Artykuł miesiąca: Dom Opiekuńczych Skrzydeł - pamiętaj o 1% podatku KRS 630706.

AktualnościWiadomościZarządzanie

Nowa rola lidera w międzypokoleniowym zespole

 

W Maxi Zoo dział People buduje międzypokoleniowy zespół. Firma wdraża nowe rozwiązania w dziedzinie kultury organizacyjnej i komunikacji, dopasowując się do potrzeb pracowników w różnym wieku. Jak dostosować model organizacyjny oraz jaka jest nowa rola lidera opowiada Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.

Multipokoleniowość staje się faktem. Na rynek pracy wchodzą nowe pokolenia, starsze nie opuszczają go tak szybko, jak jeszcze kilka lat temu. Coraz częściej w jednym zespole pracują ludzie z różnych pokoleń, a każde z nich ma nieco inne wartości, stosunek do pracy i doświadczenie.

Ośrodek Dialogu i Analiz Think Tank przeprowadził w ponad 300 polskich firmach badanie „Różne pokolenia”, w którym 84% respondentów stwierdziło różnice w postawie wobec pracy u przedstawicieli różnych pokoleń, a 30% badanych wskazało na występujące w firmach konflikty i trudności wynikające z różnic międzypokoleniowych.

– Zespoły zbudowane z osób w różnym wieku mogą stanowić prawdziwą mieszankę wybuchową, a zadaniem lidera jest takie pokierowanie organizacją, by zamiast potencjalnych konfliktów międzypokoleniowych, stworzyć zespół o wielu kompetencjach – mówi Wojciech Kamiński.

Dla właściwego, zgodnego funkcjonowania różnych pokoleń w jednej organizacji istotne jest poznanie ich charakterystyki. W kompendium zarządzania multigeneracyjnego „Pokolenia – co się zmienia?” Justyny Wiktorowicz, Izabeli Warwas i zespołu, podaje się na przykład, że pokolenie X (roczniki 1965-1979) jest lojalne, pracowite i godne zaufania, ceniące niezależność i różnorodność, ukierunkowane na efekty. Jest obeznane z nowoczesnymi technologiami, jednak ceni spotkania osobiste. Pracownicy z tego pokolenia mają zazwyczaj duże doświadczenie, nie potrzebują długiego procesu wdrażania w projekty, dlatego są coraz chętniej poszukiwani na rynku pracy. Na drugim biegunie jest pokolenie Z – to młodzi ludzie, urodzeni po 1990 roku. Są otwarci na nowe rozwiązania, doskonale odnajdują się w cyfrowym świecie, a kontakty osobiste stawiają na równi z tymi online. To dzięki wymogom tego pokolenia firma zaktualizowała paletę benefitów pozapłacowych o takie obszary jak praca hybrydowa czy aplikację kafeteryjną Multilife, gdzie każdy wybiera benefit dopasowany do siebie w nowoczesnej formie online. I choć uważa się, że przedstawiciele Z-ki chętnie zmieniają pracę, to najnowszy raport „Zawodowy alfabet pokolenia Z”, opracowany przez Aterima HR pokazuje, że niemal 40 % młodych osób deklaruje, że mogłaby pracować w jednej firmie przez całe życie, gdyby praca była atrakcyjna.

