Artykuł miesiąca: Pracowniku pamiętaj o 1% dla Fundacji Opiekuńcze Skrzydła

AktualnościTechnologieWiadomości

Nowe technologie  w branży nieruchomości

 

Bartosz Dobrowolski, ekspert proptech i animator sceny proptechowej w Polsce, opowiada o tym, jak wykorzystać nowe technologie do zwiększenia rentowności sektora nieruchomości

Zacznijmy od tego, czym jest proptech?

To wszelkiego rodzaju technologie cyfrowe, które zmieniają sposób w jaki projektujemy, budujemy, zarządzamy i monetyzujemy nieruchomości oraz w jaki sposób ich używamy jako końcowi użytkownicy, mieszkańcy czy pracownicy. Innymi słowy, są to wszelkie rozwiązania technologiczne bazujące na cyfrowej logice, które są związane z rynkiem nieruchomości.

W jakich obszarach rozwiązania proptechowe mogą wesprzeć branżę nieruchomości?

Możliwości są praktycznie nieograniczone. Rozwiązania proptech to nie tylko technologie, które pomagają zarządzać salami konferencyjnymi czy zużyciem energii w budynku. Nowe technologie cyfrowe zwiększają wartość i atrakcyjność inwestycji, ułatwiają i automatyzują pracę, optymalizują nie tylko procesy, ale także wykorzystanie powierzchni biurowej czy magazynowej. Innowacje proptech budują nowe źródła przychodu, poprawiają komunikację z pracownikami czy umożliwiają dbanie o wyjątkowe relacje najemca-wynajmujący. Z kolei firmy zarządzające budynkami dzięki sensorom, rozwiązaniom Big Data i platformom analitycznym mogą lepiej zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z nieruchomości. Firmy z sektora Facility Management mogą optymalizować działania związane z konserwacją budynków, lepiej zarządzać personelem. Przykładów jest wiele.

Chyba jednak branża nieruchomości niespiesznie podejmuje jakiekolwiek decyzje w tym obszarze, bo,po pierwsze, rynek ten generalnie jedzie na minimalnych marżach, a po drugie, w Polsce ma się całkiem dobrze…

To tylko część prawdy. Coraz więcej firm rozumie, że edukacja w zakresie tworzenia innowacji, współpracy z innowatorami i inwestycje w proptech to jedyny sposób, żeby szybko zbudować przewagę konkurencyjną, która przyniesie realną wartość biznesową. Są i takie podmioty, które chętnie angażują się w działania związane z proptech, a nawet inwestują w startupy i technologie, widząc w tym jednak głównie okazję do budowy innowacyjnej marki i aktywnych działań PR wokół transformacji cyfrowej. Ponieważ jednak cała branża znajduje się pod silną presją konkurencyjności, wymusza to stosowanie nowych narzędzi w celu szukania nowych źródeł przychodów. W Polsce mamy do czynienia z początkową fazą zrozumienia tego, jak proptech może pomóc m.in. branży deweloperskiej. W mojej opinii ostatnie dwa lata były okresem otwierania oczu, że coś takiego w ogóle istnieje, jest dostępne i na dodatek powstaje w naszym kraju. Rok 2018 był momentem, kiedy pytano, które technologie przyniosą największy zwrot z inwestycji. Zeszły rok to poszukiwania konkretnych rozwiązań, więc myślę, że rok 2020 będzie okresem wzmożonych działań w obszarze proptech w Polsce. Globalnie warto zwrócić uwagę na takie rynki, jak Stany Zjednoczone, Chiny oraz Bliski Wschód, bo możemy się od nich wiele nauczyć. To tam rozwija się najwięcej startupów technologicznych związanych z branżą budowlaną, tzw. deep tech.

A co z rynkiem mieszkaniowym? Jakie technologie znajdują tutaj zastosowanie?

Bardzo często dostaję pytania od partnerów oraz firm deweloperskich o systemy i aplikacje, które pomagają tworzyć społeczność na osiedlu czy też w samym budynku mieszkalnym. Bierze się to nie tylko stąd, że rynek szuka nowych cyfrowych rozwiązań zapewniających przewagę konkurencyjną. Najzwyczajniej w świecie coraz więcej ludzi będących mieszkańcami osiedli nie wyobraża sobie na przykład tego, że powiedzmy wieczorem, o godz. 19.30 przyjdzie do nich przedstawiciel wspólnoty, aby uzyskać podpis w sprawie uchwały lub że będą musieli sprawdzać na tablicy korkowej informacje o przerwie w dostawie wody czy terminie odczytu gazomierzy i czekać w domu na inkasenta. Ludzie są przyzwyczajeni do wygody, jaką daje cyfrowa transformacja w banku, z którego korzystają czy w miejscu pracy i tego samego oczekują na płaszczyźnie prywatnej, we własnym mieszkaniu.

Podpisywanie umów na wdrożenia polskich rozwiązań zdarza się jednak sporadycznie?

Polskie rozwiązania znajdują coraz więcej zainteresowania i jest co najmniej kilka ciekawych przykładów. Zonifero, które pomaga tworzyć inteligentne biura, Sense Monitoring ograniczający ryzyka związane z dachami budynków wielkopowierzchniowych, DMDmodular tworząca moduły do najwyższego na świecie hotelu modułowego powstającego w Nowym Jorku czy ShareSpace pozwalający na sprzedaż elastycznych powierzchni biurowych przez internet należą do kilku zasługujących na uwagę. Myślę jednak, że spora część rodzimych firm innowacyjnych w Polsce nadal nie potrafi mówić o korzyściach biznesowych, które przynosi technologia, skupiając się na samych rozwiązaniach w myśl zasady, że technologia jest odpowiedzią na wszystkie pytania. Jednak niewielu zadaje sobie te właściwe pytania.

Czego spodziewa się pan po tym rynku w najbliższej przyszłości?

To będzie wspaniały czas, bo wszelkie analizy i badania, zarówno europejskie, jak i globalne, wskazują, że najbliższe dwa, trzy lata będą należeć do innowacji właśnie w branży nieruchomości. Zmieni się sposób budowy nieruchomości, współpracy pomiędzy partnerami, dużo większy nacisk będzie kładziony na wdrażanie rozwiązań związanych z ekologią. Zmieni się też sposób w jaki pracujemy i korzystamy z biur, jak robimy zakupy, w jaki sposób spędzamy czas w budynkach. Gracze rynkowi, którzy mają dostęp do informacji, już od dłuższego czasu się na to przygotowują, szkolą, edukują siebie i swój personel, zmieniają struktury organizacyjne, zatrudniają nowych pracowników z wysoko rozwiniętymi umiejętnościami cyfrowymi oraz nawiązują relacje z doradcami, którzy pomogą w tym trudnym okresie zmian. Najważniejsze jest jednak to, żeby nasze lokalne przedsiębiorstwa nie bały się eksperymentować, nauczyły się wdrażać nowe technologie, nawet w wąskim zakresie, w jednym budynku, biurze i uczyć się jak potem czerpać z tego korzyści. Najbliższy czas to czas innowatorów, odważnych managerów i ludzi, którzy nie boją się zmian.

Rozmawiał Wojciech Gryciuk

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Polska w gronie państw najbardziej zagrożonych deficytem wody

AktualnościWiadomości

Niezależnie od kanału sprzedaży, klient musi pozostać zawsze w centrum uwagi

AktualnościWiadomości

Finansowa rzetelność Polaków drastycznie spadła podczas pandemii

AktualnościWiadomości

Pandemia zaostrzyła kryzysy wizerunkowe w sieci

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: