kodowania jest dla wszystkich, niezależnie od wieku, wykształcenia, płci, zawodu i miejsca zamieszkania – przekonuje Blanka Fijołek – Umiejętność programowania staje się coraz bardziej niezbędna w cyfrowym świecie, który nas otacza.
Fundacja Nowoczesna Polska, polski koordynator Europejskiego Tygodnia Kodowania, w ramach projektu „Code Week Polska 2015” razem z trenerami programu „Mistrzowie Kodowania” organizuje warsztaty w całej Polsce. – Planujemy też Piknik Koderów w Centrum Nauki Kopernik, podczas którego będziemy rozwijać umiejętności programowania oraz dyskutować nt. przyszłości nauki kodowania – zaprasza Jarosław Lipszyc, prezes fundacji.
Promowanie nauki programowania to odpowiedź na potrzeby zmieniającego się rynku pracy. Powołana przez Komisję Europejską Grand Coalition for Digital Jobs informuje, że do 2020 roku na rynku pracy może zabraknąć nawet 825 tys. specjalistów w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Co więcej w bliskiej przyszłości, pewien poziom umiejętności cyfrowych, w tym znajomości kodowania, stanie się niezbędny na 90% stanowisk w różnych branżach.
Polskim koordynatorem tegorocznego Tygodnia Kodowania jest Fundacja Nowoczesna Polska, natomiast głównym partnerem program „Mistrzowie Kodowania”. Działania są dofinansowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Partnerami działań są: Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, Stowarzyszenie Talent, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Media 3.0 oraz Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki. Polskimi ambasadorami akcji zostali Blanka Fijołek z Samsung Electronics Polska i Kamil Sijko z Fundacji CoderDojo.