– Uważam, że przy zarządzaniu zespołem różnorodnym pod względem wiekowym, bardzo ważne jest holistyczne podejście do potrzeb, wymagań i oczekiwań pracowników. Maxi Zoo jako organizacja jest otwarte na osoby w różnym wieku. Przeanalizowaliśmy potrzeby naszych pracowników i wprowadziliśmy zmiany na wielu szczeblach. Na początku roku zmieniliśmy treści ogłoszeń rekrutacyjnych i grafiki tak, aby dotrzeć do osób w zróżnicowanej grupie wiekowej. Czynnikiem, który ma wpływ na podjęcie decyzji czy dana osoba będzie naszym pracownikiem to nie tylko posiadane kompetencje, doświadczenie, ale również osobowość czy wpasowuje się w DNA Maxi Zoo. Niezwykle istotna jest dla nas atmosfera w pracy. Stawiamy na relacje koleżeńskie, wszyscy jesteśmy ze sobą na „ty”. Każdy pracownik, niezależnie od tego, czy pracuje w sklepie czy w biurze, może przychodzić do pracy ze swoim pupilem. Nasz zespół tworzą prawdziwi pasjonaci zwierząt, często są to osoby w trakcie studiów kierunkowych lub ich absolwenci, dodatkowo działają charytatywnie na rzecz zwierząt, a także tworzą domy tymczasowe dla psów. W ostatnim czasie rozpoczęliśmy również działania Employer Brandingowe prezentujące sylwetki naszych pracowników na Facebooku. Jest to kanał, poprzez który chcemy pokazać potencjalnym, nowym pracownikom, jak wygląda praca w naszych sklepach oraz ścieżka rozwoju w Maxi Zoo – dodaje Wojciech Kamiński.

Czynnikiem, który zwiększa atrakcyjność pracy w Maxi Zoo jest stabilność zatrudnienia. To bardzo istotne w ostatnich, tak niepewnych czasach. Pomimo pandemii sklepy były otwarte, pracownicy nie musieli się obawiać, że za kilka tygodni/miesięcy miejsce ich pracy zostanie zamknięte.

– Pomimo pandemii i początkowego spadku obrotów, udało nam się nie tylko nie zwolnić żadnego pracownika, ale otworzyliśmy kilka nowych obiektów i zwiększyliśmy zatrudnienie. Wszyscy nasi pracownicy są zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę, co ważne – zrezygnowaliśmy z okresu próbnego. Chcemy w ten sposób pokazać potencjalnym pracownikom (również tym bardzo młodym), że zależy nam na ich poczuciu bezpieczeństwa i ciągłości zatrudnienia – podkreśla Wojciech Kamiński.

W zarządzaniu tak zróżnicowanym wiekowo zespołem ważną rolę odgrywają szkolenia i rozwój pracowników. Maxi Zoo organizuje szkolenia wewnętrzne m.in. z zakresu obsługi klientów, technik sprzedaży, produktów dostępnych w sklepach, zarządzania zespołem. Pracownicy mogą stale korzystać z platformy e-learningowej. Dodatkowo, organizowane są szkolenia zewnętrzne np. z umiejętności radzenia sobie ze stresem czy zarządzania zmianą. Pracownicy mogą liczyć na wsparcie kadry zarządzającej, która na co dzień dzieli się swoją wiedzą.

Zespół Maxi Zoo liczy obecnie ponad 400 osób w 52 sklepach zlokalizowanych w kilkunastu polskich miastach, m.in. w: Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Opolu, Białymstoku, Lublinie, Wrocławiu, Gdyni, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Radomiu, Szczecinie i Zielonej Górze. Choć średnia wieku to 28 lat, w pracy spotykają się osoby z każdego pokolenia. Najstarszy pracownik Maxi Zoo jest z rocznika 1947, a najmłodszy urodził się w 2002 r. Maxi Zoo łączy pokolenia, dlatego przed liderem stoi koniczność zrozumienia specyfiki potrzeb każdego z nich i takie dostosowanie wszystkich procesów wewnątrz organizacji, by w jak najlepszy sposób dotrzeć do każdego pracownika, w czym pomocna będzie analiza ich zachowań i oczekiwań.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Facebook zmienia szefa technologii

AktualnościWiadomości

TOYOTA GAZOO Racing na Rajdzie Dakar 2022

AktualnościWiadomości

Firmy nie inwestują w narzędzia wspierające pracę zdalną i hybrydową

AktualnościITWiadomości

Packeta pomoże polskim e-commercom w ekspansji zagranicznej

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: